منو

واکنش هفته نامه رفسنجان به ماجرای عزل فرماندار رفسنجان

توضیحات مبسوط فرماندار، خبرنگار مذکور را قانع نکرد و موضوع وقتی به حاشیه رفت که این خبرنگار، از فرماندار پرسش حاشیه ای و غیر مرتبط دیگری را مطرح کرد با این مضمون که « آیا حقیقت دارد که شما به خاطر این که روز اول که وارد فرمانداری شدید به خاطر شتری که برای شما قربانی کردند مجوز این کار را صادر کردید»؟ و طرح همین سوال کافی بود تا پورمحمدی این «سوال غیرمرتبط» با نشست خبری را یک اقدام توهین آمیز و مغرضانه به سرمایه گذار و به خود تلقی کند و..

۰۳ اسفند ۱۴۰۰

علی اکبر پورمحمدی از سرپرستی فرمانداری رفسنجان کنار گذاشته شد

ماجرا مربوط می شود به نشست اخیر فرماندار رفسنجان که ظهر روز دوشنبه هفته جاری در محل فرمانداری برگزار و با برخی حواشی روبرو شد که در فضای مجازی و برخی رسانه ها و محافل مطبوعاتی بازتاب پیدا کرد و نهایتا منجر به کنار گذاشتن پورمحمدی از سوی وزیر کشور شد. این حاشیه، مربوط به سوال یک خبرنگار از فرماندار رفسنجان در خصوص انتقال پساب مجموعه فرهنگی تفریحی ورزشی بانوان خجسته آگاه رفسنجان بود که از طریق یک خط لوله از بستر رودخانه به باغات اسلام‌آباد منتقل شده است.

مجموعه خجسته آگاه به عنوان بزرگترین مجموعه فرهنگی تفریحی و ورزشی بانوان در جنوب شرق کشور در حال احداث بوده و هم اکنون در شُرف  بهره برداری می باشد. این مجموعه در ۴۵ هزار متر مربع در باغات قدیم خانواده آگاه در فیض آباد با هزینه چند صد میلیاردی احداث شده است. آب مورد نیاز این مجموعه از ابتدا از محل ۲۰ حبه از ۹۶ حبه چاهی که قبل از انقلاب و روی قنات فیض‌آباد حفر شده بود تامین می‌شد و پساب این مجموعه نیز از طریق یک خط لوله از بستر رودخانه به باغات موسسین این مجموعه در اسلام‌آباد منتقل می شد که اخیراً با مخالفت رئیس وقت اداره آبیاری شهرستان مواجه شد. هر چند که برخی لوله کشی های دیگر نیز از همین مسیر توسط افراد دیگر انجام شده و آب به جاهای دیگر انتقال یافته است. آقای پورمحمدی در ابتدای تصدی مسوولیت فرمانداری، در راستای رفع موانع سرمایه گذاری از طریق رایزنی با مسئولین استان پیگیر حل مشکل به وجود آمده بود و در همین راستا طی نامه ای رسمی درخواست مدیر مجموعه را به مسئولین استان جهت اخذ تصمیمات مقتضی برای حل قانونی مشکل ارائه می نماید.

موضوع حاشیه سازی که اخیراً در فضای مجازی پیرامون برخورد لفظی فرماندار رفسنجان با یکی از خبرنگاران مطرح شده است مربوط به همین موضوع انتقال آب می باشد.

یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری روز دوشنبه در خصوص این مسأله از آقای پورمحمدی سوال پرسید و این اقدام ایشان را غیرقانونی و بر اساس رابطه ای خواند که با مالک این مجموعه داشته است.

آقای پور محمدی در پاسخ این خبرنگار با اشاره به این که یکی از مشکلات منطقه مشکل آب کشاورزی می باشد چنین بیان داشت: در این رابطه چندین جلسه با کشاورزان رفسنجان برگزار شده و نظراتشان را جویا شدیم و به این نتیجه رسیدیم که اصلاح قوانین تعادل بخشی آب یعنی مواد ۲۷ و ۲۸ این قانون می تواند کشاورزی پسته را در رفسنجان نجات دهد و به سمت بهبودی و رونق سوق دهد.

