منو

دومین شب از هفتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان در قلعه تاریخی اسماعیل آباد برگزار شد

دومین شب از هفتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان در قلعه تاریخی اسماعیل آبا با محوریت پسته و شکرگذاری برگزار شد.

۲۸ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش ایستار،هفتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان به شکرانه وجود محصول و برداشت این نعمت الهی با هدف ایجاد بستری مناسب برای کشاورزان در فصل برداشت محصول پسته و آشنایی سایر مردم با پسته رفسنجان و تداعی پسته چینی همزمان با جشن ملی پسته در پنج نقطه از شهرستان با محوریت های متنوع و برنامه های شاد درحال برگزاریست.

دبیر هفتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان در دومین شب از این جشنواره گفت: امشب جشن ملی پسته را با محوریت شکرگذاری برگزار کردیم و اسماعیل آباد را به شکرانه وجود محصول انتخاب کردیم که با حمایت دولت و خیرین این جشنواره امسال کلید خورد.

مرتضوی با بیان اینکه هدف برگزاری این جشنواره در ایام برداشت پسته این است که کشاورزان صبح مشغول پسته چینی هستند و عصر در جشن شرکت کنند، ادامه داد: همزمان شدن برداشت محصول پسته با جشن این حس را به مردم القا می کند که مزه و طعم‌پسته را در شب های جشن می چشند و هم ‌برای کشاورزان و هم برای مردم که از این نعمت الهی خرسند هستند زمانی مناسب را برای شکر گذاری فراهم می کند به همین دلیل در ۵ نقطه شهرستان و در روستا ها جشن را با محوریت های متنوع برپا کردیم.

وی افزود: شب اول در امواج تپه های ماسه بادی صفائیه با موضوع پسته و گردشگری غذا با غذای سنتی 《کشک مغز》آغاز شد، شب دوم جشن ملی پسته به شکرانه وجود محصول پسته و فزونی این نعمت الهی در قلعه تاریخی اسماعیل آباد نوق با محوریت 《پسته و شکرگذاری》برگزار شد، شب سوم در مهد گلیم تاس کشکوئیه با محوریت 《پسته و گلیم تاس》 با هدف آشنایی با صنایع دستی و گلیم کشکوئیه برگزار خواهد شد ما در شب چهارم به شهر بستنی رفسنجان کبوترخان می رویم و با 《الحاق پسته و بستنی》 شب را به پایکوبی و جشن می نیشینیم و در شب پنجم و ایستگاه آخر با 《تلفیق طلای سرخ و طلای سبز》 شهرستان رفسنجان در بزرگترین خانه خشتی جهان به هفتمین جشنواره ملی پسته خاتمه می دهیم.

مرتضوی در پایان بیان کرد: انشاالله این جشنواره سرآغاز اتفاقات خوب باشد و با وحدت شما مردم همانطور که دست به دست هم رفسنجان را ساختیم بتوانیم اتفاقات خوب را در تمامی حوزه ها و به خوصوص کشاورزی رقم بزنیم.

محمدی بهجت بخشدار رفسنجان نیز در این مراسم بیان کرد: یک تیم واحد چاه تلمبه های کشاورزی را مدیریت کنند ما نباید منتظر ابلاغ برنامه از بالادستی باشیم و از رقابت با رقبا جا بمانیم.

در بخش دیگری از این‌ مراسم مهدی محمدی استاد دانشگاه و مجری برنامه رادیو فرهنگ گفت: لازمه فروش تراز جهانی محصولات کشاورزی شهرستان تبدیل آن محصول به ادبیات است، خاستگاه پسته همان شعر و سخن پارسی است و در بسیاری از اشعار شاعران نیز از پسته خندان الهام و آن را به لبخند انسان تشبیه کرده اند، همانطور که پسته در هر شمایلی برای شما رفسنجانی ها مهم است چه خندان و چه غیر خندان برای دیگران نیز باید مهم باشد.

وی افزود: در بسته بندی پسته نیز می توان آن را توصیف کرد و از ادبیات در آن به کار برد تا به همه نشان داد محصول پسته، ادبیات دارد.

فرماندار رفسنجان در این مراسم با اظهار اینکه از بحران هایی که سال قبل با آن رو به رو بودیم به سلامت رد شدیم، گفت: اسماعیل آباد که انتخاب شد بحث شکرگذاری را انتخاب کردیم زیرا بیشترین نقطه که ریسک سرمازدگی را دارد اینجا هست و خداوند را شاکریم که امسال این پیک را رد کردیم و خسارت زیادی به باغات پسته وارد نشد و سال زراعی خوبی را درحال سپری کردن هستیم که این قدرت و اراده خداوند بود که نگاه کشاورزان همیشه برای رفع بلاهای طبیعی و نزول بارش رحمت الهی به آسمان است.

رضایی ادامه داد: چند مشکل داریم یکی بحث آب هست که قابل شرب نیست و کیفیت آب پایین آمده است اگر ده ساعت آب به چاه ها اضافه شود برداشت محصول دو برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: تفاوت بین تولید کننده پایین و بالا زیاد هست، در سال ۹۶ رکورد برداشت را در صادق آباد با برداشت ۱۲ تن در هکتار پسته خشک زدیم، اما بعد از آن تغییرات آب و هوایی روی محصولات تاثیر گذاشت اما به خوبی تمامی بخش ها همچنین امسال دربخش گرمازدگی مدیریت کردیم اما برخی کشاورزان از محصولشان ناراضی هستند و محصولاتشان ۵۰ درصد پوک شده است.

رضایی با اشاره به بحث خرده مالکان اظهار کرد: یک چاه تلمبه اینجا ۱۳۷ مالک دارد که باید یک مدیریت واحد ایجا کرد و واحد های فنی را تجمیع کنیم.

وی پایان گفت: نوسانات قیمت پسته در بازار، صادرات و رفع تعهد ارزی، شناسنامه دار کردن باغات پسته و استاندارد دیگر مشکلات ما در شهرستان رفسنجان در زمینه محصول پسته است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 1 =

مطالب مرتبط
مطالب پیشنهادی
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.