منو

استاندار کرمان:مولدسازی در کرمان بصورت جدی آغاز شده است

محمد مهدی فداکار اذعان کرد:قانون مولدسازی ظرفیتی قانونی برای تکمیل طرح های نیمه تمام و پروژه های بزرگ استان کرمان است و ظرفیت زیادی در این حوزه داریم که در حال حاضر به صورت جدی در استان آغاز شده است.

۳۰ فروردین ۱۴۰۲

به گزارش ایستار،محمد مهدی فداکار عصر چهارشنبه در نشست خبری گفت: نتیجه بررسی تیم تخصصی و کارشناسی در مورد حادثه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان پس از تکمیل، اطلاع رسانی می شود.

وی عنوان کرد: حادثه سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان در بافت که یک تن نیز در این حادثه جان باخت، به علت نقص فنی بوده و سقوط نبوده است.

پیگیری برای انتصابات

استاندار کرمان در پاسخ به اینکه چرا باوجود گذشت ۲ سال از دولت سیزدهم و یک سال از انتصاب استاندار کرمان تغییر مدیران برای ایجاد گفتمان دولت هنوز کامل انجام نشده است؟، گفت: تغییرات مدیریتی و جابجایی استان کرمان یک سال دیرتر انجام شد و اگر توجه کنید، استان های دیگر نیز ۱۰۰ درصد تغییرات نداشتند و در این زمینه خود دولت مسایل را رصد می کنند.

وی ادامه داد: برخی مدیران در دستگاه های تخصصی و زیربنایی کار خود را انجام می دهند و بنا به صرف تغییر در دولت نداریم. در برخی دستگاه ها، نیروهای تخصصی امتیازاتی دارند که باید امتیاز بیاورند تا به سطح بالاتر بروند.

فداکار افزود: تغییرات مدیریتی با نظرات متفاوتی انجام می شود که یکی از پیشنهاد دهندگان استاندار است اما عزل و نصب نمی کند و پیگیر هستیم که این بحث در استان با سرعت بیشتری پیش برود.

تمام سهم آب صنعت از سد را به فولاد بافت دادند

وی در پاسخ به استفاده از منابع آب صنایع معدنی گندله سازی فولاد بافت بیان کرد: تخصیص تمامی سهم صنعت از آب سد بافت را به فولاد این شهر دادند و اگر یک صنعت دیگری آب بخواهد مجوزی از سد بافت نمی دهند و اکنون فولاد آب کافی دارد و می تواند در قالب بازچرخوانی نیاز خود را تامین کند.

نماینده عالی دولت در استان کرمان ابراز داشت: فاضلاب یکی از موارد تامین مصرف آب برای حوزه صنعت است که این آب هزینه کمتر و دوام بیشتری از پروژه های انتقال دارد، ضمن آنکه سرمایه گذاری در این حوزه درآمد دایمی برای صنایع دارد.

بیشتر بدحجابی با تذکر لسانی رفع می شود

استاندار کرمان در پاسخ به پرسشی در مورد روند مذاکرات دیپلماتیک کشور و حجاب عنوان کرد: تصمیم گیران مسأله مذاکرات موضوعی مربوط به کلان کشور است.

وی یادآور شد: بخش بزرگی از مشکل حجاب در استان کرمان، بخاطر کاهلی عده ای است که این موضوع با تذکر لسانی اصلاح می شود.

فداکار ادامه داد: اما برخورد با برخی افراد که اندک هم هستند و حجاب را رعایت نمی کنند باید برابر مقررات باشد.

وی افزود: تذکر مردم به مشکل بد حجابی به‌صورت زبانی باشد و رسانه ها نیز می توانند به حذف این ناهنجاری در جامعه کمک کنند.

مشکل برق ساردوییه رفع می شود

استاندار کرمان گفت: بخش ساردوییه از توابع شهرستان جیرفت ظرفیت گردشگری خوبی دارد و حتی از هرمزگان به این منطقه سفر می کنند، این بخش ظرفیت معدنی متنوعی نیز دارد که فعالیت در این حوزه آغاز شده است.

