منو

امسال ۳۲ درصد پسته کشور در رفسنجان تولید می شود

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه 32 درصد پسته کل کشور در این شهرستان تولید می شود، گفت: امیدواریم ستاد عالی پسته بزودی تشکیل و موانع صادراتی از سر راه صادرکنندگان برداشته شود.

۰۲ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش ایستار، حسین رضایی در جمع کشاورزان و مدیران  و مسئولان شهرستانی در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) اظهار داشت: امسال قرار است در ایران 210 هزار تن محصول پسته و در آمریکا 600 هزار تن و در مجموع کشورهای پسته خیز دنیا امسال یک میلیون تن پسته را تولید کنند و عمده این محصول باید برای کشورهای نیازمند این محصول صادر شود.

وی ادامه داد: امسال 210 هزار تن محصول پسته از باغ های کشور برداشت خواهد شد که 110 هزار هکتار آن در باغات استان کرمان و از این میزان نیز حدود 70 هزار تن معادل 32 درصد محصول کل کشور در باغ های رفسنجان است.

فرماندار رفسنجان افزود: باید برای این 70 هزار تن بازار آن را در خارج از کشور فراهم سازیم لذا نباید قوانین گمرکی و استانداردی، QR و دیگر قوانین سخت گیرانه ای سد راه صادرات پسته اعمال شود؛ امیدواریم ستاد عالی پسته کشور برقرار و موانع صادراتی حوزه پسته برطرف شود.

رضایی بیان کرد: 28 استان کشور در حال توسعه کشت کشاورزی پسته هستند، در دنیا نیز کشورهای آمریکا، ترکیه، اسپانیا و غیره در حال توسعه کشت پسته هستند به طوری که کالیفرنیا دارای 180 هزار هکتار باغ پسته است و طی ده سال به 650 هزار تن خواهد رساند، ترکیه نیز دارای 240 هزار هکتار باغ پسته است و طی 10 سال آینده قرار است این میزان را به 350 هزار هکتار توسعه دهد.

وی گفت: اگر چه در استان کرمان طی 10 سال گذشته به واسطه تغییرات اقلیمی 10 هزار هکتار از باغ های پسته خشک شده اما خوشبختانه در استان های دیگر این کاهش سطح زیر کشت در حال جبران است و کشت توسعه ای پسته در استان های دیگر مانند خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و غیره در حال انجام است.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: 210 هزار تن پسته قرار است امسال در کشور برداشت شود که عمده این محصول باید صادر شود نباید تصمیمات خلق الساعه ای از جمله اعمال QR کد مانع صادرات شود؛ در حالی که صادرکنندگان پسته دنیا بدون اعمال  QRکد، محصول خود را صادر می کند.

وی به بحث های رفع تعهد ارزی هم اشاره و بیان کرد: این مسئله از سال 97 گریبانگیر صادرکنندگان شده و ارز محصولات کشاورزی پسته که پاک ترین ارز کشاورزی است باید به سهولت وارد کشور شود اما موانعی بر سر راه این واردات وجود دارد که باید برطرف شود و صادرکنندگان امیدوار شوند.

رضایی همچنین به ضعف تغذیه ای درختان هم اشاره کرد و گفت: برخی باغ ها با عملکرد بالا در سال جاری که بالای 2 تا 3 تن محصول دارند موضوع آبیاری کافی به میزان 800 متر مکعب در سال  و تغذیه مناسب درختان را انجام می دهند و موجب می شود که به مقدار بالایی تولید پسته داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان پسته کار در شرایط سخت، سرمازدگی، گرمازدگی، تحریم، تنش آبی، شوری و کاهش کیفیت آب و دیگر مشکلات؛ محصول پسته را تولید می کنند تا صادرات کشور رونق بگیرد که جا دارد حمایت های دولت به این قشر زحمت کش ارایه شود و دغدغه های آن ها را برطرف سازد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

مطالب مرتبط
مطالب پیشنهادی
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.