منو

کرایه‌های حمل و نقل جاده‌ای در کرمان افزایش نداشته است

۲۵ آذر ۱۳۹۸

به گزارش ایستار به نقل از خبرگزاری فارس : سید علی سیدعلیخانی صبح امروز در نشست خبری به‌مناسبت هفته حمل و نقل و رانندگان و روز راهدار اظهار کرد: اطلاع‌رسانی صحیح از خدمات دولت موجب ایجاد رضایتمندی و روحیه نشاط در مردم می‌شود و این رسالت بر عهده خبرنگاران است.

وی بیان کرد: عمده صادرات و واردات کشور از طریق بنادر اصلی خرمشهر، آبادان، بندر امام، بوشهر و بندرعباس صورت می‌گیرد، اما در اواسط جنگ تحمیلی به علت قرار گرفتن خرمشهر و آبادان در منطقه جنگی انتقال کالا از بنادر این دو شهر میسر نبود و بندر امام هم به صورت نیمه تعطیل بود بنابراین عمده کالاهای مورد نیاز کشور از طریق بندرعباس و بوشهر وارد کشور می‌شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه توان بنادر بوشهر و بندرعباس جوابگوی حمل و نقل نبود و 100 کشتی باری روی دریا در نوبت تخلیه بار بودند، ابراز داشت: طولانی شدن نوبت‌دهی کشتی‌ها برای تخلیه بار موجب نگرانی در مورد کمبود کالاهای اساسی کشور و نیازهای جبهه‌ها شده بود و امکان فاسد شدن برخی از کالاها وجود داشت که این مسئله به امام منتقل شد.

سیدعلیخانی ادامه داد: امام راحل در سخنرانی 26 آذر 62 ضمن اطمینان دادند به مردم که مشکلی برای تامین نیازهایشان وجود ندارد، تمام کامیون داران را برای تخلیه بنادر فرا خواندند و ناوگان حمل بار کشور در مدت کوتاهی کشتی‌های حامل بار را تخلیه کردند و کشور را از بروز یک مشکل بزرگ نجات دادند.

وی یادآور شد: در سال 76 برای آگاهی جامعه از نقش حمل و نقل در کشور به پیشنهاد وزارت راه و ترابری وقت از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور روز 26 آذر ماه به عنوان روز حمل و نقل در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

سیدعلیخانی عنوان کرد: هر ساله با شروع فصل سرما طرح راهداری زمستانی در کشور از اول دی‌ماه اجرایی می‌شود و راهداران برای خدمت‌رسانی به مردم و باز نگه‌داشتن جاده‌ها مستقر می‌شوند و روز اول دی ماه را روز راهدار نامگذاری کرده اند و از 26 آذرماه تا یکم دی‌ماه هفته راهداری، حمل و نقل و رانندگان نامگذاری شده است.

وی بیان داشت: حمل و نقل جاده‌ای در استان کرمان در بخش بار و مسافر در حال خدمت‌دهی به مردم است و بر اساس آمارنامه رسمی حدود 13 هزار و 800 کامیون در استان به حمل بار مشغول هستند و 270 شرکت و شعبه حمل و نقل بار در این حوزه فعالیت دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان افزود: 18 هزار راننده در بخش حمل و نقل بار استان کرمان مشغول به کار هستند و در سال گذشته با انتقال 29 میلیون تن بار از مبدا استان کرمان رتبه پنجم کشور را کسب کردیم.

سیدعلیخانی اظهار داشت: در حالی که متوسط رشد بار در کشور 2.5 درصد است با رشد 11.5 درصدی با انتقال 31.8 تن بار از مبدا استان کرمان با دو رتبه ارتقا به رتبه سوم کشوری رسیدیم.

