منو

فرماندار رفسنجان: زنگ خطر حضور اتباع بیگانه در رفسنجان به صدا درآمد

حسین رضایی فرماندار رفسنجان با اشاره به وجود 80 هزار تبعه افغانستانی در این شهرستان که برخی از آن ها غیرمجاز بوده و معضلاتی همچون قتل، مزاحمت های نوامیس، سرقت به عنف، سرقت های کابل و سیم برق و حتی اشغال فرصت های شغلی جوانان و دیگر مسایل را برای مردم به وجود آورده اند گفت: اتاق فکر نیاز است تا با تشکیل کارگروه های امنیتی و اقتصادی این معضلات اجتماعی را کاهش دهیم.

۳۰ فروردین ۱۴۰۲

به گزارش ایستار، پایه اقتصادی این شهرستان برپایه کشاورزی پسته است سال ها پیش عده ای از اتباع بیگانه به این شهرستان آمده و در راستای تأمین معیشت شان، امور کارگری در اراضی کشاورزی را برعهده گرفتند اما در حال حاضر جمعیت این افراد رو به فزونی رفته و همراه با صعودی شدن نرخ جمعیت اتباع بیگانه، مشکلات و مسایل آن ها برای شهروندان ایرانی هم افزایش یافته و خطرآفرین شده که به تبع باید راه چاره ای گزید و ضمن ساماندهی اتباع بیگانه، برای شهروندان و جامعه نیز امیدآفرینی کرد.

فرماندار رفسنجان در جلسه کارگروه اتباع بیگانه که با حضور دکتر دهقانی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری و جمعی از مسئولین مربوطه در محل سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد اظهار کرد: 170 کارگاه ضایعاتی و بالغ بر 220 کوره زغال سوزی در شهرستان وجود دارد که در عمده آن ها اتباع بیگانه مشغول به کار هستند، برخی هم تاجران پسته هستند و یا در باغات کشاورزی، ساخت و سازهای عمرانی و غیره مشغولند گه می توان گفت بیش از 16 هزار فرصت شغلی را در شهرستان به دست گرفته اند.
حسین رضایی بیان کرد: این در حالی است که در این شهرستان بیش از 12 هزار جوان جویای کار داریم همچنین جمعیت پرشمار اتباع بیگانه که بخشی از آن ها غیرمجاز هستند در باغات مشغول به کارند، 80 هزار هکتار باغ پسته در شهرستان وجود دارد که به ازای هر چهار هکتار باغ یک کارگر نیاز است؛ بنابراین اگر این اتباع به عنوان کارکردن در رفسنجان حضور دارند تنها 20 هزار نفر از آن ها کفایت می کند.

وی بیان کرد: بخشی از آن ها دارای کارت اقامت نیستند و غیرمجازند که باید طرد شوند، برای مجاز ها نیز باید آموزش های استفاده از منابع و فضاهای رفسنجان، فرهنگ شهرنشینی و رعایت مسایلی همچون بهداشت به آن ها ارایه شود.

فرماندار رفسنجان گفت: نسل سوم آن ها در رفسنجان به دنیا آمده اند و به گفته خودشان، ما شهروند رفسنجانی هستیم و باید از خدمات دولت ایران استفاده کنیم.

رضایی عنوان کرد: در حالی که همه آن ها از سرانه های آب، برق، گاز، سلامت و آموزش بهره مند هستند؛ اما جمعیت پرشمار آن ها در این شهرستان خطراتی مانند قتل، سرقت، اشغال فرصت های کاری جوانان و غیره را برای جامعه ایرانی به وجود آورده که بهتر است اتاق فکری در راستای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حضور این اتباع در رفسنجان تشکیل شود و راه حل های مفید و موثر اتخاذ گردد.

وی از شهرداری که شروع خوبی را در جهت انتقال اردوگاه اتباع بیگانه از داخل شهر آغاز کرده تقدیر کرد و گفت: با انتقال اردوگاه، بیماری ها و آلودگی ها کاهش میابد؛ البته اتباع بیگانه در اکثر بافت های فرسوده که امکان سکونت در آن ها وجود ندارد به زندگی می پردازند که شهرداری در این امر هم باید تدبیری در جهت تخلیه این افراد از این مکانها داشته باشد.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه مردم از در اختیار قرار دادن خانه هایشان به اجاره افاغنه خودداری کنند اظهار کرد: یکی از معضلاتی که وجود دارد قتل هایی است که توسط اتباع انجام می شود.

وجود بیش از 7 هزار دانش آموز افغان در مدارس دولتی رفسنجان

معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری رفسنجان هم در این نشست بیان کرد: حضور اتباع بیگانه از سال ها قبل در شهرستان نقاط مثبتی داشت از جمله کمک حال کشاورزان بودند اما جمعیت رو به رشد این اتباع و اینکه جرایم خشن، سرقت و قتل ها هم از این قشر سر می زند که تبدیل به آسیب اجتماعی شده است.

دکتر مجید دهقانی ادامه داد: بخشی از آن ها فاقد کارت اقامت و غیر مجاز هستند و زمانی که نمی توانند خدماتی دریافت کنند دست به سرقت، قتل و بزهکاری می زنند و به انحراف کشیده می شوند این امر شهروندان ایرانی را به مخاطره می اندازد.

وی تصریح کرد: باید اتاق فکر متشکل از کارگروه های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و اجتماعی تشکیل و به موضوعات متعدد حضور اتباع بیگانه توسط مسئولان رسیدگی کرد.

دکتر دهقانی خاطرنشان کرد: بیش از 7 هزار دانش آموز تبعه افغانستانی در کلاس درس حاضر می شوند و از سرانه آموزشی مردم رفسنجان و مدارس دولتی بهره مند هستند و نمی توان از تحصیل آن ها جلوگیری کرد از طرفی مدارس دولتی بر اساس سرانه آموزش شهرستان رفسنجان ایجاد شده اند و در حال حاضر این فضاها توسط دانش آموزان اتباع بیگانه پر شده و دانش آموزان ایرانی در مدارس غیردولتی با هزینه های گزاف به تحصیل می پردازند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 16 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.