منو

فرماندار رفسنجان:تخریب۱۳۰ رشته قنات در سیل /اتمام آوار برداری منطقه کوثر ریز/ارائه تسهیلات به سیل زدگان شهرستان

حسین رضایی فرماندار رفسنجان در گفتگو با رادیو رفسنجان جزئیات خسارات و اقدامات پس از وقوع سیل را تشریح کرد.

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش ایستار، حسین رضایی فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان در گفتگو با رادیو رفسنجان بیان کرد: بارندگی های شدید مونسون به مدت 4 روز در رفسنجان شدت گرفت و از ارتفاعات سرچشمه و نیز از بدبخت کوه وارد شهر و روستا ها شد، میزان خسارتی که به بخش های مختلف زیرساختی اعم از آب، برق، گاز، کشاورزی، مسکن، راهداری، آموزش و پرورش و غیره وارد کرد 44 هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه سیل میزان هزار و 600 میلیارد ریال به شبکه تاسیسات آب آشامیدنی شهرستان خسارت زد، ادامه داد: خسارب برق نیز در این حادثه غیر مترقبه 700 میلیارد ریال برآورد شد و تا کنون برخی شبکه های برق تعمیر شده و تیرهای برق که توسط سیلاب سقوط کردند تعویض شدند.

رضایی تصریح کرد: برق در منطقه شهابیه ابتدای راویز و سعیدآباد قطع است و 30 واحد تیر برق که در آن محل سقوط کرده توسط پیمانکار در حال احیا و تعویض است ضمن اینکه در اطراف این تیربرق ها باید گارد نصب شود تا در خطرات احتمالی آینده دچار خسارت نشوند.

سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به وجود بیش از 300 رشته قنات در شهرستان گفت: 130 رشته قنات در سیل اخیر تخریب شده و از بین رفتند که باید احیا شوند البته 4 اکیپ احیای قنات در رفسنجان وجود دارد که کار احیای قنات ها را آغاز کردند.

وی افزود: کار احیای قنات های آسیب دیده از ناحیه سیل را با جهاد کشاورزی به صورت امانی شروع کردیم که مردم و کشاورزان هم در این زمینه کمک می دهند تا به طور کامل شبکه های قنات در کل شهرستان طی چند ماه آینده به حالت اول برگردند.

رضایی بیان کرد: در عکس های هوایی که در سال 1343 گرفته شده مشخص است که رشته قنات ها از زیر زمین یعنی اطراف شهر و داخل شهر عبور کرده و این در حالی است که مردم برای ساخت و ساز فقط زمین را تفکیک می کردند و عمق زمین را تحقیق نمی کردند و احداث ساختمان ها صورت می گرفت غافل از اینکه روزی سیل می آید و موجب تخریب قنات، فروکش کردن زمین و حتی ساختمان می شود.

سیل 200 منزل در رفسنجان را تخریب و غیر قابل سکونت کرد

وی در ادامه به موضوع خسارت های وارد شده به بخش مسکن اشاره و بیان کرد: تا کنون 200 منزل بر اثر سیل اخیر در این شهرستان دچار سیل شدند که از این تعداد 50 مسکن در کوثریز، 3 واحد مسکن هم در همت آباد و 6 واحد هم در روستای دره دُر کاملا تخریب شدند، بقیه نیز بر اثر سیل غیر قابل سکونت اعلام شده است.

رضایی ادامه داد: کار آواربرداری از منازل در کوثر ریز تمام شد و با کمک بنیاد مسکن احداث این واحدها از هفته جاری آغاز می شود و تا 6 ماه آینده مردم سیل زده که خانه هایشان از دست رفته صاحب مسکن می شوند.

وی گفت: پروانه ساخت و ساز برای این واحد های روستایی به طور رایگان صادر شده و ساختمان ها در روستاها با متراژ 75 متر مربع ساخته می شود.

رضایی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت و ساز منازل سیل زدگان در رفسنجان از طریق تسهیلات دولتی، بنیاد مسکن و کمکهای دیگر تأمین می شود.

وی گفت: برای احداث خانه های تخریب شده و نیازمند به تعمیر و بازسازی داخل شهرهم با نظام مهندسی کار را پیش خواهیم برد البته تا کنون هنوز هیچ اعتباری هم جذب نشده ولی آوار برداری انجام شده و مصالح ساختمانی هم از طریق شرکت تعاونی دهیاری ها در حال تامین است و در آینده نه چندان دور اعتبارات از محل بنیاد مسکن و ستاد حوادث غیر مترقبه تخصیص خواهد یافت تا بازسازی ها کامل انجام شود.

سرپرست فرماندرای رفسنجان در ادامه به بحث خسارت های وارد شده سیل به کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: گِل و لای ناشی از سیلاب که به ده هزار باغ کشاورزی وارد شده باید از این باغ ها خارج شود.

وی افزود: از طریق بانک کشاورزی تسهیلاتی برای لایروبی و خارج کردن گل و لای از سطح باغ های کشاورزی پسته اختصاص خواهد یافت.

رضایی بیان کرد: باید 70 تا 80 سانتی متر گل و لای در باغ ها را خارج کرد که این کار هر چه زودتر باید انجام شود تا ریشه درختان نخشکد.

وی خاطرنشان کرد: برای خروج گل و لای از هر هکتار باغ 100 میلیون تومان اعتبا نیاز است؛ ده هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان عمدتاً درمنطقه کشکوئیه، احمدآباد عباس خان، بهشت آباد و غیره دچار این خسارت سیلاب شدند.

وی گفت: عده از از ساکنان بر اثر ورود سیلاب به منازل وسایل برقی و هرآنچه در خانه مصرف می شد از بین رفت که متضرران می توانند به فرمانداری مراجعه کنند تا با بررسی ها بتوان خسارت آن ها را از محلی تأمین و پرداخت کنیم.

رضایی ادامه داد: برخی جهیزیه برای دختران خود تهیه کرده بودند که کاملا در این سیل از بین رفته، خودروهایی بر اثر سیل از بین رفته لذا جبران خسارت برای آن ها از طریق اعطای وام هایی در اختیار آن ها قرار داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: سیل غیرمترقبه و پیش بینی نشده بود و 80 درصد شهر را زیر آب برد امّا در کنار سیلزدگان و پشتیبان مردم هستیم تا به زندگی عادی و پایداری اولیه برگردند.

سرپرست فرماندرای رفسنجان در ادامه با اشاره به اینکه 4 واحد مرغداری درگیر سیلاب شده و 7 هزار و 500 قطعه مرغ در این سیل تلف شدند گفت: همچنین دام های سبک نیز به میزان 3 هزار دام در این سیل از بین رفت.

وی گفت: باید نسبت به مطالعات طرح آبخوانداری اقدام کرد که مبلغی معادل 10 میلیارد تومان نیاز دارد؛ اگر پخش سیلاب، سیل بندها، بندهای خاکی و دیگر تدابیر در حوزه منابع طبیعی اجرا شوند سفره های زیرزمینی پر می شوند که در آینده قابل استفاده است ضمن اینکه سیل به درون شهر و روستاها ورود نمی کند و خسارت های هنگفت به بار نمی آورد.

رضایی بیان کرد: رودخانه گیودری مطالعات آن انجام شده و دیگر مناطق و رودخانه های شهرستان نیاز به طرح مطالعاتی دارند تا از بروز سیل در آینده که ممکن است رخ دهد جلوگیری شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.