منو

قنات داوران در رفسنجان ثبت جهانی می شود

سرپرست فرمانداری رفسنجان گفت: قنات واقع در کوه های داوران در رفسنجان که از دوره تیموریان است و ۹۰ هکتار باغ کشاورزی به وسیله این قنات آبیاری می شود به ثبت ملی رسیده و مقدمات ثبت جهانی آن هم فراهم شده است.

۰۵ شهریور ۱۴۰۱

به گزارش ایستار به نقل از ایرنا، حسین رضایی شامگاه جمعه در همایش گرامیداشت روز مسجد واقع در دهستان داوران به وجود ۳۶۰ رشته قنات در دشت این شهرستان اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۲۲۰ رشته قنات از جمله قنات داوران در مناطق کوهستانی است که این قنات به ثبت ملی رسیده است.

رضایی بیان کرد: ثبت ملّی قنات داوران انجام شده و ثبت جهانی آن کلید خورده است؛ از مزیت های ثبت جهانی این قنات می توان به جذب گردشگران داخلی و خارجی اشاره کرد که به رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی می شود.

وی تصریح کرد: این قنات از دوره تیموریان در این منطقه حفر شده و درختان مسنی در اطراف آن روییده که از این قنات آبیاری می شوند، همین امر باعث شده این قنات به ثبت ملی برسد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به اینکه قنات داوران ۹۰ هکتار زمین را آبیاری می کند خاطرنشان کرد: تقسیم آب در منطقه داوران به صورت تشته است که در کل کشور فقط کشاورزان همین منطقه آبیاری باغات را به صورت تشته انجام می دهند لذا تصمیم داریم جشنواره آبیاری تشته را در رفسنجان برگزار کنیم و در کنار آن نمایشگاه صنایع دستی و محصولات داوران را برپا کنیم.

وی گفت: داوران محصولات کشاورزی زیادی از جمله هلو، قیسی، سیب، انگور، انجیر و گردو دارد علاوه بر آن بیشتر ساکنان این منطقه به کار قالی بافی مشغلوند.

رضایی خاطرنشان کرد: در این منطقه باید کشت زعفران و زرشک توسعه یابد؛ این کشت ها در مناطق محروم راویز و خنامان توسعه یافته است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 10 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.