منو

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان هشدار داد دستگیری فروشندگان پرندگان شکاری در فضای مجازی

مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ۱۱ درصد از سطح استان کرمان را تشکیل می‌دهند که شامل؛ پارک ملی خبر، یک اثر طبیعی ملی سیرچ، ۴ پناهگاه حیات وحش، ۱۱ منطقه حفاظت شده، ۴ منطقه شکار ممنوع و یک منطقه قرق شده می باشد.

۲۹ تیر ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل از ایسنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خطاب به شکارچیان گفت: برای شکار هر راس قوچ، میش، کل و بز نر ۲۵ میلیون تومان و برای هر گونه شکار ماده این نوع حیوانات ۷۵ میلیون تومان جریمه برای شکارچیان در نظر گرفته شده است ضمن آنکه شکارچیان باید بدانند باتوجه به چابک سازی یگان حفاظت محیط زیست استان حتما در چنگال قانون گرفتار خواهند شد.

“مرجان شاکری” در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مناطق حفاظت شده استان کرمان گفت: مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ۱۱ درصد از سطح استان کرمان را تشکیل می‌دهند که شامل؛ پارک ملی خبر، یک اثر طبیعی ملی سیرچ، ۴ پناهگاه حیات وحش، ۱۱ منطقه حفاظت شده، ۴ منطقه شکار ممنوع و یک منطقه قرق شده می باشد.

وی به تبیین دلایل افزایش تعداد شکارچیان در سطح استان پرداخت و اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقتصادی مردم به دنبال تامین گوشت ارزان هستند و منکر این که افرادی برای تفریح به شکار می‌روند نیستیم ولی اکثر شکارچیانی که اکنون دستگیر می‌شوند بیشتر انگیزه مادی دارند که این افراد برای فروش گوشت یا تامین گوشت خانواده دست به شکار غیرمجاز می‌زنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خطاب به شکارچیان گفت: برای شکار هر راس قوچ، میش، کل و بز نر ۲۵ میلیون تومان و برای هر گونه شکار ماده این نوع حیوانات ۷۵ میلیون تومان جریمه برای شکارچیان در نظر گرفته شده است ضمن آنکه شکارچیان باید بدانند باتوجه به چابک سازی یگان حفاظت محیط زیست استان حتما در چنگال قانون گرفتار خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد شکارچیان غیرمجاز زیاد شده‌ است؟، عنوان کرد: نمی‌توان مدعی شد که شکارچی زیاد شده زیرا این افراد و تفنگ‌ها بوده‌اند اما شاید اسلحه‌های غیرمجاز زیاد شده باشد اما اکنون برای شکار دلیل دارند و آن دلیل معیشت است.

شاکری در رابطه با قاچاق گونه‌های خاص حیات وحش استان به ایسنا گفت: مواردی از قاچاق گونه های خاص حیات وحش در استان داشتیم به طوری که اول امسال نیز دو پرونده در زمینه قاچاق پرنده شکاری داشتیم که قاچاقچیان دستگیر و تحویل دستگاه قضا شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: تقریبا قاچاقچیان گونه های حیات وحش در استان کرمان غیربومی بوده و از استان‌های دیگر می باشند ضمن آنکه عده‌ای نیز در شمال استان اقدام به خرید و فروش پرنده‌های شکاری در فضاهای مجازی می کردند که با هوشیاری یگان حفاظت محیط زیست این افراد نیز دستگیر شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: باتوجه به شیوع کرونا حضور شکارچیان در مناطق حفاظتی کمتر بود ضمن آنکه امسال شاهدیم که دوقلوزایی در بین حیات وحش اتفاق افتاده است و جمعیت حیات وحش استان کرمان افزایش پیدا کرده است.

وی از حضور بخش خصوصی در راستای حفظ حیات وحش سخن به میان آورد و اظهار کرد: هر جا که بخش خصوصی، سمن‌ها و مردم به کمک حفاظت محیط زیست آمده‌اند؛ طبیعت خیلی بهتر حفظ شده است گفتنی است که در استان کرمان تعدادی شکارچی هم اکنون رو به حفظ حیات وحش آورده‌اند به طوری که دیگر نه خودشان شکار نمی‌کنند و نه اجازه شکار به افراد دیگر را می دهند.

شاکری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بارندگی‌های امسال و سرسبزی کوه‌ها و دشت‌ها، عنوان کرد: با توجه به بارندگی های خوب استان کرمان در سال آبی جاری، امسال همه مراتع و جنگل های استان به لحاظ آتش‌سوزی در شرایط بحرانی قرار دارند. سال گذشته آتش سوزی زیادی داشتیم و امسال دستگاه‌های استان هوشیارانه‌تر و جدی‌تر برخورد می‌کنند و تاکنون آتش‌سوزی‌ها نسبت سال گذشته کمتر بوده است.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود گریزی به وضعیت تالاب جازموریان زد و به ایسنا گفت: امسال باتوجه به بارندگی‌ها ۱۰۰ درصد تالاب جازموریان آبگیری شد. باید مدنظر داشت که تالاب جازموریان یک تالاب فصلی است که حالت اسفنجی دارد و آب به خود جذب و در نهایت سفره‌های زیرزمینی و پوشش گیاهی را تقویت می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان درباره موضع‌گیری در خصوص مالچ پاشی اظهار کرد: از نظر سازمان حفاظت محیط زیست مالچ پاشی دارای استانداردهایی است که متاسفانه سازمان مراتع و جنگل‌ها زیربار استعلام این استانداردها نرفته اما امسال خوشبختانه قیر مجانی به این موضوع اختصاص داده نشد ولی در مجموع بنده به عنوان یک کارشناس محیط زیست با مالچ پاشی مخالف هستم.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.