وی یادآور شد: معادن ساردوییه مشکل برق دارند که ایمیدرو برای ساخت پست فوق توزیع برق در این منطقه اعلام آمادگی کرده که امیدوارم مناقصه آن در ابتدای اردیبهشت انجام شود تا مشکل حل شود.

فداکار با اشاره به میزان مطالبات قرارگاه امام حسن مجتبی در استان‌های دیگر، افزود: این مطالبات در کرمان یک‌هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که این استان با فاصله در رتبه نخست کشور است.

شرکت مس به تعهدات خود در ساخت جاده رابر به کرمان عمل کند

استاندار کرمان در ادامه گفت: ساخت راه رابر به کرمان مصوبه مجمع شرکت ملی مس شده اما اجرای این پروژه ۲ مشکل داشت، ابتدا اینکه باید از پهنه‌های معدنی عبور می کرد لذا طراحی پروژه اصلاح شد و کار تا مناقصه پیش رفت و شرکت مس به تعهدات خود در ساخت این راه عمل کند.

وی با اشاره به مشکل وجود معارض در ساخت این محور تصریح کرد: مردم رابر نیز مهربانانه‌تر عمل کنند و اجازه بدهند که معدن درآلو آب مورد نیاز خود را از این شهرستان تامین و این شرکت نیز باید به تعهدات خود عمل کند.

اخلال بحث های سیاسی در امور مردم خیانت است

فداکار در پاسخ به پرسشی درمورد زاویه گرفتن مدیران کل که در این زمینه به مدیرکل راهداری اشاره شد گفت: بداخلاقی رسانه ای در حد رسانه می ماند و گاهی عده ای علیه کسی حرف می زنند و ما وظیفه داریم کار خود را پیش ببریم.

وی ادامه داد: اما اینکه بشینیم تا ببینیم چه کسی چه می گوید؟ درست نیست و سعی می کنم از آن بگذرم زیرا وظیفه من پیگیری کار مردم است و کارها را نیز پیگیری می کنم.

استاندار کرمان افزود: برنامه های تحقق شعار سال در شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان برنامه ریزی شده و برخی دستگاه ها برنامه ها نهایی دادند که اجرا می شود.

وی ابراز داشت: گاهی کار مردم با تذکر به برخی مدیران پیش می رود اما چون در جلسه کنونی مدیرکل راهداری کرمان حضور ندارد تا از خود دفاع کند، بیش از این نمی گویم، اما انجام کار مردم وظیفه ما است و ورود به دعوای سیاسی را خیانت می دانم.

فداکار با بیان اینکه اگر وارد این بازی های سیاسی شویم از انجام کار خود می مانیم تصریح کرد: باید وظیفه خود را انجام دهیم، ضمن اینکه وظیفه داریم انتخابات را سالم برگزار کنیم و وارد بازی های حاشیه ای نشویم.

تامین آب جنوب کرمان از دریا و سد جیرفت

وی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان کار خوبی در قلعه گنج انجام داده و انتقال آب جیرفت و عنبرآباد از سد این شهرستان آغاز شده که این طرح تقریبا آب مورد نیاز نصف جنوب استان را تامین می کند.

فداکار افزود: برای تامین آب مابقی جنوب استان کرمان مجوز استفاده از آب دریا را داریم اما اجرای این پروژه، سرمایه گذار می خواهد اما امکان تامین آب از این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: بخشی از مشکل آب جنوب استان کرمان به مشکل شبکه ها و توسعه شهرها برمی گردد و برخی جاها حجم آب باید افزایش یابد و بخشی عمده از فعالیت قرارگاه امام حسن مجتبی مربوط به جنوب است.