وی ادامه داد: طبق این ماده های قانونی می توان آب را از منطقه ای که زمین مرغوب ندارد با لوله کشی به سمت منطقه ای در همان شهرستان که دارای اراضی مرغوب و مفید است هدایت کرد که بهره وری بالایی دارد لذا این مطالبه به حق کشاورزان را از طریق آب منطقه ای استان کرمان پی گیری کردیم و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم. بدیهی است که نباید آب در منطقه ای که زمین مطلوب و مرغوب نیست هدر رود.

فرماندار رفسنجان همچنین خاطر نشان کرد: در ۳۰ درصد چاه‌های رفسنجان، انتقال آب بر اساس «ماده ۲۷ انتقال آب» انجام می گیرد و عده ای با اجازه سازمان های مربوطه و یا حکم دادگاه، آب را انتقال داده اند.

این توضیحات به حسب ظاهر، خبرنگار مذکور را قانع نکرد و موضوع وقتی به حاشیه رفت که این خبرنگار، از فرماندار پرسش حاشیه ای و غیر مرتبط دیگری را مطرح کرد با این مضمون که « آیا حقیقت دارد که شما به خاطر این که روز اول که وارد فرمانداری شدید به خاطر شتری که برای شما قربانی کردند مجوز این کار را صادر کردید»؟

و طرح همین سوال کافی بود تا آقای فرماندار این «سوال غیرمرتبط» با نشست خبری را یک اقدام توهین آمیز و مغرضانه به سرمایه گذار و به خود تلقی کرده در یک «اقدام غیرحرفه ای» و پس از این که دید علیرغم توضیحات داده شده ، خبرنگار مذکور، قصد به چالش کشیدن او را دارد متأسفانه خویشتن داری نکرد و در یک اقدام غیر قابل دفاع پاسخ داد« اگر یک بار دیگر تکرار کنی توی دهنت می زنم»!

آقای پورمحمدی همچنین در ادامه توضیح داد که با هزار و یک زحمت باید یک سرمایه گذار را در این شهر نگهداشت تا بلکه بتوان به مدد مشارکت و سرمایه گذاری آنان ، برخی مشکلات عدیده شهرستان از قبیل بیکاری و … را حل و فصل نمود. وی گفت: در حالی که نه تنها باید سرمایه گذار را سرد و طرد نکرد بلکه باید به دنبال او دوید و امنیت لازم را برای وی تامین کرد آن وقت افرادی پیدا می شوند که این گونه می خواهند جلوی پیشرفت شهرستان را بگیرند و بنده با کسی که بخواهد مانع رشد و پیشرفت شهرستان شود برخورد خواهم کرد.

مطالبه گری و طرح پرسش و انتظار دریافت یک پاسخ مناسب و درخور، حق بلاشک خبرنگاران است اما درک واقعیات موجود، شناخت ضرورت ها و اولویت ها، شناخت تام و تمام از قانون و شناخت قداست و جایگاهی که یک مسوول در جامعه دارد هم وظیفه خبرنگاران است که به عنوان یکی از اقشار صاحب نظر و خوش فکر، می توانند یک بازوی توانمند برای مسوولین باشند و در شهرستان رفسنجان هم که با مشکلات عدیده ای در بحث عدم وجود مراکز اشتغال زا از قبیل شرکت ها و کارخانجات مختلف، عدم وجود بیش از پیش مراکز تفریحی و فرهنگی و رفاهی و …دست و پنجه نرم می کند این هم افزایی می تواند منجر به پیشرفت و توسعه و آبادانی شهرمان شود. از سوی دیگر، پاسخگویی توأم با سعه صدر، بردباری و خویشتن داری و احترام به جایگاه و شأن و منزلت خبرنگاران، وظیفه مسوولان است.