وی از رشد هفت درصدی با صدور 934 هزار بارنامه در هشت ماهه سال جاری در استان کرمان خبر داد و اضافه کرد: 20.3 میلیون تن کالا در هشت ماهه امسال صادر شده است که رشد هفت درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رضایتمندی رانندگان گفت: محاسبه نرخ حمل بار بر اساس میزان بار و مسافت طی شده از خواسته‌های رانندگان بود که سازمان راهداری با جلب نظر متخصصان و دست‌اندرکاران بخش حمل و نقل بار و گرفتن نظر استادان دانشگاه روش پرداخت کرایه بر اساس تن کیلومتر را طراحی و به مرحله اجرا گذاشته است.

سیدعلیخانی ابراز داشت: کرایه تمام مسیرها بر اساس ظرفیت بارگیری و طول مسیر محاسبه شده است و این کار ضمن اینکه قیمت‌های کرایه را تثبیت کرده است از حمل بار زیرقیمت جلوگیری می‌کند و عدالت نسبی در کرایه‌ها ایجاد کرده است.

وی از بهره‌مندی رانندگان از خدمات بیمه تکمیلی به عنوان دیگر اقدامات انجام شده برای رضایتمندی رانندگان نام برد و اظهار کرد: 13 هزار نفر رانندگان بخش کالای استان در مرحله اول بیمه تکمیلی شدند و هزینه بیمه از طریق حق کمیسیون شرکت‌ها پرداخت می‌شود و راننده‌ها هزینه‌ای را نمی پردازند.

سیدعلیخانی عنوان کرد: از رانندگان جدید و بازماندگان دوره قبل هم ثبت نام می‌کنیم و ثبت‌نام دو فرزند مجرد آنها هم آغاز شده است و این در شرایطی‌ست که در گذشته فقط راننده و همسرش بیمه تکمیلی می‌شدند.

وی از بالا رفتن قیمت لاستیک سخن به میان آورد و ابراز داشت: با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت لاستیک بودیم که اعتراض رانندگان را در برداشت بنابراین دلار 4 هزار و 200 تومانی به لاستیک اختصاص داده شد و لاستیک برای ناوگان حمل بار وارد کشور شد زیرا 80 درصد لاستیک مورد نیاز ما وارداتی‌ست.

سیدعلیخانی ابراز داشت: سامانه‌ای برای توزیع عادلانه لاستیک راه‌اندازی شده است و حدود 84 هزار حلقه لاستیک بین رانندگان حمل بار و مسافر توزیع شد و 9 هزار حلقه لاستیک موجودی داریم و کمبودی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به کمیسیون‌های اضافی‌ای که شرکت‌ها از رانندگان می‌گرفتند، بیان کرد: برای رضایتمندی رانندگان به صورت سرزده به محل پایانه‌های بار مراجعه می‌کنیم و به تخلفات شرکت‌ها رسیدگی می‌کنیم.

سیدعلیخانی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 28 جلسه کمیسیون ماده 11 و 12 برای تخلفات رانندگان و شرکت‌ها برگزار شده و به 508 پرونده تخلف رسیدگی شده است.

وی خاطرنشان کرد: سامانه شهرا از طریق سامانه 141 را طراحی کردیم تا شکایت‌ها را پیگیری کنیم و به 720 مورد شکایت از طریق شهرا رسیدگی کرده‌ایم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اظهار داشت: هفت پایانه مسافر در استان کرمان فعالیت می‌کنند که مالکیت پنج مورد با شهرداری و دو مورد هم با بخش خصوصی است.

سیدعلیخانی از فعالیت 85 شرکت، موسسه و شعبه در زمینه حمل و نقل مسافر در استان کرمان خبر داد و افزود: 680 دستگاه اتوبوس با عمر متوسط 12 سال، 749 دستگاه مینی با عمر متوسط 17 سال در استان کرمان فعال هستند که رتبه پنجم کشوری را از نظر تعداد داریم.

وی با اشاره به فعالیت 2 هزار و 98 خودروی سواری کرایه با عمر متوسط 11 سال ابراز داشت: رتبه دوم را از نظر تعداد در سطح کشور داریم و 5 هزار و 300 نفر راننده در بخش حمل و نقل مسافر فعالیت می‌کنند.

