منو

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:چالش اصلی در دانشگاه ها پژوهش است

هاشم داداش پور عنوان کرد:در حال حاضر چالش اصلی در دانشگاه ها پژوهش است پژوهشی که با هدف حل مسائل کشور در دانشگاه توسط دانشجویان و پژوهشگران انجام شود.

۰۵ آبان ۱۴۰۰

 

به گزارش ایستار ، صبح امروز هاشم داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز در آیین معارفه رئیس جدید دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان عنوان کرد: طی 42 سال گذشته روند دانشگاه سازی و توسعه زیرساخت ها برای ایجاد فرصت علم آموزی نشان دهنده این است که انقلاب اسلامی بنای خود را بر عقلانیت گذاشته و دانشگاه پایه این عقلانیت و ارزشمند است.

داداش پور با توجه به اینکه توسعه دانشگاه ها در جای جای ایران مدیون نگاه انقلاب اسلامی است و خیرین هم برای توسعه زیرساخت های دانشگاه ها قدم های ارزنده ای برداشتند،اظهار کرد:در حالی که 30 سال پیش برای اینکه بتوانید یک صندلی را در دانشگاه در اختیار بگیرید رقابت شدیدی حاکم بود؛ در هفتاد سال پیش افراد و والدین قربانی سیستم آموزشی مرکز محور بودند یا مرکز دانشگاهی وجود نداشت یا آن ها فرصت درس خواندن را پیدا نکردند.

وی افزود:در دهه هفتاد تعداد دانشجویان کل کشور عدد قابل توجهی نبود آن زمان برای 58 هزار نفر کرسی دانشگاهی وجود داشت در حالی که با توسعه دانشگاه ها امسال می بینیم که 522 هزار نفر انتخاب رشته کردند.

هاشم داداش پور بیان کرد: زمانی که کلید جنبش نرم افزاری علم در ایران شروع شد توانستیم در یک دهه موضوع پژوهش محور را در دانشگاه ها نهادینه کنیم، در 20 سال قبل پژوهش در دانشگاه های کشورمعنا نداشت.

وی افزود: در حال حاضر چالش اصلی در دانشگاه ها پژوهش است پژوهشی که با هدف حل مسائل کشور در دانشگاه توسط دانشجویان و پژوهشگران انجام شود.

داداش پور با توجه به اینکه دانشگاه ها در دهه 80 به عنوان دانشگاه های نسل دوّم به سمت پژوهش محور حرکت کردند و نقش برجسته ای را در این حوزه ایفا کردند عنوان کرد:  هدف دانشگاه ها تولید علم برای علم نیست بلکه تولید علم برای نوآوری، تجارت، فناوری و اثرگذاری در معادلات دنیا است.

وی افزود:  دغدغه ما این است که جزء ده کشور اوّل دنیا در تولید علم قرار گیریم.

هاشم داداش پور با اشاره به اینکه از دهه 1990 وارد نسل سوّم دانشگاه ها شدیم تصریح کرد: آموزش و پژوهش تثبیت ونهادینه شدن و وارد بحث فناوری شدیم که به شدت در حال ترویج و نهادینه آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان ادعا دارد که وارد نسل فناوری و کارآفرینی شده است،تاکیدکرد: دانشگاه ولی عصر (عج) دنبال مسئولیت اجتماعی و جامعه محور است دانشگاهی که قرار است بارانداز توسعه ملی و منطقه ای باشد نشان می دهد که قرار است این دانشگاه مولد توسعه در عرصه محله ای، منطقه ای و ملی باشد .

داداش پور در اخر گفت: در دانشگاه ولی عصر (عج) 77 شرکت فناور وجود دارد که از این تعداد 46 مورد فعال هستند و بخشی از آن ها به منطقه ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی رفته اند تا تولید علم و تجاری سازی کنند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.