استاندار کرمان تاکید کرد: به دستور دولت مشکل آب ۳۵ روستا منطقه رمشک رفع می شود و این مشکل تعیین تکلیف شده؛ تصمیمات وزیر نیرو در این حوزه ابلاغ شده و امیدوارم که مشکل رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت شبکه و تولید آب باید اصلاح شود عنوان کرد: نکته مهم تامین آب در جنوب استان زیرساخت های قدیمی شبکه در برخی نقاط است، ضمن آنکه شهرها توسعه یافته و زیرساخت های فعلی پاسخگو نیست که این مشکل نیز پیگیری می شود.

فداکار با اشاره به پیگیری فاضلاب در جنوب استان کرمان نیز گفت: دستورالعمل بانک ها گاهی کار را دشوار می کند و بانک کشاورزی جنوب بیشترین مطالبات را دارد و قرار گرفتن بخشی از شهر روی زون آب جیرفت را فعلا نمی توان کاری کرد.

وی ادامه داد: مشکل آب طرح نهضت ملی مسکن اخیرا تعیین تکلیف شد و تا تعیین تکلیف آب شرب، بحث توسعه شهر قابل بررسی است.

استاندار کرمان در پاسخ به اینکه مردم بافت به مدیران انتقاد می کنند زیرا این شهرستان راه و مسیر دسترسی مناسبی ندارد گفت: جاده بافت مشکلاتی در حوزه اعتبارات دارد که امسال اعتبارات بهتر شده و امیدوارم کار پیشرفت کند.

پاسکاری وزارت نیرو و سازمان مدیریت برای تامین اعتبار تصفیه خانه رابر

فداکار در پاسخ به اینکه وزیر نیرو و معاون رییس جمهور قول تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای تصفیه خانه آب رابر اختصاص داده اما این اعتبار تا امروز تخصیص نیافته است گفت: وزیر نیرو در سفر به استان کرمان قول تامین آب این شهرستان را داد.

وی ادامه داد: در این زمینه آمادگی داشت اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین اعتبار آن را تقبل نکرد و با حضور معاون رییس جمهور، وزیر نیرو و استاندار کرمان مصوبه ای داشتیم.

استاندار کرمان گفت: بخشی از این اعتبار توسط وزارت نیرو و بخشی سازمان مدیریت باید تامین شود که انجام نشد و اجرای این پروژه تجهیزاتی می خواهد که پیگیر رفع این مشکل هستیم.

وی افزود: عملیات اجرایی باند دوم محور روستای قنات ملک به رابر و ساخت محور رابر – کرمان مشکل تملک دارند و بزرگترین مشکل ما بحث فرهنگی است.

فداکار توضیح داد: اگر تامین آب از دامنه تونل انتقال آب از سد صفارود رابر برای شرکت مس و معدن درآلو انجام می شد، اشتغال و توسعه در منطقه اتفاق می‌افتاد.

وی بیان کرد: مراحل اجرایی پروژه راهسازی در این منطقه و اعتبار آن آماده است اما رسانه ها باید به رفع مشکل معارض کمک کنند.

وی افزود: وجود معارضان و مخالفان گرفتاری در روند توسعه ایجاد می کند اما کار به جاهای خوبی رسیده در معدن درآلو راه به جاهای خوبی رسیده که پس از نهایی شدن آن را اعلام می کنیم.

مشکل زمین طرح نهضت ملی مسکن کرمان تقریبا رفع شده است

استاندار کرمان عنوان کرد: وضعیت مسکن ملی استان های همجوار پایین تر از ما است اما انتخاب زمین یکی از سخت ترین کارها بود که آبفا، محیط زیست و آب منطقه ای باید در این مورد نظر دهند و در این حوزه متغیرهای زیادی دخیل هستند.

وی گفت: پیش از عید برخی مشکلات تامین زمین و ظهر امروز مشکل نجف شهر رفع شد و تقریبا مشکل زمین این طرح در استان رفع شده است.

فداکار ادامه داد: مشکل زمین شهرستان رفسنجان و انار تا یک ماه آینده تعیین تکلیف می شود و مشکل زمین استان تقریبا رفع شده است.

