منو

فعلا خبری از واکسن کرونا نیست، مردم رعایت کنند/۱۵ درصد کرمانی‌ها تاکنون به کرونا مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره انتظار مردم برای کشف و تولید واکسن کووید ۱۹ گفت: بعید است تا حدود ۸ ماه آینده، واکسن کووید ۱۹ کشف و تولید شود و مردم تا ۸ ماه دیگر منتظر واکسن کرونا نباشند و معمولا باید یک سال از شیوع یک بیماری بگذرد تا بتوانند واکسن آن را تولید کنند.

۱۰ تیر ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل ایسنا دکتر “سید وحید احمدی‌طباطبایی”با اشاره به روند شیوع اپیدمی کرونا در استان کرمان، گفت: متاسفانه آمار بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در روزهای گذشته در استان کرمان روند افزایش پیدا کرده به طوری که در گذشته آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس در استان روزی حداکثر دو نفر و در برخی از روزها، اصلا مورد فوتی نداشتیم اما این اواخر روزی حدود ۶ نفر فوتی داریم و همچنین آمار بستری‌ها حدود ۲.۵ برابر گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استان کرمان پیشنهاد تعطیلی شهرهای قرمز و اعمال محدودیت‌ها را به ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس خواهد داد؟ اظهار کرد: ممکن است استان کرمان این پیشنهاد را به ستاد ملی دهد اما اکنون وضعیت استان کرمان مانند استان هرمزگان نبوده ولی ممکن است طی چند روز آینده وضعیت استان کرمان همانند وضعیت کنونی استان هرمزگان شود و ناچار شویم پیشنهاد تعطیلی شهرهای قرمز را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص میزان سرایت‌پذیری کووید ۱۹ در استان کرمان بیان کرد: معمولا هر بیمار کرونایی به ‌طور متوسط حدود ۲ تا ۳ نفر را می‌تواند مبتلا به این ویروس کند و در حال حاضر میزان سرایت‌پذیری کرونا در استان کرمان به‌ طورمتوسط به ۲.۵ نفر رسیده است.

اگر به خود نیاید، وضعیت بدتر خواهد شد

وی درباره آینده وضعیت اپیدمی در استان کرمان گفت: نمی‌توان روند پیشرفت اپیدمی در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرد زیرا وضعیت اپیدمی به شدت به رفتار مردم بستگی دارد و تا زمانی که برای این بیماری درمان خاص و یا واکسنی پیدا نشود، نمی توان آن را تحلیل کرد بنابراین سیر این ویروس بستگی به رفتار اجتماعی مردم دارد و اگر مردم فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و مسایل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت کنند احتمال نزولی شدن سیر اپیدمی این ویروس وجود دارد اما اگر مردم رعایت نکنند و با این روال پیش رفته و به خود نیایند، مسلما وضعیت بدتر خواهد شد.

احمدی طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت استان کرمان از خوب در ماه گذشته به سمت بدتر سوق پیدا کرده است؟ اظهار کرد: یکی از این دلایل افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان به مجاورت این استان با دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان با آلودگی بالای ابتلا به این ویروس بر می گردد که سبب شده سیر صعودی در استان کرمان را شاهد باشیم. ساکنین این دو استان در روزهای پایانی هفته به مناطق ییلاقی استان کرمان (به ویژه در جنوب استان) سفر می کنند و همین امر سبب شده جنوب استان کرمان با درگیر شدیدی با این بیماری مواجه شود و از سوی دیگر نیز مردم جنوب استان با سایر نقاط استان مراوداتی دارند که باعث همه‌گیری کل استان شده است.

وی به پایین آمدن حساسیت مردم نسبت به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در ابتدای شیوع این ویروس در استان کرمان، مردم به خوبی عمل و رعایت می‌کردند اما متاسفانه در روزهای گذشته همکاری مردم پایین آمده است و همین امر سبب شده شاهد افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا استان باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه کرونا داروی خاصی ندارد و فقط درمان آن به صورت حمایتی بوده لذا از نظر دارو با کمبودی مواجه نیستیم بیان کرد: هنوز تعداد مبتلایان کرونایی به حدی نرسیده که با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه باشیم اما اگر روند افزایشی همچنان ادامه یابد مسلما با کمبود تحت بیمارستانی روبرو خواهیم شد.

چند درصد کرمانی‌ها کرونا گرفته‌اند؟

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد مردم کرمان تاکنون به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند؟ اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد جمعیت استان کرمان به کرونا تاکنون مبتلا شده‌اند.

احمدی طباطبایی با بیان این مطلب که افرادی که رعایت کنند، هرگز به کرونا مبتلا نمی‌شوند، عنوان کرد: کرمان در ابتدای اپیدمی کرونا در کشور، جزء مناطقی با شیوع کم بود ولی روند صعودی مبتلایان، بستری شده‌ها و مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا سبب شد هم اکنون به مرز هشدار برسیم اما هنوز جزء استان‌هایی با وضعیت بد در سطح کشور نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا علائم کرونا استان به استان تفاوت دارد؟ اظهار کرد: ممکن است تغییراتی از لحاظ علائم بیماری، استان به استان و یا کشور به کشور وجود داشته باشد اما این تغییرات جزئی است.

