منو

کاهش برداشت پسته کله قوچی در رفسنجان

حاج‌عبداللهی بیان کرد: امسال ارقام احمد‌آقایی و اکبری بیشترین محصول را دارند و رقم کله‌قوچی تا قبل از گرمازدگی مرداد میزان قابل توجهی داشت که متأسفانه دارای بیشترین خسارت شده و موجب شده محصول به آن حدی که ما در شهرستان انتظار داشتیم نرسد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۹

به گزارش ایستار، فصل برداشت پسته و بزرگترین رویداد اقتصادی این شهرستان فرار رسیده و قرار است حاصل یک سال دسترنج کشاورزان رفسنجانی چرخ‌دنده‌های اقتصادی شهرستان را به گردش درآورد.

 کشاورزانی که چندین سال پسته نداشتند و عوامل طبیعی محصول‌شان را از بین برده بود اکنون که سال پسته است خوشحال و خرسند از این برکت هستند که بتوانند خسارات گذشته را اندکی جبران کنند و البته مسؤولان هم باید کشاورزان را در همه زمینه‌ها حمایت کنند تا از هیچ جایی گزندی به آنها نرسد چراکه این سال‌ها از محل همین محصولات ساختمان‌های عریض و طویل مدارس، بیمارستان‌ها و …ساخته شده و زیرساخت‌های مهم شهرستان با همین محصول ایجاد شده است.

عباس حاج‌عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: برداشت پسته کال معمولا اواسط مردادماه بسته به رقم آغاز می شود و امسال در 500 هکتار برداشت کال داشتیم.

وی ادامه داد: برداشت رسمی پسته امسال از 20 شهریور آغاز می‌شود که عمده مالکان از این تاریخ و خرده‌مالکان معمولا از اول مهرماه برداشت را آغاز می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان بیشترین مقدار برداشت پسته با توجه به رقم و وضعیت منابع آبی را در منطقه نوق و کمترین میزان برداشت را در کبوترخان عنوان کرد.

وی عنوان داشت: روزانه به 25 هزار نفر تا 30 هزار نفر کارگر احتیاج داریم تا بتوانیم پسته را برداشت کنیم و طول دوره برداشت 45 تا 60 روز خواهد بود.

حاج‌عبداللهی نسبت به برداشت محصول توصیه‌هایی هم به کشاورزان از جمله اینکه برداشت هرچه سریع‌تر انجام شود چراکه تأخیر در برداشت موجب می‌شود افلاتوکسین پسته افزایش پیدا کند، ارائه کرد.

وی ادامه داد: با برداشت سریع نه تنها افلاتوکسین کمتر بلکه درختان هم زودتر آزاد خواهند شد و ریزش جوانه‌ها کمتر می‌شود.

حاج‌عبداللهی همچنین بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی کشاورزان و کارگران تأکید کرد و گفت: با توجه به وجود ویروس کرونا اگر این پروتکل‌ها اجرا نشود رفسنجان در ماه‌های آتی با بحران بیماری مواجه می‌شود.

وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود به کشاورزان اظهار کرد: در زمان نزدیک‌شدن به برداشت پسته از پاشیدن سموم خودداری کنند و اگر لازم است مبارزه‌ای صورت گیرد از آب تنها یا آب و صابون‌های سم‌پاشی استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تصریح کرد: امسال ارقام احمد‌آقایی و اکبری بیشترین محصول را دارند و رقم کله‌قوچی تا قبل از گرمازدگی مرداد میزان قابل توجهی داشت که متأسفانه دارای بیشترین خسارت شده و موجب شده محصول به آن حدی که ما در شهرستان انتظار داشتیم نرسد.

وی در خصوص عرضه محصول به بازار هم گفت: عرضه به یکباره محصول توسط کشاورزان موجب می‌شود تقاضا برای خرید پایین بیاید و سیستم عرضه و تقاضا به هم بخورد بنابراین کشاورزان به مرور و طی چندین ماه محصول خود را به بازار عرضه کنند تا قیمت مناسب بماند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.