نقدی بر ماجرا

اگرچه عزل و نصب های اینچنینی از سوی وزیر محترم کشور، پیش پا افتاده ترین حق مسلم وی محسوب می شود اما کاش همان طور که سعه صدر، از سوی آقای پورمحمدی بسیار لازم می نمود آقای وزیر محترم کشورهم چنین سعه صدر و پرهیز از تصمیم شتاب زدگی و احساسی عمل نمودن را علیرغم اقدام غیرقابل دفاع آقای پورمحمدی در دستور کار خود قرار می دادند. مگر خدای نکرده این مسأله یک مسأله امنیتی و یا چیزی از قبیل آن محسوب می شد که آقای وحیدی بلافاصله دست به قلم برده و حکم به برکناری مدیری دادند که سابقه درخشان او در شهرداری رفسنجان و آشنایی او با مسائل و مشکلات ریز و درشت شهرستان این نوید را می داد که ایشان با تجربیات بسیار بالاتری آستین همت برای مرتفع ساختن مشکلات این شهرستان بالا بزند. یعنی آیا واقعا می توان در تصمیماتی که مربوط به بدنه اجرایی نظام می باشد و سطحی انگاری درآن به هیچ عنوان جایز نیست تنها به استناد یک ویدئو که در فضای مجازی پخش می شود و بر بیننده و شنونده مشخص نیست که در قبل و بعد این ماجرا له یا علیه طرفین ماجرا چه گذشته است حکم به برکناری یک مدیر داد؟ و آیا واقعا همه چیز در کشور ما دقیقاً و دقیقاً بر وفق اخلاقیات، مقررات و ضوابط و قوانین است و تنها حرمت خبرنگاران است که مغفول مانده است؟ آیا نمی شد موضوع را تا حد کوتاهی مشمول گذر زمان کرد شاید آقای فرماندار با یک عذرخواهی که حالا دیگر در خیلی از جاهای کشورمان مرسوم است موضوع را فیصله می داد. و سوال دیگر اینجاست در این میان، تکلیف توهینی که از سوی خبرنگار مذکور به آقای فرماندار در مقام یک مسوول اجرایی شده است چه می شود؟ فراموش نکنیم بسیاری از کارهای زیربنایی آقای پورمحمدی در زمان تصدی شهرداری را هیچ کدام از مسوولین گذشته حتی جرأت ورود به آن را نیز پیدا نمی کردند اما ایشان کارنامه بسیار قابل قبولی از خود به جا گذاشت که تا سالهای سال ماندگار خواهد بود و این امید می رفت که در سمت بالاتر و با اختیار عمل بیشتری که دارد اقدامات بسیار گسترده تری را در این زمینه رقم بزند کما این که ایشان در کنفرانس حاشیه ساز اخیر بر مسأله ایجاد اشتغال و رفع بیکاری قشر جوان به عنوان یکی از اولویت های کاری خود تکیه داشت و در مورد برنامه های مدونی که در این زمینه داشت صحبت کرد اما متأسفانه این امید به یأس مبدل شد و قطعا تا زمان انتصاب سرپرست جدید، تنها فرصت سوزی و عقب ماندگی است که نصیب رفسنجان خواهد شد و دود آن ابتدا در چشم مردم رفسنجان و بعد در چشمان کسانی خواهد رفت که بازیچه سیاست ورزی جاه طلبانه و غرض آلود دیگران شدند. این در حالی است که با توجه به وضعیت پیش آمده مشخص نیست آیا فرماندار جدید آینده تا چه حد خواهد توانست در این فضای ملتهب سیاسی رفسنجان، موفق عمل کند. در هر حال انتظار است دستگاهها ی امنیتی و قضایی این موضوع را نه از زمان رخداد، بلکه از ده روز قبل از ابلاغ آقای پور محمدی و طی این چند هفته تا وقوع این موضوع به دقت و بویژه در خصوص مطالبی که در سایت منتسب به این خبرنگار و همفکران او می باشد مورد بررسی قرار دهند و نتیجه اقدامات خود را جهت تنویر افکار عمومی رسما اعلام نمایند.

منبع :هفته نامه رفسنجان


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.