منو

افتتاح نماشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی در کرمان

 نهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی، فرآوری و تجهیزات وابسته در نمایشگاه بین المللی جنوب شرق کشور کرمان افتتاح شد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

 

به گزارش ایستار ،عمادامیری ‌پورمدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوبشرق در ابتدای این مراسم اذعان کرد: این نمایشگاه 140 شرکت معدنی، 20 شرکت دانش بنیان و 20 شرکت خارجی حضور دارند و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

تا افق 1404 بیش از 55 میلیون تن فولاد تولید می شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در این آئین اظهار کرد: در استان کرمان ۴۲ ماده معدنی شناخته شده و نیز حدود ۸ میلیارد تن ذخایر معدنی در این استان وجود دارد.

مهدی حسینی نژاد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۹ میلیون تن مواد معدنی از معادن در این استان استخراج می شود که معادل بالای ۲۴ درصد از استخراج کشور است.

وی با اشاره به اینکه بالای ۶۷ درصد حقوق کشور از محل اعتبارات معادن استان کرمان پداخت می شود گفت: سال ها باید به بحث تبدیل منابع خدادادی و ذخایر معدنی کرمان به ارزش افزوده در صنایع فرآوری؛ توجه می کردیم که در این زمینه اتفاقی نیفتاده است.

حسینی نژاد اظهار کرد: امّا در دهه های اخیر ایجاد صنایع فرآوری را در استان کرمان به عنوان موتور های محرکه در برنامه هفتم دنبال کردیم و خوشبختانه در حال حاضر به عنوان قطب تولید فولادی کشور مطرح می شویم.

وی بیان کرد: برای دستیابی به این امر در کشور برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا در سال ۱۴۰۴ بیش از ۵۵ میلیون تن فولاد را در کشور تولید کنیم، برای تولید این میزان فولاد نیاز است که زنجیره ارزش افزوده اعم از تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و شمش تکمیل شود.

وی تصریح کرد: در کشور برنامه ریزی شده که ۸۰ میلیون تن کنستانتره، بیش از ۷۸ میلیون تن گندله، ۵۵ میلیون تن آهن اسفنجی و ۵۵ میلیون تن شمش تولید شود.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر از برنامه ریزی تولید ۸۰ میلیون تن کنستانتره در کشور، ۴۲میلیون تن آن در استان کرمان در حال تولید است، و نیز بیش از 30 میلیون تن از سهمیه استان کرمان در حال بهره برداری است.

سرمایه گذاری بیش از چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان استان کرمان توسط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان هم در این برنامه بیان کرد: توسعه همواره حول محورهای تولید ، دانش، نوآوری و کارآفرینی است؛ توسعه بر مبنای خلاقیت منجر به نوآوری و تولید مستمر است که درآن جایگاه شرکت های دانش بنیان می توانند رشد کنندو به صوت پایدار اقتصاد منطقه را متحول کنند.

وی با طرح این سوال که شرکت های دانش بنیان چه مزایای می تواند داشته باشند؟ پاسخ داد: اشتغال و بهره وری است که می تواند موثر باشد، در این نمایشگاه 20 شرکت دانش بنیان وجود دارد و ما خوب در این حوزه عمل نکردیم که هزینه های تولید را افزایش می دهد و کارافرینی مورد نیاز مجموعه ها را نیز کاهش می دهد.

حسین احمدی بیان کرد: در استان کرمان، بالغ بر 6 هزار شرکت دانش بنیان در سال گذشته احصا شده که آمار قابل توجهی در خور استان کرمان نیست.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ادامه داد: مبنای این شرکت ها بر اساس دانشی است که در متخصصان شرکت مس وجود دارد و منجر به ایجاد اکوسیستم و مرکز نوآوری شهید ستاری شد و اقدامات خوبی هم انجام شده است.

وی بیان کرد: برخی از محورهایی که در داش بنیان ها است استفاده از هوش مصنوعی از تولید تا فرآوری در معادن است و محوریت بومی سازی و تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از دانش بنیان ها در راستای کاهش هزینه ها می تواند موثر باشد.

احمدی گفت: چند ده هزار میلیارد تومان دراستان کرمان د رحوزه توسعه معادن مس هزینه شده ولی بیشتر از چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان ها صرف کردیم که این عدد را با توجه به رشد از 50 شرکت دانش بنیان به 6 هزار شرکت دست یافیتم باید افزایش یابد.

بیش از 700 شرکت دانش بنیان در حوزه مواد معدنی در کشور راه انداری شد

حمیدرضا شاهوردی در آئین آغاز به کار نهمین نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: امسال تأکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برای اتصال زیست بوم دانش بنیان کشور به شرکت های بزرگ است و تاکید می کند تا زمانی که اتفاقات حوزه دانش بنیان به شرکت های بزرگ اتصال نیابد شاهد اثرات اقتصادی بر سفره های مردم نخواهیم بود.

وی افزود: برای مردمی که در شرایط سخت مشکلات را تحمل می کنند باید بهره وری را افزایش داد تا مشکلات معیشتی و اقتصادی آن ها را بتوان اصلاح کرد.

شاهوردی بیان کرد: حوزه فعالیت های دانش بنیان هم به کسب بیشترین منفعت کمک می کند.

وی با اشاره به اینکه عرصه توسعه معادن استان کرمان به دهه ۷۰ بر می گردد تصریح کرد: در سال جاری این اتصال زیست بومی باید اتفاق بیفتد و این امکان پذیر نیست مگر با تمرکز بر شرکت های بزرگ آن هم شرکت های بزرگ معدنی.

شاهوردی گفت: در شرایط پیچیده اقتصادی کشور؛ شرکت هایی مثل شرکت های معدنی و پتروشیمی می توانند وظیفه استقامت در شرایط سخت کشور را بر عهده بگیرند.
وی خاطزنشان کرد: شرکت های دانش بنیان در استان کرمان در موقعیت بالایی در سطح ملی قرار ندارند.

شاهوردی پیشنهاد کرد: در حوزه اتصال زیست بوم دانش بنیان به شرکت های بزرگ استان کرمان باید تصمیم صحیح گرفته شود، تا در این زمینه شرکت های دانش بنیان استان کرمان، به عنوان صنایع دانش بنیان پیشران‌ مقام اوّل را داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر شرکت مس با تمام ظرفیت خود وارد این عرصه شود به عنوان یک ابر پیشران می تواند نقش خود را در توسعه و تولید دانش بنیان کشور ایفا کند.

‍‌شاهوردی افزود: در حوزه مواد معدنی بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد امّا فقط ۲۰ شرکت داش بنیان در نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی شرکت کردند.

حسین محرابی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان  افزود: استان کرمان به بهشت معادن ایران معروف است و ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش افزوده واقعی محصولات در استان را از بخش معادن داریم که نقش شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه ارزش افزوده باید برجسته باشد.

محرابی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان بزرگ پیشانی نوآوری هستند و در شرکت مس افق چشم‌انداز روشنی وجود دارد در این حوزه در زمینه فرآوری و افزایش ارزش افزوده باید کار زیادی انجام شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.