منو

اجرای شبکه فاضلاب شهری رفسنجان، طرحی آماده که در انتظار ورود مس است

مجتمع مس سرچشمه قادر است در قالب مسئولیت اجتماعی خود، کاری ماندگار انجام داده و از طرفی از آب حاصل از تصفیه فاضلاب در صنایع پایین دستی مس استفاده نماید که خود این امر می تواند باعث شکوفایی بخش صنعت و در کنار آن اشتغالزایی موثر گردد.

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

تارنمای خبری ایستار// در سال های اخیر همواره بحث اجرای شبکه فاضلاب شهری رفسنجان دغدغه بسیاری از شهروندان، مسئولان و فعالان محیط زیست بوده و مخالفین و موافقین متعددی نیز در این زمینه وجود داشته است. در شهرهای هم تراز مانند سیرجان و زرند، این طرح شروع شده و دارای پیشرفت فیزیکی قابل توجهی در سال های اخیر بوده، و حتی در شهری مانند شهربابک با جمعیتی به مراتب کمتر از رفسنجان نیز زمزمه های اجرای طرح فاضلاب به گوش می رسد.

از آنجایی که شهر رفسنجان در اقلیمی خشک و با بارش متوسط سالیانه کمتر از 100 میلیمتر قرار دارد، اجرای طرح فاضلاب شهری و استفاده از آب حاصل از تصفیه فاضلاب می تواند در بخش های مختلف به خصوص در صنعت گره گشا باشد. در حال حاضر طرح های صنعتی متعددی به دلیل عدم تامین نیاز آبی در مراحل اولیه طراحی یا اجرا متوقف گردیده است.

حال بهتر است یک نگاه کلی به شهر رفسنجان و شرایط اجرای این طرح بیندازیم. مطالعات طراحی شبکه فاضلاب شهری در سال های گذشته انجام گرفته و گزارشات فاز 1 و 2 طراحی شبکه فاضلاب شهری در حال حاضر موجود است.

در این طرح مساحت شهر بالغ بر 8350 هکتار و جمعیت آن در سال 1400 حدود 200 هزار نفر در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که به این عدد باید حدود 80 هزار نفر اتباع بیگانه را که عمدتا در شهر رفسنجان اقامت دارند اضافه نمود.

نکته اول در این زمینه بحث تراکم جمعیت بوده که در بعضی از مناطق شهر کمتر از استاندارد لازم برای اجرای طرح می باشد ولی در مناطق وسیعی از شهر این تراکم مطلوب بوده که می توان طرح را از این مناطق شروع نمود. به لحاظ فنی نیز شیب شهر به گونه ای است که برای اجرای طرح فاضلاب مناسب می باشد.

با توجه به مصرف حدود 800 لیتر بر ثانیه آب در شهر رفسنجان و با در نظر گرفتن 70 درصد آب بازگشتی حاصل از تصفیه فاضلاب، می توان انتظار داشت که پس از اجرای کامل طرح، حداقل معادل 500 لیتر بر ثانیه آب قابل استفاده جهت مصارف مختلف در دسترس قرار گیرد.

در کنار این موارد، طراحی شبکه فاضلاب و محل تصفیه خانه نیز انجام پذیرفته و تمام جزئیات مورد نیاز طرح موجود می باشد.

به نظر می رسد آنچه که تاکنون مانع شروع عملیات اجرایی طرح گردیده، تامین مالی پروژه است. بر اساس برآوردهای اولیه شرکت آب و فاضلاب، هزینه اجرای کامل طرح عددی بالغ بر 6000 میلیارد تومان می باشد. واضح است که اجرای چنین طرحی با این بار مالی در توان بخش خصوصی نمی باشد هر چند که در معدودی از شهرها بخش خصوصی به این امر ورود کرده و طرح به سرانجام رسیده است اما مدل پیشنهادی بخش خصوصی در آن شهرها ممکن است در شهر رفسنجان قابل اجرا نبوده و یا مورد توافق قرار نگیرد.

بر این اساس واقع بینانه ترین گزینه جهت تامین مالی این طرح، شرکت ملی مس ایران و به صورت واضح تر مجتمع مس سرچشمه می باشد که قادر است در قالب مسئولیت اجتماعی خود، کاری ماندگار انجام داده و از طرفی از آب حاصل از تصفیه فاضلاب در صنایع پایین دستی مس استفاده نماید که خود این امر می تواند باعث شکوفایی بخش صنعت و در کنار آن اشتغالزایی موثر گردد. درست همان کاری که شرکت فولاد زرند و مجتمع گل گهر در سیرجان در قابل مسئولیت های اجتماعی خود در حال انجام هستند.

در یکسال اخیر شورای ششم شهر رفسنجان و شهرداری نیز تمایل خود را مکررا برای اجرای این طرح اعلام نموده که باید آن را به فال نیک گرفت. البته باید اذعان نمود که بودجه شهرداری کفاف اجرای این طرح را نمی دهد و یا باید از محل تسهیلات دولتی این اقدام را انجام دهد و یا با مشارکت مجتمع مس سرچشمه این اقدام صورت پذیرد.

بنا به گفته مهندس عبدیان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان، طرح های فاضلاب در سطح کشور به صورت بیع متقابل قابل انجام است که مدل مالی طرح فاضلاب رفسنجان آماده گردیده و در دو مرحله فراخوان داده شده که سرمایه گذاری برای اجرای آن شرکت نکرده است.

در پایان لازم است به این نکته اشاره گردد که اصل موضوع اجرای موفق طرح و استفاده از آب حاصل از تصفیه فاضلاب در این اقلیم خشک می باشد و نحوه انجام و مجری آن در اولویت های بعدی قرار دارد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 12 =

مطالب مرتبط
«ملی مس» سرآمد در تولید/گام‌های استوار برای تحقق شعار سال

با همت جهادی کارگران و مهندسان صنعت مس و به رغم قطعی متناوب برق مجتمع‌های تولیدی در ماه‌های اخیر، حجم فعالیت و تولید محصول در تمامی بخش‌های شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال جاری نسبت به 4 ماهه نخست سال گذشته رشد داشته است.

۰۳ مرداد ۱۴۰۳
دومین جشنواره سراسری فیلم شهرنما کلید خورد

معاون هنری شهرداری رفسنجان از برگزاری دومین دوره جشنواره سراسری فیلم شهرنما خبر داد.

۰۳ مرداد ۱۴۰۳
فعالیت یک هزار و ۳۴۰ نفر در ستاد صبر استان کرمان/ از سال ۱۴۰۱ هیچ پرونده‌ای به دادگاه مطبوعات کرمان ارجاع نشده است

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان از فعالیت یک هزار و ۲۴۰ نفر در ستاد صبر استان خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۵ نفر به عنوان صلح یار، ۲۹۴ نفر به عنوان همیارصلح (دانش‌آموزی) و ۱۱ نفر هم طلایه‌دار صلح، دارای ابلاغ از سوی رئیس کل دادگستری استان کرمان هستند.

۰۲ مرداد ۱۴۰۳
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.