وی یادآور شد: سه هزار هکتار زمین برای مسکن ملی کرمان تامین شده و در شهر کرمان مشکل انتخاب زمین داریم و یک نقطه در کرمان نیز به ادامه منابع آب این شهر برخورد می کند.

استاندار کرمان گفت: حاشیه نشینی را با اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در شهرک شهید همت جمع‌آوری می کنیم زیرا این شهرک می تواند از تاسیسات عمومی این طرح استفاده کند.

وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن ۲ شهر در دست مشاور است اما مابقی اراضی تامین شده تصریح کرد: شهرهای اقماری سیرجان در رتبه ۱۰ نهضت مسکن ملی کشور قرار دارند.

فداکار با اشاره به کلنگ زمین ۱۰۸ هکتاری کرمان عنوان کرد: زمین پشت هنرستان رضوان طراحی شد و معارض داشت که ۴۰ هکتار آن آزادسازی و نهضت ملی در این منطقه اجرا خواهد شد.

وی افزود: عملیات اجرایی ۱۸ هزار واحد مسکونی استان کرمان در مرحله آغاز قرار گرفته است. در خصوص بحث اصلاح قیمت نهضت ملی مسکن نیز با وزارت کشور و راه و شهرسازی مکاتبه کردیم.

فداکار ادامه داد: برآورد هزینه ها تقریبا انجام شده که به تهران ارسال خواهد شد. برخی شرکت ها به علت افزایش قیمت ساخت مسکن حاضر به همکاری نیستند و اصلاح قیمت در این حوزه نیاز بوده اما تامین زمین تقریبا حل شده است.

۲۰ میلیارد تومان برای روشنایی معابر کرمان

وی در خصوص روشنایی شبانه معابر نیز گفت: ابتدای سال گذشته جلسه ای بین شهرداری کرمان، شرکت توزیع و فرمانداری برگزار شده که این طرح تامین اعتبار شود اما اجرایی نشد.

فداکار بیان کرد: پیش از سال جاری پیگیری کردیم هزینه ای به شهرداری داده شد که با همکاری شرکت توزیع کار را شروع کنند.

استاندار کرمان ادامه داد: مجوز های لازم گرفته شده و بودجه ای در شهرداری تخصیص یافته که پیش بینی اولیه برای آن ۲۰ میلیارد تومان است و کار در حال انجام است.

مولدسازی در کرمان بصورت جدی آغاز شده است

وی گفت: قانون مولدسازی ظرفیتی قانونی برای تکمیل طرح های نیمه تمام و پروژه های بزرگ استان کرمان است و ظرفیت زیادی در این حوزه داریم.

فداکار بیان کرد: در این زمینه هیات هایی در دولت تعیین و املاکی انتخاب شده و در نشستی با رییس جمهور در مورد اصلاحات آیین نامه بحث کردیم و کار به صورت جدی آغاز شده است.

وی افزود: آموزش پرورش و وزارت نیرو ظرفیت های خوبی بویژه در مولدسازی املاک مراکز تجاری شهرها دارند که در صورت مولد سازی به آنان ارزش افزوده می دهیم و پیشرفت کار در این حوزه اطلاع رسانی می شود.

پیش بینی افزایش تولید پسته در کرمان

وی با اشاره به خسارت سرمازدگی پسته در سال گذشته در استان کرمان بیان کرد: برای پیشگیری از سرما زدگی محصول پسته جلساتی با شرکت های دانش،بنیان برگزار شد و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی هم انجام گرفت و هم‌چنین در همین جهت یک میلیون لیتر گازوئیل بین کشاورزان استان توزیع شد.

استاندار کرمان اظهار داشت: در رفسنجان حدود ۱۰ درصد و به صورت نقطه ای سرمازدگی پسته را شاهد بودیم، البته در زرند آسیب سرما به پسته بیشتر بوده است،.

فداکار ادامه داد: با بازدید و برآوردی که توسط کارشناسان جهاد کشاورزی پیش،بینی ۶۰ هزار تن محصول پسته را داریم که ۴۰ درصد بیشتر از پارسال است.

