منو

راه های پیشگیری از سرمازدگی درختان در فصل بهار در رفسنجان تشریح شد

فرماندار رفسنجان به مهمترین روش های پیشگیری از سرمازدگی در فصل بهار اشاره کرد وگفت: باغداران می توانند پس از سرمازدگی، با محلول پاشی ترکیبات اسید آمینه و محرک رشد، درصد سرمازدگی را کاهش دهند و جلوی ریزش جوانه های درخت را بگیرند.

۱۵ فروردین ۱۴۰۲

به گزارش ایستار، این روزها خطر سرمازدگی درختان پسته را در شهرستان های استان کرمان به ویژه رفسنجان تهدید می کند و مسئولان را بر آن وا داشته تا تدابیر، تمهیدات لازم و روش های پیشگیری از سرمازدگی درختان در فصل بهار را به کشاورزان ارائه دهند تا مثل سال های گذشته محصول کشاورزی که مهمترین بُعد از اقتصاد مردم شهرستان رفسنجان است از بین نرود.

حسین رضایی روز دوشنبه 14 فروردین در مصاحبه رادیویی با موضوع ” رشد و تولید” اظهار کرد: اقتصاد رفسنجان بر پایه کشاورزی پسته است و اکثر فعالیت های تولیدی تحت تأثیر این محصول بوده و این محصول در بسیاری موارد راهگشای مشکلات شهرستان بوده است.

وی افزود: طی ۱۲ سال گذشته میزان بیش از ۴۰ هزار تن پسته در این شهرستان تولید شد و بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان ارزآوری داشته است؛ اما در دو سال اخیر متأسفانه با مشکل سرمازدگی و گرمازدگی مواجه شده و بیشتر محصول پسته با این حوادث طبیعی از بین رفته است.

وی با اشاره به توزیع سوخت گازوئیل بین کشاورزان و باغداران جهت پیشگیری از خسارت ناشی از سرمازدگی های پیش بینی شده در روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین تصریح کرد: اکثر کشاورزان با تهیه این سوخت حرارت در باغ های خود ایجاد و این مشکل را کنترل کردند.

محلول پاشی مانع ریزش جوانه ها می شود

رضایی همچنین گفت: باغدارانی که نتوانستند سرمای اندک شب گذشته را کنترل کنند و حرارت در باغ ایجاد نکردند می توانند بعد از سرمازدگی، محلول پاشی اسیدآمینه، جلبک و کود روی؛ را انجام و درختان را نجات دهند و از ریزش جوانه های درخت هم جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از باغات شهرستان در جوادیه فلاح، صادق آباد نوق و دقوق آباد دچار سرمازدگی شدند اظهار داشت: کشاورزان می توانند این ترکیبات را از فروشگاه های مجاز کود و سم تهیه کنند؛ البته این محلول پاشی باید طی 48 ساعت بعد از سرمازدگی خفیف، انجام شود که تأثیر خواهد داشت.

رضایی خاطرنشان کرد: باغداران باید وسایل و تجهیزات مبارزه با سرمازدگی را تهیه و داشته باشند تا در مواقع ضرورت از آن ها استفاده کنند؛ در فروردین هر سال باید آمادگی کامل در راستای مقابله با این پدیده که درختان را تهدید می کند داشته باشند.

وی گفت: ۶ ایستگاه هواشناسی در منطقه رفسنجان احداث خواهد شد که با کمک این ایستگاه ها می توان تا حدود زیادی سرمازدگی را کنترل و نسبت به از بین رفتن محصول پسته جلوگیری کرد.

صنایع فرآوری پسته نیازمند حمایت

فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان در شهرستان از پوست تر و خشک پسته فرآوری هایی را ابداع کردند گفت: عطر و ادکلن پسته از پست تازه پسته نتیجه کار محقق رفسنجانی است همچنین شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ولیعصر با تحقیقات لازم به این رسیدند که می توان پسته تازه را به مدت سه ماه نگهداری کرد.

رضایی همچنین ادامه داد: یکی از شرکت های دانش بنیان در رفسنجان به دنبال این است تا پوست سخت پسته را به پودر تبدیل کند که این پودر به عنوان سوخت در کشورهای دیگر کاربرد دارد لذا فرآوری های پسته نیازمند حمایت است و همچنین باید بازار این محصولات فرآوری را شناسایی کرد تا با عرضه محصولات فراوری شده، ارزش افزوده ایجاد شود.

۲هزار هکتار گلخانه به اندازه ۸۰ هزار هکتار باغ پسته سودآوری دارد

وی در ادامه در راستای رشد تولید و سودآوری چنین اظهار کرد: در راستای حفظ ۸۰ هزار هکتار باغ پسته موجود در شهرستان، باید خلاقت هم ایجاد شود تا از راه های دیگر هم به سود و منفعت رسید.

رضایی افزود: اگر ۲ هزار هکتار گلخانه در رفسنجان احداث شود می تواند به اندازه کل باغات موجود در شهرستان سودآوری داشته باشد.

وی راه دیگر اشتغال زایی و درآمدزایی را اجرای طرح های صنایع پایین دستی مس عنوان کرد و گفت: همچنین بها دادن به قشر و نیروی جوان می تواند به رشد و توسعه منطقه کمک کند.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: جوانان دارای دو ویژگی ریسک پذیری و شجاعت هستند کما اینکه در بخش های مختلف شاهد تلاش جوانان هستیم که در آن کار هم موفق هستند لذا هر کجا به قشر جوان اعتماد کردیم ضرر نکردیم و این نشان دهنده این است که جوانان برای رشد و توسعه می توانند به کشور کمک کنند.

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.