منو

روش های نوین علمی مبارزه با پسیل پسته و افلاتوکسین در راه رفسنجان

فرماندار رفسنجان از همکاری پژوهشکده پسته با سازمان انرژی اتمی کشور در راستای به کارگیری روش های نوین علمی مبارزه با آفت پسیل پسته که مهمترین مشکل باغداران شهرستان است و نیز کاهش افلاتوکسین که مشکلاتی در صادرات پسته ایجاد می کند خبر داد.

۲۵ فروردین ۱۴۰۲

به گزارش ایستار؛ با حضور حسین رضایی فرماندار ویژه شهرستان، اعضای هیئت علمی پژوهشکده پسته کشور به همراه نماینده ای از سازمان انرژی اتمی از باغات پسته رفسنجان بازدید به عمل آمد و دو مشکل اساسی محصول پسته تحت عنوان پسیل پسته ( شیره خشک) و افلاتوکسین مطرح و راهکارهای علمی مبارزه با این معضلات هم مطرح شد و تفاهمنامه ای بین سازمان انرژی اتمی کشور و پژوهشکده پسته در راستای انجام تحقیقات علمی و اجرای طرح های نوین علمی مبارزه با این آفت ها منعقد شد.

فرماندار رفسنجان در این بازدیدها گفت: آفت پسیل پسته یا همون شیره خشک سال هاست که عمده مشکل باغداران این خطه است و در اردیبهشت هر سال طغیان می کند و باغ های پسته را درگیر می کند که اگر مبارزه نشود بسیاری از محصول به فنا می رود.

حسین رضایی افزود: البته کشاورزان هر سال این ماه شروع به سمپاشی های مکرر می کنند که این سموم هم کارایی خود را از دست داده اند و بر روی درختان اثر خاصی ندارند لذا طی دو سال اخیر روش ها در برخی باغات عوض شده و از محلول پاشی گوگرد یا آب و صابون جهت شستن درختان و از بین بردن آفت پسیل استفاده می شود.

او ادامه داد: در شهریور ماه سال گذشته که جشن ملی پسته را در منطقه نوق همزمان با برداشت محصول برگزار کردیم، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور هم حضور داشت که نوید دو طرح علمی و نوین مبارزه با آفت پسیل پسته و افلاتوکسین این دو مشکل اساسی باغداران؛ را داد.

رضایی تصریح کرد: حالا بعد از گذشت 6 ماه، و با حضور نماینده ای از سازمان انرژی اتمی در رفسنجان، مجموعه مجهز به دستگاه های خاص فرآوری پسته که از سوئیس خریداری شده و به مدت 18 سال به تملیک بانک درآمده و تعطیل شده بود راه اندازی شد.

او خاطرنشان کرد: در این مجموعه قرار شده تحقیقات و پژوهش های لازم با کمک پژوهشکده پسته و سازمان انرژی اتمی، انجام شود و طرح نوین مبارزه با افلاتوکسین که مشکلی برای صادرات پسته ایجاد می کرد اجرا شود؛ در این طرح از روش پلاسما برای کاهش آفلاتوکسین موجود در پسته استفاده می شود.

فرماندار رفسنجان گفت: همچنین قطعاتی از اراضی پسته در شهرستان هم به طور پایلوت برای اجرای طرح مبارزه با آفت پسیل در اختیار پژوهشکده پسته قرار می گیرد تا با همکاری سازمان انرژی اتمی روش نوین مبارزه با پسیل پسته اجرا شود که امیدواریم این راه حل ها بتواند به طور گسترده مشکل باغداران و کشاورزان رفسنان را حل و این طرح ها در سطح باغات پسته کشور هم به مرحله اجرا برسند.

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 13 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.