وی بیان کرد: در استان های دیگر کاشت پسته رونق گرفته و توسعه پیدا می کند و این باعث شده تا سهم استان کرمان در تولید پسته کاهش پیدا کند.

استاندار کرمان ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی برای کمک به کشاورزان و باغات پسته انجام شده است و شرکت های معدنی نیز در شهرستان سیرجان هم کمک خوبی در این رابطه کردند.

وی تاکید کرد: هر چند برای محصول پسته گرما زدگی و آفات هم وجود دارد، اما انشالله امسال شاهد محصول پسته بیشتری خواهیم بود تا درآمد نصیب کشاورزان شود.

فداکار با بیان اینکه مذاکره با عربستان با اقتدار همراه بود گفت: بگیر و ببند راجع به حجاب نداریم و کار تذکر زبانی خواهد بود. در مورد هنجارشکنان برخورد ممکن است متفاوت باشد و رسانه ها باید در رابطه با حجاب و عفاف باید کمک کنند.

تصمیم دولت برای استان شدن جنوب

وی اظهار داشت: تصمیم دولت مبنی بر این است که هفت شهرستان جنوبی استان شوند و دولت در این رابطه لایحه ای به مجلس ارائه می کند که استان جدید مصوب شود.

استاندار کرمان ادامه داد: هنوز این لایحه به مجلس نیامده و البته شهر جازموریان نیز به شهرهای جنوب اضافه شده است.

استفاده از فاضلاب برای تامین آب صنعت

وی با اشاره به لزوم اجرای شبکه فاضلاب در استان کرمان بیان کرد: شبکه فاضلاب سرمایه گذاری و بهره برداری طولانی مدت نیاز دارد که شرکت های بزرگ باید پای کار بیایند و در برخی شهرها مثل کرمان و سیرجان کار در حال انجام است.

وی ادامه داد: فاضلاب ظرفیت بزرگی برای تولید آب است، به طور مثال در شهرستان رفسنجان امکان ۷۰۰ لیتر بر ثانیه،استحصال آب از فاضلاب داریم، که مکاتباتی با شرکت مس داشتیم تا به این پروژه ورود کند و این آب می تواند بخش بزرگی از نیاز آبی صنعت را تامین کند.

کاهش تصادفات نوروزی در کرمان

وی با اشاره به اعلام آمارهای متفاوت از تصادفات نوروزی در استان کرمان اظهار داشت: آمار بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن تحلیل آمار باید باشد، اختلاف آمار در تصادفات نوروزی به دلیل تفاوت آمار پلیس در رابطه با گزارش صحنه تصادفات است، زیرا آمار اورژانس ممکن است به دلیل فوت در بیمارستان متفاوت باشد.

فداکار خاطر نشان کرد: امسال با وجود افزایش مسافران در همه آمارهای حوادث و تصادفات جاده ای به لحاظ کشته و زخمی کاهش داشتیم و استان کرمان در رده آبی قرار گرفت.

وی افزود: در نوروز امسال تصادفات درون شهری ۵۳ درصد، فوتی تصادف درون شهری ۵۶ درصد، فوتی های تصادف برون شهری ۳۷ درصد کاهش و در مجموع نیز تصادفات ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد.

استاندار کرمان گفت: بانک ها برای وام دادن دستورالعمل هایی دارند که کار را سخت کرده و البته بیشترین مطالبات در جنوب استان مربوط به بانک کشاورزی است که به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی ها است.

نبود توازن دلیل پایین بودن درآمد سرانه استان

وی در خصوص پایین بودن رتبه درآمد سرانه استان کرمان گفت: کرمان به دلیل نامتوازن بودن توسعه بین جنوب و شمال استان درآمد سرانه پایینی دارد و آمار درآمدی بین مناطق شمال و جنوب کرمان متفاوت است.

