منو

راه‌اندازی ۶ دفتر ثبت ملی آثار در کرمان/وجود ۷۰۰ اثر ملی در استان

مدیر‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان از راه‌اندازی ۶ دفتر ثبت ملی آثار در این استان با توجه به تعدد آثار در حوزه‌های منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس خبر داد.

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش ایستار، فریدون فعالی اظهار کرد: این دفاتر در منطقه شمال (کوهبنان، زرند و راور)، منطقه جنوب (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج و فاریاب)، منطقه شرق (بم، نرماشیر، فهرج و ریگان) و منطقه شمال غرب(رفسنجان، انار و شهربابک) و منطقه غرب (سیرجان، رابر، بافت و ارزوییه) و منطقه کرمان راه‌اندازی شده است.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان افزود: با توجه به تعدد آثار در حوزه‌های مختلف آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی- فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیای تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آوا‌ها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذا‌های سنتی و…) راه‌اندازی دفاتر مذکور در سطح استان از ضروریات است.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان‌ها و پهناوری جغرافیایی استان کرمان وجود تنها یک حوزه در کرمان برای ثبت ملی آثار تاریخی کافی نیست و لازم است هر حوزه به صورت جداگانه آثار تاریخی حائر شرایط را شناسایی و مورد بررسی قرار دهد و سپس پرونده آنها به مرکز استان کرمان ارسال شود.

فعالی ادامه داد: آثار ارسالی به دفتر منطقه کرمان مورد مطالعه و بررسی دوباره قرار خواهند گرفت و در نهایت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال می‌شوند.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان به تشکیل شورای ثبت آثار در این استان اشاره کرد و گفت: برای ثبت آثار واجد شرایط این استان از اعضای شورای ملی ثبت برای حضور در کرمان دعوت به عمل خواهیم آورد.

وی به وجود ۷ اثر جهانی، ۷۰۰ اثر ملی و ۷ هزار اثر شناخته شده در این استان تاکید کرد و افزود: باید نهضت ثبت آثار در این استان به‌وجود آید و این استان به عنوان پایتخت آثار ثبت شده معرفی شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.