منو

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عنوان کرد؛ لزوم توسعه «الکترود گرافیتی» در صنعت فولاد کشور

نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: الکترود گرافیتی یکی از نیازهای اساسی در صنعت فولاد است اما در این‌جا نیاز به دانش فنی داریم که اروپایی‌ها و شرقی‌ها تا به امروز اجازه آن را ندادند.

۳۰ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش ایستار، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه در نشست مشترک با اساتید، هیئت علمی و پژوهشگران شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه شهید باهنر کرمان با حضور مدیرعامل شرکت ملی مس ایران اظهار کرد: نزدیک یک سال و نیم است که ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری برای شهر کرمان تعریف کردیم و یکی از این طرح‌ها که گرفتار تولید آن هستیم الکترود گرافیتی است.

وی افزود: الکترود گرافیتی از مواد اولیه و ضروری در صنعت فولاد کشور است؛ در ۱۰ سال قبل در کرمان حتی یک کیلوگرم فولاد تولید نمی‌شد و خاک را برداشت و از استان خارج می‌کردند اما فرآوری نمی‌شد.

پورابراهیمی ادامه داد: ولی امروز فقط در یک مجموعه معدنی در استان کرمان ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۱۸ میلیون تن گندله و ۸ میلیون تن فولاد تولید می‌شود و در هفته گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه در فولاد کلید خورد.

وی تأکید کرد: همه الکترود گرافیتی کشورمان، وارداتی است و ۱.۲ میلیارد دلار الکترود به کشور وارد می‌شود که عدد سنگینی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: الکترود گرافیتی به‌شدت استراتژیک است اگر جلویش را بگیرند صنعت فولاد ایران کاملاً می‌خوابد پس بنابراین دراین‌راستا باید تدبیری ویژه اندیشه کرد؛ در استان کرمان یک و نیم سال است که بزرگ‌ترین مجموعه در کرمان طراحی‌شده و کار را شروع کرده در بحث دانش فناوری نیاز است تا تخصص‌ها به‌کارگرفته شود و این ماده اولیه نیاز صنعت فولاد تولید و از واردات جلوگیری شود.

دانشگاه شهید باهنر کرمان به دانشگاه برتر تبدیل شود

وی اظهار داشت:دانشگاه شهید باهنر کرمان در دولت سیزدهم با نگاه جدید باید به دانشگاهی برتر تبدیل شود و اعلام کند که بودجه دولتی برای اداره دانشگاه نیاز ندارد، کمااینکه دانشگاه‌های معتبر دنیا هم همین کار را می‌کنند و از منابع خودشان استفاده می‌کنند لذا بزرگ‌ترین ظرفیت‌هایشان توانمندی علمی است.

پورابراهیمی بیان کرد: دانشگاه شهید باهنر کرمان دارای ۱۴ هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیئت‌علمی است که از ذخایر نظام مقدس اسلامی هستند این ظرفیت از ده‌ها چاه نفت هم بالاتر است شرط آن این است که توان علمی را از معبر تجاری‌سازی به خلق ثروت برسانیم تا اثر آن را در بهبود معیشت زندگی مردم، گره‌گشایی کلان کشور و نیز اثر آن را در اقتصاد کشور ببینیم.

وی گفت: ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان را ایجاد کردیم و هم‌زمان شده با سال جاری و شعار مقام‌معظم رهبری؛ درخواست داریم که این ظرفیت فوق‌العاده به شرکت‌های فناور کمک کند.

پورابراهیمی تصرح کرد: ۲ پیشنهاد دارم یکی اینکه شرکت مس کلیه اقلام وارداتی اش را در اختیار دانشگاه شهید باهنر بگذارد تا با کمک توانمندی علمی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید آنها صورت گیرد و از واردات جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: دیگر این‌که معضلات و مشکلات شرکت مس مثلاً پایین بودن بهره‌وری، مشکلات زیست‌محیطی و دیگر مشکلات نیز به دانشگاه ارائه شود تا راهکارهای علمی برای رفع معضلات و مشکلات ارائه شود و ما شاهد این باشیم در نیمه دوم امسال اقدامات عملیاتی در راستای تحقق فرمان رهبری در استانی که انباشت علمی و ظرفیت بزرگ معدنی مس را دارد داشته‌باشیم.

