منو

آیین افتتاحیه جشن ملی پسته برگزار شد

آیین افتتاحیه هفتمین جشن ملی پسته در تپه‌های ماسه بادی شهر صفاییه برگزار شد.

۲۷ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش ایستار، حسین رضایی فرماندار رفسنجان در این آیین  با اشاره به اینکه ضعف مدیریتی و بهره وری محصولات پسته یکی از چالش های مهم منطقه رفسنجان است، گفت:باتوجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد باغات پسته رفسنجان در اختیار خرده مالکان است کنترل حوزه مدیریتی پسته با چالش های بسیاری همراه شده  با مدیریت یکپارچه سازی باغات می توان آمار تولید و بهره وری را افزایش داد که با تدابیر اندیشمند قرار است این فرایند یکپارچه سازی اجرا شود.

رضایی به مشکلات حوزه صادرات پسته از جمله رفع تعهد ارزی، شناسنامه دار کردن باغ های پسته و استاندارد اجباری پسته اشاره کرد و افزود: استاندار کرمان در خصوص این موارد با آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان صحبت کرده است و قرار است این مشکلات هفته آینده در سال عالی پسته مطرح و برطرف شوند.

وی ادامه داد: استاندارد اجباری پسته که دو سال پیش توسط سازمان استاندارد ملی تدوین شده نواقصی دارد و البته بحث شناسنامه دار کردن باغات پسته ( Qr cod ) هم دارای مشکل است زیرا ۲۰۰ هزار قطعه باغ پسته در رفسنجان وجود دارد و عملا شناسنامه دار کردن این باغ ها مشکل است.

رضایی خاطرنشان کرد:  امیدواریم بحث تنش های آبی در شهرستان برطرف شود و اگر دولت کمک های بلاعوض را ارایه دهد  کشاورزان هم در اجرای طرح های نوین آبیاری پیشقدم خواهند شد.
وی گفت: امسال ایران ۲۰۰ هزار تن محصول پسته را تولید کرد که از این میزان ۷۰ هزار تن یعنی ۳۴ درصد پسته کشور در رفسنجان تولید شد.

سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم در این آیین اظهار کرد: امسال سال پر رقابتی برای پسته در بازار جهانی است و آمریکا ۶۰۰ هزار تن  و ایران ۲۰۰ هزار تن پسته دارد.
وی به مشکلات صادراتی حوزه پسته شامل رفع تعهد ارزی، شناسنامه دار کردن باغ ها و استاندارد اجباری پسته اشاره کرد.
وی افزود: برای رفع موانع صادراتی تمام تلاش ها در حال انجام است و امیدواریم با پیگیری های جدی توسط نمایندگان استان کرمان از جمله حجت الاسلام جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی و اقای پورابراهیمی نماینده مردم راور و کرمان در مجلس به نتیجه برسد که اگر این موارد برطرف نشوند صادرکنندگان بی انگیزه خواهند شد و ۵۰ درصد کارت های بازرگانی تعلیق می شوند.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا دو جلسه در بانک مرکزی داشتیم به نتایج خوبی خواهیم رسید و جمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در راستای رفع این معضلات در تلاش هستند و همه کمک خواهند کرد دسترنج کشاورزان به بازار جهانی راه پیدا کند.
احمد خانی رییس موسسه ذینفعان آب رفسنجان هم بیان کرد: امسال که محصول خوبی در رفسنجان تولید شد از کشاورزان می خواهیم که به تک محصولی اکتفا نکنند و ده تا ۱۵ درصد از این محصول را در حوزه های دیگر جهت درآمدزایی صرف کنند.

وی افزود: قوانین آب باید به روز باشد نه قوانین متعلق به سال ۴۲ که مقرون به صرفه نیست و دولت باید پای کار آید.
پسته بهترین محصول دنیاست و در مدت ۴ سال می توان آن را نگهداری کرد این پسته سلطان آجیل هاست و تمام دنیا را بگردیم به کیفیت و مزه پسته ایران از رقم احمداقایی که منشا. کشف و توسعه آن از منطقه نوق رفسنجان است نمیابید.
نخستین بخش از هفتمین جشن ملی پسته در شهر صفائیه با اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی همراه بود.
بیش از یک قرن است که پسته در شهرستان رفسنجان کاشت و برداشت می‌شود و این محصول در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.
وجود ۸۰ هزار باغ پسته در رفسنجان و البته وجود درخت هزار و ۵۰۰ ساله پسته و درختان چندصد ساله موجب شد ثبت ملی پسته به نام رفسنجان رقم بخورد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =

مطالب مرتبط
مطالب پیشنهادی
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.