سیدعلیخانی اضافه کرد: سال گذشته 5.6 میلیون مسافر از مبدا استان به داخل و خارج استان کرمان جا‌به‌جا شده‌اند که رتبه ششم کشوری را داریم و در حالی که اقبال از خودروهای عمومی در سال‌های اخیر کاهش داشته است، اما در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد را در استان داشته‌ایم.

وی ادامه داد: 361 هزار سفر در سال جاری داشتیم که نسبت به سال قبل 5 درصد رشد داشته است زیرا سفرها را قانونمند کرده‌ایم و این در حالی‌ست که یکی از مشکلات در پایانه مسافر وجود جارچی و دلال و واسطه‌ها بود و مسافران را بدون بلیت هماهنگ و خارج از پایانه سوار می‌کردند.

سیدعلیخانی با اشاره به اینکه دلالانی را در ترمینال کرمان داشتیم که ماهانه 9 تا 10 میلیون تومان درآمد داشتند، اما درآمد ماهانه بعضی از رانندگان و شرکت‌ها به سه میلیون تومان در ماه هم نمی‌رسید، گفت: ساماندهی پایانه مسافربری کرمان را به صورت پایلوت در کشور اجرایی کردیم که بر اساس این طرح بلیت به صورت تک‌نرخی و از طریق اینترنت، وب‌کیوسک و کارت بانکی به صورت متمرکز و با نرخ واحد انجام می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به جابه‌جایی زائران اربعین حسینی بیان کرد: 24 هزار زائر در سال قبل از استان کرمان به پیاده‌روی اربعین رفتند و با استقبال خوبی که امسال انجام شد شمار زائران به 46 هزار نفر رسید.

سیدعلیخانی یادآور شد: با استفاده از یک هزار و 602 سرویس اتوبوسی این زائران را به مرزهای شلمچه و چزابه و مهران اعزام کردیم و با توجه به کمبود اتوبوس و اتفاقاتی که در عراق روی داد، برای جابه‌جایی زائران در خاک عراق 45 دستگاه اتوبوس هم به عراق فرستادیم.

وی اظهار داشت: شش مرکز معاینه فنی خودروی سنگین و شش مرکز اسقاط خودرو در استان کرمان وجود دارد که زیر نظارت اداره کل راهداری مشغول فعالیت هستند و 61 هزار نفر ساعت رانندگان حرفه‌ای را زیرپوشش آموزش‌های تخصصی قرار دادیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان خاطرنشان کرد: 35 مدرسه حاشیه راه در استان کرمان را ایمن‌سازی فیزیکی کردیم و در 77 مدرسه طرح آموزش ترافیکی دانش‌آموزان اجرا شده است و 11 هزار و 500 دانش‌آموز برای چگونگی استفاده از راه و آشنایی با علایم ایمنی آموزش دیدند.

سیدعلیخانی با بیان اینکه طرح ارتقای ایمنی پنج‌گانه شامل رانندگان ادوات کشاورزی، وانت‌بار، موتورسواران، عابران پیاده و سرنشینان است، گفت: در سال جاری 75 دوره آموزشی در قالب طرح پنچ‌گانه در روستاهای اطراف کرمان انجام شد و 7 هزار و 500 نفر آموزش دیدند و جزو استان‌های سبز از نظر کاهش تلفات در طرح پنج‌گانه هستیم.

وی بیان داشت: نظارت بر حمل و نقل بارهای خطرناک نیز انجام شده است که 965 مورد کنترل بارهای خطرناک در استان کرمان داشتیم که 96 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان از 323 مورد کنترل اضافه تناژ خبر داد و عنوان کرد: 18 درصد افزایش نسبت به سال گذشته در این زمینه داریم.

سیدعلیخانی از وجود 13 هزار کیلومتر راه آسفالته و 2 هزار و 65 کیلومتر راه شریانی در استان کرمان خبر داد و اضافه کرد: ما در اداره کل راهداری در سه بخش نگهداری راه و ابنیه و ایمن‌سازی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی یادآور شد: 64 هزار مترمربع آسفالت انجام شد و 74 پل بزرگ و کوچک تعمیر شدند و با توجه به اینکه 57 درصد تصادفات و تلفات در استان کرمان به علت واژگونی خودرو است بنابراین 425 کیلومتر از جاده‌ها را شانه‌سازی کردیم و اصلاح شیب انجام شد.

