منو

بورس و برون سپاری ارزی دو چالش اساسی صنعت پسته است

بردن صنعت پسته به سمت بورس یک اشتباه بزرگ دولت بوده است که امیدواریم امسال این سیاست اشتباه تصحیح شود.

۰۱ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش ایستار ،رضایی دبیر انجمن پسته ایران در نشست خبری با اشاره به ارزآوری محصول پسته عنوان کرد: انجمن پسته ایران نهادی خصوصی است که نگاهی بلندمدت به صنعت پسته دارد زیرا پسته ارزاور ترین محصول غیر نفتی ایران است. که پنج میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت پسته اشتغال دارند و ۲۸ استان در کشور در حاضر پسته تولید می کنند.

رضایی با اشاره به رایزنی های انجمن در زمینه تجاری اظهار داشت: خرداد ماه امسال انجمن inc(شورای هشدار) تشکیل شده است و بهروز اگاه به عنوان رئیس و سفیر این انجمن نیز انتخاب شده اند.

وی در خصوص مزیت هایی که پسته ایران را به نسبت به کشورهای رقیب متمایز کرده است خاطرنشان کرد:
پسته ایران عیار بالایی نسبت به کشور های رقیب دارد زیرا پسته ایران ۵۵ درصد مغز اما دیگر کشور های تولید کننده ۵۰ درصد است و بخاطر شرایط اقلیمی ایران پسته ما دارای درصد روغن بالاتری است بنابراین خرید پسته ایران صرفه اقتصادی دارد.

رضایی در ادامه گفت:۵۵ نمونه پسته در ایران تولید میشود که 4 نمونه از انها پسته های تجاری است.

دبیرانجمن پسته ایران با تاکید بر سیاست های اشتباه دولت در زمینه صنعت پسته؛ گفت: بردن صنعت پسته به سمت بورس یک اشتباه بزرگ دولت بوده است که امیدواریم امسال این سیاست اشتباه تصحیح شود. همچنین برون‌سپارزی ارزی و تعهدات ارزی یکی از چالش‌های صادرکنندگان است که تأثیرات منفی در صادرات به وجود اورده، وجود 72 هزار تن پسته در انبارهای کشورمان بی‌سابقه بوده و با توجه به اینکه سال 97، تولید 55 هزار تن بوده و بیشتر از 22 هزار تن نتوانستیم صادر کنیم .

رضایی با اشاره به موضوع کم ابی یاد آور شد: میانگین سالیانه ده هزار هکتار به سطح زیر کشت پسته ایران افزوده می‌شود و با توجه به کم آبی اگر درصدی از سطح زیر کشت کاهش یابد و در جایی که محصول بیشتری می‌توان برداشت کرد هزینه شود به نفع کشاورز است که با آب کافی تولید بیشتری خواهد داشت همچنین اگر سیستم قطره‌ای اجرا شود 30 تا 40 درصد تولید با همین کار کوچک افزایش پیدا می‌کند.

در ادامه محمد علی انجم شعاع رئیس کمیته باغبانی انجمن پسته اظهار داشت:
انجمن پسته ایران اطلاعات دقیق تولید و شفاف سازی می کند اما نمی تواند بر روی پسته قیمت گذاری کند.انجمن می تواند برای رفع چالش های صنعت پسته راهکار ارائه دهد.

وی با اشاره به نحوه صادرات پسته بیان کرد: در خصوص بسته‌بندی هزینه بسته‌بندی زیاد است در ضمن اینکه هزینه گمرکی پسته بسته‌بندی ۶۰ درصد است و اصلا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

رئیس کمیته باغبانی عنوان کرد:رفسنجان امسال محصول خوبی دارد اما در کل کشور مجموع محصول پسته کمتر از سال قبل است. متاسفانه در سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا دو ماه بازارهای پسته به ویژه در چین را از دست دادیم.

وی ادامه داد: ما در استان کرمان و شهرستان رفسنجان باغداران و پسته کارانی داریم که متوسط برداشت محصول آن ها بالاتر از متوسط آمریکا است. ولی متاسفانه دانش تجربه ها فردی که در هر هکتار محصول بیشتری برداشت شود هنوز منتقل نشده است


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.