فداکار با بیان اینکه مشکل پایین بودن درآمد سرانه استان بیشتر مربوط به جنوب است افزود: البته با افزایش تولید محصولات کشاورزی و معدنی در جنوب کرمان قطعا آمار درآمد سرانه استان افزایش پیدا می کند؛ هر چند در برخی شهرستان های استان درآمد سرانه بالا است.

وی بیان کرد: افزایش توزیع امکانات و شرکت ها و استفاده از ظرفیت های صنعتی و معدنی و سرمایه گذاری های انجام شده حتما در آمد سرانه استان کرمان را در آینده افزایش می دهد.

استاندار کرمان تاکید کرد: حدود۴۰ هزار نفر حاشیه نشین در شهر کرمان داریم که گرفتاری جدی بوجود آورده و باعث پایین آمدن میزان درآمد سرانه مرکز استان شده است.

وی تصریح کرد: در بحث سرمایه گذاری مشکل فرهنگی در استان کرمان داریم و همکاری نکردن با سرمایه گذار نیز جزو مسائل استان است و باید رسانه ها در این رابطه مطالبه گری کنند.

فداکار با اشاره به عدالت در اختصاص آگهی مطبوعات بیان کرد: پیگیری می کنیم که آگهی های دولتی به مطبوعات محلی نیز تخصیص یابد.

تاسیس منطقه ویژه اقتصاد جازموریان

وی اظهار داشت: تاسیس منطقه ویژه اقتصاد جازموریان در جنوب استان حدود ۲۰ سال است که در دستور کار قرار دارد، اما به دلایلی به نتیجه نرسیده است. اخیرا جلساتی با سه شرکت معدنی و صنعتی بزرگ استان در این رابطه تشکیل که شرکتی برای این منظور تاسیس شد تا از طریق آن تاسیس منطقه اقتصادی جازموریان به نتیجه برسد و این منطقه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه دارد.

سهم عمده مسکن در تورم بالای کرمان

فداکار اظهار داشت: در بحث تورم بالای استان کرمان مسکن سهم زیادی دارد و چون در برخی شهرها گرانی زمین و مسکن و اجاره بها داریم که همین باعث افزایش آمار تورم در استان شده است که با تولید مسکن در آینده متعادل تر می شود.

ساخت کارخانه سیمان در جنوب کرمان

وی گفت: البته بحث هزینه انتقال محصولات و کالاها در استان نیز باعث افزایش قیمت خدمات و کالا و تورم می شود، به طور مثال یک پاکت سیمان به دلیل هزینه حمل در جنوب استان قیمت زیادی پیدا می کند که اخیرا در حال پیگیری هستیم تا کارخانه سیمان در جنوب استان ساخته شود.

استاندار کرمان بیان کرد: در حوزه گردشگری زیر ساخت ها در برخی نقاط استان وجود ندارد که باید سرمایه گذاری شود، البته در برخی مناطق مثل سیرجان و رفسنجان برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شرکت های معدنی ورود پیدا کرده اند.

برخورد جدی با فساد اداری

وی اظهار داشت: در بحث فساد اداری نیز مشکلاتی در برخی دستگاه ها وجود دارد و سیستم قضایی و دستگاه های نظارتی حتما پیگیری می کنند و با فساد به طور جدی برخورد می شود.

فداکار افزود: مولد سازی ظرفیت خوبی برای اتمام پروزه های نیمه تمام است و در استان هیاتی تشکیل شده که کار به خوبی پیش می رود و چند روز قبل با وزیر اقتصاد در این باره گفت وگو داشتیم.
وی بیان کرد: بعضی از دستگاه ها در استان پروژه های خود را به پیمانکاران ارائه کرده اند که ۲، سه مورد به محض نهایی شدن در آینده نزدیک اطلاع رسانی می شود.

وی بیان کرد: در دفتر اجتماعی استانداری پیگیر مشکلات آسیب های اجتماعی در استان کرمان هستیم و تصمیمات خوبی گرفته می شود تا تبعات آسیب های اجتماعی در استان کاهش پیدا می کند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.