منو

وضعیت خشونت علیه زنان در کرمان خوب نیست

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: وضعیت خشونت علیه زنان در کرمان خوب نیست.

۰۱ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل از ایسنا،دکتر “عباس صادق‌زاده” ، در خصوص میزان کودک آزاری در استان کرمان گفت: معتقدم دلیل اصلی کودک آزاری، سواد پایین اجتماعی، سواد پایین رسانه‌ای و در علت‌های بعدی اعتیاد و فقر است.

وی ادامه داد: متاسفانه در بین آسیب‌های ثبت شده در اورژانس اجتماعی استان، کودک آزاری رتبه اول را دارد و سالیانه بیش از ۱۲۰۰ مورد کودک آزاری را شناسایی می‌کنیم ولی بیش از این کودک آزاری داریم زیرا کودک آزاری شامل؛ آزار جسمی، آزار لفظی، آزار اجتماعی، آزار خانوادگی و … است لذا ما فقط موارد شدید جسمی را ثبت می‌کنیم ضمن آنکه تا به ما گزارش ندهند ما از کودک آزاری اطلاعی پیدا نخواهیم کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان درباره اقدامات بهزیستی برای کمک به کودکان آزار دیده از سوی خانواده ها بیان کرد: بچه‌هایی که مورد آزار قرار می‌گیرند در ابتدا با شناسایی مورد، با حکم قضائی ورود پیدا می‌کنیم و اگر کودک آزاری شدید باشد با جدیت این مورد را از طریق قضایی دنبال خواهیم کرد و حتی مواردی داشتیم که از ناپدری یا نامادری نیز دیه گرفتیم و همچنین در مقوله ساماندهی، این کودکان در مراکز بهزیستی نگهداری و در مرحله بعد درمان‌های ناشی از کودک آزاری و درمان‌های مورد نیاز برای این کودکان انجام می‌شود.

وی با بیان این مطلب که کودکان زیادی داریم که به دلیل اعتیاد یا بیکاری والدین دچار سوء تغذیه شدید هستند، اظهار کرد: این کودکان را بهزیستی تحت پوشش قرار می‌دهد.

صادق‌زاده کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را دو گروهی دانست که سازمان بهزیستی از آنها نگهداری می‌کند، در ادامه افزود: در گذشته افراد بی‌سرپرست در استان بیشتر بود اما اکنون تعداد کودکان بدسرپرست افزایش معناداری پیدا کرده است به‌طوری‌که در گذشته از بین کودکانی که ما نگهداری می‌کردیم ۸۰ درصد بی‌سرپرست و مابقی بدسرپرست بودند اما اکنون ۷۸ درصد این کودکان بدسرپرست و بقیه بی‌سرپرست هستند.

وی با تاکید برآنکه باید سواد اجتماعی جامعه را بالا ببریم، اظهار کرد: اگر فهم اجتماعی داشته باشیم حتی در زمان اعتیاد و فقر باز مراقب کودک خود خواهیم بود. به یاد بیاوریم که وضعیت اقتصادی پدر و مادران ما در گذشته به مراتب از ما بدتر بود اما خیلی بهتر از ما زندگی کردند و فرزندان خوبی تربیت کردند لذا وضعیت اقتصادی را نمی‌توان در تربیت موثر دانست هر چند که ‌نقش بدون موثری نیز نخواهد داشت.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان کرمان با اشاره به شیوع کرونا و افزایش ناسازگاری‌های خانوادگی در این ایام عنوان کرد: قبل از صدور طلاق، زوجین برای سازش های احتمالی به بهزیستی برای مشاوره ارجاع داده می‌شوند و اگر پس از مشاوره‌ها اختلافات آنها حل نشد سپس قاضی حکم طلاق را صادر می‌کند.

وی با بیان این مطلب که در ایام کرونا بیش از ۴ برابر تعداد تقاضاهای طلاق در سامانه «تصمیم» (سامانه نوبت دهی اینترنتی درخواست طلاق توافقی، طلاق یکطرفه به درخواست زوج و یا زوجه) استان کرمان افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در ایام کرونا ناسازگاری‌های خانوادگی به دلیل نداشتن مهارت‌های زندگی، در استان کرمان به طور چشمگیری افزایش داشته و دادخواست طلاق نیز بیش از چهار برابر نسبت به قبل از دوران شیوع ویروس کرونا رشد داشته است.

صادق‌زاده بیان کرد: در ایام کرونا سامانه ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی ۱۶ ساعته خدمت ارایه می‌داد و در این مدت بیشترین فراوانی ثبت شده در زمینه ناسازگاری‌های خانوادگی بوده است.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه بلد نیستیم با فرزندانمان صحبت کنیم، عصبی می شویم و شیشه را می‌شکنیم و حاضریم خسارت مادی ببینیم اما با گفتمان مشکل را حل نکنیم زیرا خشونت را یاد داشته اما تعامل را یاد نداریم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه ظرفیت تحمل و تاب آوری ما پایین بود و با کرونا این مسئله مشخص و نمایان شد، عنوان کرد: ایام کرونا و قرنطینه نشان داد که ظرفیت تحمل ما در حد دو روز است و متاسفانه خلاء نبود مهارت زندگی در این ایام کاملا مشهود شد و این مهم فقط مختص عوام نیست بلکه خواص نیز این مهارت زندگی را ندارند که در ایام کرونا این موضوع کاملا نمایان و مشخص شد.

وی درباره همسرآزاری در استان کرمان به ایسنا گفت: بعد از کودک آزاری، رتبه دوم گزارش های ثبت شده در اورژانس اجتماعی استان کرمان، خشونت علیه زنان است و در کرمان جایگاه خوبی نداریم به ویژه در مناطق حاشیه ای و نقاط پراکنده شهر که کلونی‌های فرهنگی متفاوت با اقتصاد ضعیف و فرهنگ ضعیف افراد حضور دارند؛ خشونت علیه زنان بیشتر است.

صادق زاده با ابراز تاسف از اینکه وضعیت خشونت علیه زنان در کرمان خوب نیست، اظهار کرد: تحقیقی در یکی از مناطق شهر کرمان نشان می دهد که خشونت علیه زنان در کرمان بالاست و در این بین زنان جوان، بیشتر در معرض خشونت قرار دارند که خشونت فیزیکی(ضرب و شتم) در رتبه اول و سپس یا همزمان با خشونت فیزیکی خشونت‌های لفظی، فحاشی، طرد کردن، بی‌اعتنایی کردن و … در جایگاه های بعدی خشونت علیه زنان در کرمان قرار دارد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.