منو

زمین‌های کشاورزی مناطق سیلزده کرمان زیر خروارها گل و لای مدفون شد

کشاورزان جنوب کرمان در حالی که برای برداشت محصولات آماده می‌شدند، به دلیل وقوع سیلاب مزارع و باغ هایشان زیر خروارها گل و لای مدفون شد.

۲۱ دی ۱۴۰۰

سیل در جنوب کرمان بیش از دو هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف خسارت به جای گذاشته است که از این میزان حداقل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است.

جنوب کرمان سالانه ۵میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را به استان‌های مختلف و بازارهای بین المللی صادر می‌کند و حدود یک میلیون نفر کشاورز در جنوب کرمان زندگی می‌کنند و محصولات جالیزی مورد نیاز استان‌های مختلف کشور را در اوج فصل زمستان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌کنند.

اما در سال جاری بعد از گذر کشاورزان از خشکسالی بی سابقه‌ای که منجر به کاهش ۸۰ درصدی بارندگی شد کشاورزان با افزایش قیمت‌های بی سابقه نهاده‌های کشاورزی مواجه شدند و در نهایت به سد دلالان و افت قیمت محصولات کشاورزی برخورد کردند و درست زمانی که امیدوار بودند با برداشت محصولات و عرضه در بازار، بخشی از ضررها جبران شود؛ سیلابی بی سابقه هزاران هکتار زمین کشاورزی را زیر و رو کرد. البته این مردم تجربه سیلاب مونسون در ابتدای فصل آبی سال جاری را نیز در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

سابقه کشاورزان در خصوص نحوه پرداخت بیمه‌ها نیز موجب شده بسیاری از کشاورزی تمایلی به بیمه زمین‌های کشاورزی نداشته باشند و حالا بخش زیادی از کشاورزان شهرستان‌های جنوبی استان هیچ ممری برای درآمد ندارند و سرمایه آنها به باد رفته است.

نکته اینکه خسارت‌ها فقط معطوف به رودبار، منوجان و قلعه گنج نیست بلکه سیلاب خسارت‌های بی سابقه‌ای به اکثر شهرستان‌ها وارد کرده است.

حالا تولید جنوب کرمان که ۹۰ درصد وابسته به کشاورزی است با چالش جدی مواجه است و مشخص نیست سرنوشت کشاورزان سیل زده چه می‌شود.

در کنار اینکه کشاورزان با خسارت به وسایل منزل، خانه‌ها و احشام مواجه هستند زمینه‌ای هم برای کسب درآمد پیش رو ندارند به همین دلیل برنامه ریزی فوری و ویژه دولت برای سامان دادن به وضعیت کشاورزان امری بسیار ضروری است.

سرانجام هزاران کشاورز ورشکسته مشخص نیست

با وجود گذشت چند روز از سیلاب هنوز تکلیف خسارت‌های بی سابقه به کشاورزان مشخص نیست از سوی دیگر بخش قابل توجهی از سیستم آبیاری منطقه از جمله کانالهای آب، گلخانه‌ها، چاه‌های آب و قنوات از بین رفته است.

زمین‌های کشاورزی مناطق سیلزده کرمان زیر خروارها گل و لای مدفون شد

در همین راستا با برخی از کشاورزان این مناطق به گفتگو نشستیم. حسن تاجیک از جمله ساکنان فاریاب است که به کار کشت ذرت اشتغال دارد. وی می‌گوید: در این فصل از سال در فاریاب اکثر کشاورزان ذرت می‌کارند در شرایطی که دامدارها و پرورش دهندگان طیور با مشکل تأمین خوراک مواجه هستند بسیاری از مردم منطقه سعی کردند با کشت ذرت این مشکل را رفع کنند اما سیلابی که به صورت متوالی در جنوب کرمان رخ می‌دهد به چالش مردم تبدیل شده است.

کشاورزها را رها نکنید

وی افزود: در ابتدا بر اثر بارندگی‌های شهریور ماه اکثر زمین‌های ذرت از بین رفت و هیچکس حتی برای برآورد قیمت خسارت‌ها به ما مراجعه نکرد و حالا که مجدد ذرت کشت کردیم ۱۰۰ درصد محصول از بین رفته است.