از مزیت‌های نسبی استفاده شود

پورابراهیمی با اشاره به اینکه می‌توان کرمان را قطب بزرگ پهناور در کشور معرفی کرد خاطرنشان کرد: شرکت مس در سال ۴۰ هزار میلیارد تومان سود تولید مس دارد که قصد دارد در راستای تحقق شعار رهبری (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی) با دانشگاه همکاری کند و این فرصت را غنیمت شمارید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه اقتصاد کلان برای اینکه بتوان از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب‌تر برسیم چندین اقدام لازم است یکی از آنها استفاده از مزیت‌های نسبی است؛ در چند دهه اخیر مزیت‌های نسبی به‌تدریج جای خود را به خلق مزیت داده‌اند.

پورابراهیمی بیان کرد: آنچه در طول سال‌های اخیر در کشورهای دنیا نمود داشته و می‌تواند این تجربه موفق را برای کشورمان داشته‌باشیم؛ گسترش فعالیت‌های علمی و تخصصی است و از همه مهم‌تر این‌که این توان علمی و تخصصی را از بستر تجاری‌سازی به خلق ثروت تبدیل کنیم لذا این امکان وجود دارد که ما به‌جای مزیت‌های نسبی از ظرفیت خلق مزیت استفاده کنیم و الزامش هم این است که توان علمی داشته باشیم.

وی افزود: در دو دهه ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما این ظرفیت علمی را در کشور نداشته‌ایم اما در دهه‌های سوّم و چهارم این مسیر حرکت، شتاب خیلی خوبی گرفت و امروز جمهوری اسلامی یکی از کشورهای قدرتمند در تولید علم و دانش است.

پورابراهیمی گفت: تعداد مقالات isi ایران در دنیا و تعداد زیادی پتنت ثبت شده گویای موفقیت علمی ایران در دنیا است در حالی که در کشوردر قبل از انقلاب و نیز سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب در ظرفیتی در المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی که رکورد بزند نداشتیم، اما الان جمهوری اسلامی از مقتدرترین کشورها در عرصه علم و فناوری است و این بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که نظام جمهوری از آن برخوردار است.

وی اظهار کرد: در دنیا ادبیات کشورهای استکباری در مقابل کشورهای دیگر استفاده از ظرفیت‌های علمی است که به‌ناحق و نابجا استفاده می‌کنند یعنی توانمندسازی از نگاه علمی که بعد تبدیلش می‌کنند به ابزار سلطه؛ ولی ما در مبانی دینی و اعتقادی این رویکرد را نداریم و توانمندسازی علمی را در دستور کار داریم.

پورابراهیمی ادامه داد: دانشگاه شهید باهنر کرمان یکی از دانشگاه‌های بسیار توانمند در کشور است امّا با وجود ۲۷ شرکت فناور فعال و مستقر در پارک علم و فناوری هایتک؛ در مجموع با وجود این مهم، نسبت‌به ظرفیت دانشگاه عقب هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: سوال اینجاست ما از سهم غالب تولید و سودآوری مس در کرمان، چه شرایطی با این رویکرد داریم؟

وی خطاب به اساتید و پژوهشگران دانشگاهی حاضر در جلسه گفت: که امروز ظرفیت علمی را در اختیار دارید و ۲۵ سال است که در این دانشگاه دانشجوی دکترا تربیت می‌شود لذا مأموریت‌های دانشگاهی را هم دارد و ما در کنار مس؛ ظرفیت گل‌گهر، گهر زمین، لاستیک بارز و دیگر موارد صنعتی را داریم پس وقتی صنعت عظیم مس دست کمک به سوی شما دراز کرده ظرفیت علم نیز در جهت ارتقا کشور پا به میدان بگذارد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.