منو

دلیل قیمت دو برابری ماسک در رفسنجان چیست؟

در حالی که قیمت رسمی ماسک در کشور بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان اعلام شده است، بررسی ها نشان می دهد بعضاً برخی داروخانه ها و مراکز دیگر در رفسنجان، ماسک را با قیمت ۲۵۰۰ و حتی ۳۰۰۰ تومان عرضه می کنند.

۳۰ تیر ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل از ایسنا، در حالی که قیمت رسمی ماسک در کشور بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان اعلام شده است، بررسی ها نشان می دهد بعضاً برخی داروخانه ها و مراکز دیگر در رفسنجان، ماسک را با قیمت ۲۵۰۰ و حتی ۳۰۰۰ تومان عرضه می کنند.

شنبه ۲۸ تیر ماه بود که دبیر ستاد مقابله با کرونا وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که قیمت مصوب ماسک‌های صنعتی برای مصرف کننده ۱۳۰۰ تومان و برای ماسک‌های کارگاهی ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است.

به گفته جمشید گلپور از حدود یک هفته پیش روند توزیع مواد اولیه به مراکز مختلف تولیدی باید به صورت روزانه در سامانه تجارت ثبت شود که با تعریف این فرآیند جلوی عرضه خارج از شبکه و حتی در مواردی که گزارش قاچاق ماسک شده بود نیز گرفته شده است.

همچنین مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز درباره وضعیت تولید و توزیع ماسک در کشور، روز گذشته گفت: طبق دستور اقای رییس جمهور، وزارت صمت در زمینه تولید و توزیع ماسک مسوولیت لجستیک را برعهده دارد. در عین حال بحث قیمت ماسک نیز مربوط به سازمان حمایت از مصرف کنندگان است. 

دکتر سید حسین صفوی گفته است روزانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد ماسک در مراکز درمانی دولتی، نیمه دولتی، خصوصی نهادها و ارگان ها و تمام مراکز درمانی و تشخیصی مصرف می شود که این ماسک ها از طریق واحدهای صنعتی تامین می شود. بنابراین ماسک های صنعتی مجوز توزیع در مراکز درمانی را دارند، اما هنوز اجازه ای مبنی بر اینکه ماسک های تولیدی کارگاهی وارد مراکز درمانی شوند، نداده ایم.

با وجود اعلام قیمت رسمی ماسک در کشور در روز گذشته، بررسی ها بیانگر این است که قیمت ماسک در شهرستان رفسنجان بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است که نشان از قیمت دوبرابری آن دارد.

آقای زمانی یکی از شهروندان رفسنجانی به ایسنا می گوید: بر اساس اعلام مسئولان وزارت صمت، قیمت ماسک باید بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان باشد اما چند روز پیش یک ماسک را از یکی از داروخانه های شهر به قیمت ۲۵۰۰ تومان خریداری کردم.

وی با اشاره به این نکته که قیمت همین ماسک تا یک روز پیش در این داروخانه ۲۰۰۰ تومان بوده است، یادآور می شود: با توجه به اینکه مردم در مراجعه به ادارات مجبور به استفاده از ماسک هستند، در درب برخی ادارات رفسنجان ماسک به قیمت ۲۰۰۰ تومان عرضه می شود.

زمانی اضافه می کند: با توجه به اینکه مردم مجبور هستند به هر قیمتی ماسک بخرند مسئولان باید این اختلاف قیمت را پیگیری کنند تا با قیمت ارزان تر ماسک به دست مردم برسد یا اینکه با گرانفروشان در این زمینه برخورد شود.

خانم رضایی با تایید خرید ماسک به قیمت ۲۵۰۰ تومان از یکی از داروخانه های سطح شهر توسط یکی از اقوام خود می گوید: باید نظارت بیشتر و گسترده تری به عرضه ماسک صورت گیرد تا در برهه کنونی که مردم به ماسک نیاز مبرم دارند ماسک به قیمت ارزان تری در اختیار آنها قرار گیرد نه اینکه از همان قیمتی که توسط مسئولان اعلام شده گران تر به مردم بدهند.

خبرنگار ایسنا در این رابطه به سراغ یک مقام مسئول در اداره صمت شهرستان رفسنجان و معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رفت تا علت این اختلاف قیمت را جویا شود.