وی گفت: تأمین بذر و کود برای کشاورز در شرایط کنونی آسان نیست و متأسفانه اگر بتوانیم از شر طوفان و سیل در امان باشیم در آخرین مرحله به سد دلال‌های می‌خوریم و باید محصول را ارزان به دلال بفروشیم و آنها با ۱۵ برابر قیمت در شهرهای بزرگ همین محصول را به مردم ارائه کنند.

محسن محمدی دیگر کشاورز اهل رودبار است که می‌گوید: تمام زندگی ام را نقد کردم تا بتوانیم با خرید پلاستیک و بذر محصولات جالیزی بکارم اما در حال حاضر مزرعه یک متر زیر گل و خاک فرو رفته و هیچ چیز باقی نمانده است.

وی افزود: زمین کشاورزی را اجاره کرده بودم و تمام امیدم به این بود که بتوانم با کشاورزی و کار در مزرعه هزینه‌های خانواده ۱۰ نفری را تأمین کنم اما حالا خانه‌ام دچار آبگرفتگی شده، وسایل منزلم سوخته و هیچ اثری از مزرعه ام هم دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: اگر دولت از کشاورزان آسیب دیده حمایت نکند معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظارمان باشد.

ابراهیم حر نیز از دیگر کشاورزان جنوب کرمان است که به خبرنگار می‌گوید: سال گذشته که محصول پیاز را در زمین شخم زدیم و پس از آن هم سرمازدگی بخش قابل توجهی از محصولات را از بین برد و هیچکس کاری برای کشاورزان انجام نداد و در نهایت پیاز زیر قیمت تولید از سوی دولت خریداری و در همین زمین‌ها امحا شد.

اینجا یا آب نداریم یا آب کل زندگی مان را با خود می‌برد!

وی افزود: به دلیل مدیریت آب‌های سطحی کشاورزان هر سال با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند در تابستان آب نداریم که زمین را سیرآب کنیم در زمستان و پاییز هم سیل می‌آید و زندگی مان را می‌برد.

وی از رئیس جمهور خواست برای رفع مشکلات کشاورزان جنوب کرمان کاری کند و یک برنامه ریزی مناسب برای تولید بهینه و آبیاری و حراست از زمین‌های کشاورزی ارائه دهد، در حال حاضر اکثر زمین‌ها مملو از گل هستند و بوته‌های جالیز اکثراً زیر گل و لای رفته و مناطقی که درگیر سیل شده‌اند ۱۰۰ درصد محصول و حتی بستر مزرعه از بین رفته است و مشخص نیست که در این شرایط باید چه انجام دهیم.

استاندار کرمان ضمن تاکید بر پیگیری مستمر برای جبران خسارت کشاورزان  گفت: گزارش‌های لازم به مسئولان داده شده و درخواست‌ها نیز ارائه شده و امیدواریم با اولویت بندی و فوریت حمایت‌های لازم به کشاورزان اختصاص یابد.

علی زینی وند گفت: در سرمازدگی سال گذشته نیز خسارت‌های جدی به کشاورزان وارد شد و نتوانستیم حمایتی انجام دهیم و امیدواریم در سیلاب اخیر بتوانیم کمک‌هایی انجام دهیم.

وی با اشاره به حضور معاون رئیس جمهور در مناطق سیل زده گفت: پیشنهاد استمهال وام‌های کشاورزی داده شده است ضمن اینکه باید برای احیای قنات‌ها و زیر ساخت‌های کشاورزی اقدام جدی انجام شود.

وی ادامه داد: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شده که رقم قابل توجهی است.

زینی وند بیان کرد: تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات مردم سیل زده به خصوص در بخش کشاورزی به کار می بریم و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد و دولت نیز در حال رصد و پیگیری مشکلات مردم است.

مردم مناطق سیل زده کرمان که ۹۵ درصد آنها کشاورز هستند منتظر تصمیم گیری دولت برای حمایت از این قشر هستند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 11 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.