سیدعلیخانی از ساخت دو راهدارخانه و آشیانه ماشین‌آلات در استان کرمان خبر داد و اضافه کرد: در زمینه ایمنی راه ها 5 هزار و 200 کیلومتر از راه‌ها خط‌کشی شدند و 7 هزار و 800 تابلوی اخطاری نصب شد و شش نقطه پرتصادف را آشکارسازی کردیم.

وی با اشاره به نصب یک هزار و 100 متر نرده پل و12 هزار متر گاردریل در جاده‌های استان کرمان ابراز کرد: 7 هزار متر بلوک‌های نیوجرسی نیز نصب شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان اضافه کرد: 658 کیلومتر شیار لرزاننده در جاده‌ها زده‌ایم که اگر راننده خواب رفت و خودرو از جاده خارج شد، لرزش اتومبیل موجب بیدار شدن راننده شود.

سیدعلیخانی افزود: 25 گردنه برفگیر در استان کرمان داریم و یک هزار و 57 کیلومتر از جاده‌های استان تحت تاثیر بارندگی در این گردنه‌ها هستند و از 15 آذر سال جاری تا 15 فروردین ماه سال آینده 370 راهدار در 41 راهدارخانه ثابت و سیار به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه 4 هزار تن نمک و 25 هزار تن ماسه خریداری و در نقاط مختلف تخلیه شده است، خاطرنشان کرد: از فردا بارندگی‌های خوبی در استان کرمان داریم.

سیدعلیخانی همچنین با اشاره به اینکه 37 مجتمع خدمات رفاهی در استان کرمان مشغول کار هستند، شمار مجتمع‌های در حال ساخت و در حال دریافت موافقت اصولی را به ترتیب 25 و 48 مجتمع ذکر کرد و گفت: اگر این مجتمع‌ها تکمیل شوند در راه‌های اصلی به ازای هر 40 کیلومتر یک مجتمع داریم و این رقم هم‌اکنون  در 115 کیلومتر یک مجتمع است.

وی ادامه داد: تا سال 96 فقط 23 دوربین ثبت تخلف در جاده‌های استان کرمان داشتیم و 111 دوربین از سال 97 در استان نصب شد و امسال 15 دوربین اضافه شده است که 101 دوربین در حال فعالیت است و امیدواریم بقیه آنها تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری برسد.

سیدعلیخانی گفت: 91 سامانه ترددشمار در جاده‌های استان کرمان نصب هستند که عبور و مرور در جاده را ثبت کرده و اطلاعات آنها برای برنامه‌ریزی در راستای زیرساخت‌های جاده‌ای و طرح‌های مدیریت حمل و نقل استفاده می‌شود.

وی با اشاره به وجود 14 سامانه تابلوی پیام متغیر در استان کرمان از کسب رتبه نخست کشوری در این زمینه خبر داد و خاطرنشان کرد: 22 دوربین نظارتی در جاده‌های استان کرمان نصب کرده‌ایم که کارهای راهداری را مدیریت می‌کنیم.

سیدعلیخانی بیان داشت: سامانه توزین در حال حرکت در استان کرمان داریم و سامانه 141 به شکل 24 ساعته به مرکز مدیریت راه‌ها متصل است و اطلاعات مختلف راه‌ها را ارائه می‌کند.

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ بنزین به چه میزان بر کرایه حمل و نقل عمومی دراستان کرمان تاثیر داشته است، بیان داشت: تاکنون به شکل رسمی افزایش کرایه را اعمال نکرده‌ایم و مسافرانی که از شرکت‌ها بلیت تهیه می‌کنند هیچ‌گونه افزایشی را نمی‌بینند اما ممکن است کسانی که به صورت عبوری سوار می‌شوند، کرایه بیشتری را بپردازند اما واقعیت قضیه این است بنزین بر کرایه‌ها تاثیر می‌گذارد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پانزده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.