یکی از دلایل افزایش قیمت ماسک نوسانات نرخ ارز است

مسئول ایمنی و بهداشت اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفسنجان درباره تفاوت نرخ ماسک در رفسنجان نسبت به قیمت اعلامی وزارت صمت به ایسنا گفت: نرخی که برای قیمت ماسک اعلام می شود با توجه به نرخ تهیه مواد اولیه و هزینه های تحمیلی مانند هزینه کرایه برای هر شهرستان ممکن است متفاوت باشد.

دکتر علی حسینی نسب افزود: نرخ مصوب ماسک در استان کرمان دو ماه پیش و قبل از گرانی مواد اولیه تولید انواع ماسک، ۱۶۰۰ تومان بوده است اما با توجه به اینکه مواد اولیه تولید ماسک که از نوع پارچه های متفاوت است، افزایش قیمت نسبی در بازار داشته است که بالطبع بر قیمت نهایی مصرف کننده نیز تاثیرگذار بوده است.

وی توضیح داد: اکثر ماسک های تولیدی از پارچه هایی چینی می باشند که وارداتی است و متاثر از نرخ ارز و کل اجناس می شود و لذا با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت نهایی برای تولیدکننده نیز افزایش و قیمت مصرف کننده نیز به دنبال آن افزایش نسبی بخود می گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مقصر افزایش قیمت ماسک نه تولیدکننده بلکه افزایش سایر قیمت ها و هزینه ها خصوصا نوسانات نرخ ارز است، تصریح کرد: افزایش هزینه تولید بر قیمت ماسک تاثیر خود را گذاشته و این موضوع منحصر به شهرستان رفسنجان نیز نیست و نوسان قیمت در کل کشور بدین گونه است.

مسئول ایمنی و بهداشت اداره صمت همچنین کیفیت و نوع پارچه تولیدی ماسگ را نیز بر قیمت آن موثر برشمرد و افزود: ماسک ها بسته به نوع پارچه و کیفیت آن قیمتهای متفاوتی دارند و با کیفیت های متفاوت عرضه می شوند.

حسینی نسب خاطرنشان کرد: نرخ عرف ماسک با بهترین نوع پارچه و بهترین مواد اولیه بین ۱۴۰۰تا ۲۵۰۰ تومان در بازار است بنابراین اگر شهروندان در جایی تخلفی در این زمینه مشاهده کردند می توانند با شماره تلفن ۱۲۴ ستاد خبری رسیدگی به شکایات مردمی اداره صنعت، معدن و تجارت موضوع را در میان گذاشته تا بازرسان ما در اسرع وقت به این شکایات رسیدگی و در نهایت متخلفین به اداره تعزیرات حکومتی معرفی گردند.

تعطیلی کارگاه های تولید ماسک در رفسنجان به علت نبود پارچه

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز به ایسنا گفت: آن چیزی که به عنوان معاونت غذا ودارو در بحث ماسک به عهده ما گذاشته شده توزیع ماسک در بیمارستانها و مراکز درمانی است که آن نیز بر اساس سهمیه ای است که اداره کل تجهیزات پزشکی اختصاص داده است و سازمان غذا و دارو متولی توزیع ماسک در داروخانه ها و مراکز عرضه دیگر نیست و این کار بر عهده اداره صمت می باشد.

دکتر رضا علی سلطانخواه با بیان اینکه با اداره صمت در این زمینه جلساتی را برگزار کرده ایم، افزود: خواستار مسیری برای نظارت بر عرضه ماسک در شهرستان بوده ایم و حتی پیشنهاد داده ایم که محل هایی غیر از داروخانه برای عرضه ماسک و دسترسی راحت تر شهروندان در نظر گرفته شود که به نظر می رسد بلاتکلیفی در این خصوص وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از تعطیلی کارگاه های تولید ماسک در رفسنجان به علت نبود پارچه خبر داد و گفت: یکی از علل تعطیلی کارگاه های تولید ماسک بسیج و خاتم الانبیاء(ص) رفسنجان در دسترس نبودن پارچه است و با توجه به اینکه ماسک استاندارد سه لایه به اندازه نیاز توزیع نشده و در دسترس مردم نیست در صورت عدم امکان شروع بکار مجدد کارگاه های جهادی تولید ماسک، با کمبود شدید ماسک در شهرستان مواجه خواهیم شد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.