منو

تناقضات فکری یک شیتیل بگیر!

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

تارنمای خبری ایستار//شیتیل در لغت به معنای پول و ثروت است که البته در بعضی گویش ها به معنای نشای برخی سبزی ها نیز ذکر شده است.در اصطلاح عامه،پول و یا کالایی است که در ازای کاری نه چندان آبرومندانه به شخص یا اشخاصی پرداخت می شود. در واقع شیتیل وجه پرداختی به کسی است که رشوه به حساب نیامده و چیزی بهتر از حق دلالی نیست.

واژه شیتیل و شیتیل بگیر از زمانی وارد به گفتمان رسانه ای رفسنجان شد،که ساکت الهامی مربی سابق تیم صنعت مس در کنفرانس خبری آنجا که از لجاجت برخی خبرنگاران به تنگ آمده بود آنان را شیتیل بگیر خطاب کرده و جنجالی به پا کرد.بر همین اساس،تعریف جدید به دنیای رسانه شهر و البته ادبیات سیاسی آن وارد شد،شتیل و شتیل بگیر.در واقع الهامی و بخش بزرگی از افکار عمومی در رفسنجان معتقد هستند که برخی اشخاص و بعضی رسانه ها مواضع و انتقاداتشان به باشگاه صنعت مس صرفاً دعوای نتایج یا عملکرد نیست،خارج از آن منافعی در قالب شیتیل دارند، که تعیین می کند که فلان شخص و فلان رسانه در برابر باشگاه چگونه موضع گیری کند.

البته اصحاب شیتیل بعد از مواضع ساکت الهامی مشخص و در دسته بندی سیاسی کاملا شناخته شدند،گروهی که عملا شمشیر را در برابر جریان سیاسی رقیب از رو بسته و از هر فرصت و امکانی برای به خیال خود ضربه به آن استفاده می کنند.صرف استفاده از واژه شیتیل برای توصیف این گروه در واقع تخفیف واقعیات به تعریف یک کلمه است که به فرض پذیرش آن در حق واقعیت و افکار عمومی قطعا جفایی به انجام رسیده است.اینکه ما مخالفت‌های در برابر مدیریت باشگاه را مربوط به پرداخت وجوهی پنهانی برای تخریب بدانیم،در واقع قلب واقعیات است.

بله،این حقیقت را نمی توان کتمان کرد که در ادواری اشخاصی و رسانه هایی از حضور برخی در باشگاه بهره‌ها برده اند،اما ارتباط دادن همه مخالفتها و سیاه نمایی ها به قطع مواجب،امری است که با واقعیات جور در نمی آید.اینکه شخصی و رسانه ای همه کار و زندگی خود را تعطیل کرده و شبانه روز بدون در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و حتی حرفه ای، بدنبال آن است که از هر سوژه مربوط و نا مربوط که قاعدتاً در اطراف باشگاه ورزشی بسیار است،تیری بسازد ، هرچند کند و ناموزون ، که به سوی باشگاه و مدیریت آن پرتاب کند، نمی تواند صرفا ریشه در پرداخت یا عدم پرداخت شیتیل داشته باشد.

قاعده ماجرا این است که شیتیل بگیر کار را به اندازه شیتیل دریافت شده به انجام رساند و از اضافه کاری بپرهیزد، و باز قاعدتاً عقل بدان حکم می کند که برای تامین منفعت از دست رفته، حتی با جریان حاکم فعلی طرف مراوده و بده بستان شود که شاید به جای شیتیل امکان استفاده از حق السکوت را هم بدست آورد، نه اینکه همه زندگی، آبرو و درآمد خود را وقف مبارزه با نهادی کند که امروز از هر زمان دیگری موفق تر است!

پس ارتباط دادن کل کنش سیاسی_ رسانه ای عده ای به شیتیل حق مطلب را به درستی در این حوزه بیان نمی کند، واقعیت بیش از منافع ، ریشه در وضعیت روانی گروه شیتیل بگیران و وابستگان فکری آنان دارد.ترس از روی کار آمدن جریان جدید و قدرتمند واقعیتی است که امروز فضای شهر و نخبگان آن را متأثر کرده است.جریانی که در این یکی دو ساله با کار جهادی فاتح قلوب مردم شده است و علی رغم تلاش برخی نخبگان و گروهی از اهالی مطبوعات ، نه تنها از بحران ها عبور کرده بلکه عملکردی خیره کننده از خود به نمایش گذاشته است.

ترس آن است که اگر عملکرد شهرداری در باشگاه تکرار شود آنهم باشگاه لیگ برتری که فضای تاثیر گذاری آن به مراتب بیشتر از محدوده کوچک یک شهر است، آن وقت تکلیف چه خواهد شد؟مدیریتی که توان کنترل و مدیریت ابر بحران های دامن‌گیر این یکی دو ساله باشگاه را دارد، اگر فرصت پیدا کند و با همین قدرت تیمی برای سهمیه آسیایی ببندد آن وقت تکلیف بسیاری با این جریان چه خواهد بود؟

همه ی این سناریوها در کنار موفقیت های روز افزون جریان جدید ترس هایی است که خواب را از چشمان بسیاری ربوده است. و این ترس و آشفتگی خواسته و ناخواسته در مواضع برخی مخالفین باشگاه که به شیتیل بگیران معروف هستند خودنمایی می کند.آنجا که در کنفرانس خبری دیروز،رسانه ای به محرم نوکیا حمله می کند و او را مواخذه می کند.همین رسانه تا قبل از این تمام موفقیت های تیم مس در نیم فصل دوم را برای پوشاندن نقش مدیریت باشگاه متوجه نویدکیا کرده بود، که با شکست سیاست کودکانه اش با چرخشی ۱۸۰ درجه ای خود را در برابر نویدکیا قرار داد.

شیتیل بگیران امروز، بیش از وابستگی مادی ، گرفتار بحران روحی هستند و همین بحران در تصمیم است که موجب اتخاذ مواضع ضد و نقیض در میان آنان شده است.

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 8 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.