شایعترین علت مرگ بیماران کرونا چیست؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در واکنش به انتشار مطلبی که بیشتر فوتی‌های کرونا به دلیل سکته مغزی بوده‌اند، عنوان کرد: چنین چیزی صحت ندارد اما یکی از عوارض کرونا، می تواند مسائل ‌مغزی باشد اما شایعه‌ترین علت مرگ بیماران کرونایی، مشکلات ریوی است.

وی افزود: وقتی که بیماری شدید پیش می‌آید، کلیه، مغز و حتی قلب نیز درگیر این بیماری شود اما به دلیل آنکه کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است، دستگاه غالبی که درگیر می شود، سیستم تنفسی و مشکلات ریوی خواهد بود.

طباطبایی درباره علت عدم استفاده بیشتر مردم از ماسک گفت: وقتی با کرمانی‌ها صحبت می‌کنیم می‌گویند احساس خوشایندی نداریم و با ماسک راحت نیستیم ولی باید زدن ماسک به عرف و فرهنگ در جامعه تبدیل شود اما از سوی دیگر نیز مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که ماسک زدن به تنهایی جلوی ابتلا به این ویروس را نمی‌گیرد بلکه جزیی از اقدامات پیشگیرانه خواهد بود.

جلسات اداری و عروسی‌ها علت افزایش بیماری

وی به علت دیگر شیوع ویروس کرونا در استان کرمان اشاره کرد و افزود: استفاده از اسپیلت ها و کولرهای گازی باعث افزایش تعداد بیماران کرونایی به ویژه در مناطق جنوبی استان شده است زیرا زمان روشن کردن اسپیلت، پنجره‌ها بسته می شوند و هیچ گونه سیستم تهویه ای وجود ندارد بنابراین ماندگاری ویروس در محیط بیشتر می شود لذا به شدت توصیه می کنیم هنگام استفاده از اسپیلت و کلورهای گازی، حتما یک پنجره باز گذاشته شود تا تهویه هوا در محیط صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی را علت اصلی ابتلای افراد به کووید ۱۹ دانست و بیان کرد: بخشی از این عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی می‌تواند به دلیل برگزاری جلسات اداری و بخشی نیز به‌علت برگزاری مراسماتی همچون عروسی و ترحیم در سطح جامعه است.

وی با بیان اینکه مبتلایان به کووید ۱۹ از بین همه اقشار جامعه بوده و هیچ قشری در امان نبوده است، تصریح کرد: کسانی‌که علائم بیماری کووید ۱۹ دارند حتما باید از ماسک‌های پزشکی (جراحی) استفاده کنند همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و کسانی که سنشان بالای ۶۰ سال است، توصیه می کنیم حتما از ماسک‌های پزشکی و سایر افراد می توانند از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند.

در شیوع کرونا حاکمیت مقصر است یا مردم؟

احمدی طباطبایی در پاسخ به این سوال که چقدر حاکمیت و چقدر مردم در میزان شیوع این ویروس مقصر هستند؟ اظهار کرد: معتقدم در شرایط کنونی مردم بیشتر مقصر هستند زیرا حاکمیت بیشتر از حد توانش، کار انجام داده است. طبق تجربه کشورهای دیگر، نظریه تعطیل بودن کسب و کارها زیاد نمی‌توانست موثر باشد، ضمن آنکه باتوجه به تحریم‌های ظالمانه، اقتصاد کشور ما به اندازی کافی قوی نیست که بتواند مدت زمان زیادی این تعطیلی ها و محدودیت ها را اعمال کند لذا باید کسب و کارها بازگشایی می‌شدند در نتیجه علی‌رغم همه مشکلات معتقدیم دولت در مواجهه با این ویروس خوب عمل کرد.

وی با بیان این مطلب که باید منتظر آینده بود ادامه داد: در ایران تقریبا از اردیبهشت‌ماه فضای کشور به حالت عادی برگشت اما در برخی از کشورهای اروپایی از دو یا سه هفته قبل کسب و کارهایشان به حالت عادی برگشته و بازگشایی شدند لذا طبیعی است که هر چه دیرتر این بازگشایی ها صورت گیرد میزان ابتلا مردم به این ویروس در این کشورها کمتر خواهد شد ولی پس از بازگشایی‌ها قطعا روند ابتلا در آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

واکسن کووید ۱۹ امسال به دست مردم نمی‌رسد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره انتظار مردم برای کشف و تولید واکسن کووید ۱۹ گفت: بعید است تا حدود ۸ ماه آینده، واکسن کووید ۱۹ کشف و تولید شود و مردم تا ۸ ماه دیگر منتظر واکسن کرونا نباشند و معمولا باید یک سال از شیوع یک بیماری بگذرد تا بتوانند واکسن آن را تولید کنند.

از استاندار کرمان چه خبر؟

وی در خصوص آخرین وضعیت ابتلای استاندار و معاون سیاسی، اجتماعی استاندار کرمان به ویروس کرونا گفت: خوشبختانه حال عمومی استاندار کرمان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خوب است و هر دو نفر در منزل در حال استراحت هستند و علائم بیماری آنها نیز حفیف است.

طباطبایی خطاب به مردم اظهار کرد: مسایل بهداشت فردی و عمومی را همچنان رعایت کنید و مهمانی‌ها را با تعداد کمتر و در فضای باز برگزار و اگر در داخل ساختمان مهمانی برگزار می‌کنند حتما پنجره باز و زمان برگزاری آن نیز کم باشد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.