منو

قالیباف: تحول در مجلس منجر به تحول در اداره کشور خواهد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه معتقد است تحول در مجلس منجر به تحول در اداره کشور خواهد شد، گفت: مدیریت راهبردی ما در طرح تحول مجلس مبتنی بر حل مسئله است.

۱۱ تیر ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف امروز (چهارشنبه 11 تیر) در نشست هم‌اندیشی جامعه اندیشگاهی کشور، پس از استماع سخنان مدیران و نمایندگان اندیشکده‌های مختلف از سراسر کشور  با تشکر از موضوعات مطرح شده، گفت: هدف از برگزاری این نشست‌ها نباید تنها گفت و شنود باشد، ما هر قدر کنار هم بنشینیم، سخن بگوییم و از اندیشه‌ورزی، اندیشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی صحبت کنیم اما خروجی آن در زندگی مردم و کارآمدی نظام اسلامی دیده نشود خاصیتی نخواهد داشت؛ ما به این نوع از کار، بیگاری می‌گوییم به این معنا که تنها دغدغه خودمان را داریم و بساطی پهن کرده‌ایم که زندگی خودمان را حل کنیم این در حالی است که بنا باید بر حل مسائل مردم گذاشته شود.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه مبنا در مجلس یازدهم بر حل مسئله گذاشته شده است، افزود: مدیریت راهبردی ما در طرح تحول مجلس مبتنی بر حل مسئله با تمرکز بر 4 رویکرد شفاف‌سازی، هوشمندسازی، کارآمدسازی و مردم‌سازی است، نگاه‌مان به مسائل باید به‌گونه‌ای باشد که این 4 رویکرد در آن دیده شود.

قالیباف خطاب به مدیران اندیشکده‌ها، هدف از برگزاری چنین جلساتی را کار جدی، موثر و اساسی بر شمرد و تأکید کرد: این‌ها را می‌گویم تا بدانید اگر تحولی که بر آن تأکید می‌کنم اتفاق نیفتاد شما هم به همین شیوه از من مطالبه کنید.

رئیس قوه‌مقننه با بیان اینکه همه ما در مقابل مردم مسئول و پاسخگو هستیم، بر ضرورت ارتباط بین مجلس و اندیشکده‌ها تأکید کرد و گفت: اندیشکده‌ها باید در بطن تحول مجلس با مجلس کار کنند به این معنی که کار از پایین به بالا باشد؛ ما نمی‌توانیم خارج از کار رابطه اداری با هم امضا کنیم و در واقع مانند هزاران تحقیق دانشگاهی و پایان‌نامه به کار پژوهشی بپردازیم اما خروجی آن جز مزاحمت برای قفسه‌ها چیز دیگری نباشد.

وی تقنین و نظارت را دو رکن مهم در مجلس برشمرد و تأکید کرد: ما در مجلس، صحن، کمیسیون‌ها، کمیته‌ها، مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان را داریم که البته هریک از نمایندگان به تنهایی یک مجلس و یک صحن هستند؛ با این تفاسیر نماینده، جغرافیای حوزه‌های انتخابیه، مشکل حوزه‌های انتخابیه و دغدغه نمایندگان در سطح ملی و جهانی و همچنین در حوزه محلی مورد بحث ما است.

قالیباف با بیان اینکه در انجام کارها با موضوعات متنوعی روبه رو هستیم، تصریح کرد: به دلیل همین تنوع، اولویت و مدیریت راهبردی ما بر مسئله‌محوری قرار گرفته است.

رئیس مجلس با بیان اینکه تا پایان چشم‌انداز 20 ساله زمان اندکی پیش رو داریم، ادامه داد: ما تا پایان چشم‌انداز 20 ساله یعنی سال 1404 تنها 5 سال زمان داریم که باید در این مدت دست به دست هم داده و به‌گونه‌ای عمل کنیم که گذشته‌ها جبران شود.

وی، اولویت اصلی مجلس را بازگردان ثبات اقتصادی به کشور برشمرد و گفت: ما قادر به بازگرداندن ثبات اقتصادی هستیم؛ اگر رشد اقتصادی می‌خواهیم قبل از آن باید ثبات اقتصادی داشته باشیم، در سایه ثبات اقتصادی است که به سمت رشد اقتصادی قابل‌قبول و همچنین بازگشت آرامش به جامعه حرکت خواهیم کرد، در چنین شرایطی است که کارهای فرهنگی و سبک زندگی در مسیر درست قرار خواهد گرفت؛ متأسفانه امروز در شرایطی هستیم که سبک زندگی‌مان به جای آخرت محوری، منفعت‌محور است، ما باید به دست جوانان انقلابی و متخصص به سمتی حرکت کنیم که با کارآمدی، مشکلات موجود را رفع کنیم، در چنین شرایطی می‌توانیم بگوییم مجلس یازدهم با دیگر مجالس متفاوت است.

قالیباف با بیان اینکه تحول در مجلس منجر به تحول در اداره کشور خواهد شد، افزود: ما در یک سال پیش رو بخشی از تحولات را با دولت مستقر خواهیم داشت، بنابراین در برنامه‌ریزی‌ها باید این برش زمانی را مدنظر قرار داده و به‌گونه‌ای کار کنیم که حداکثر کارآمدی و بهره‌وری را داشته باشیم، همچنین برای 4 ساله دولت آینده هم ریل‌گذاری درستی داشته باشیم تا کارها در مسیر درستی انجام شود.

رئیس مجلس، تدوین برنامه هفتم توسعه را یکی از مهم‌ترین دستورکارهای مجلس یازدهم عنوان کرد و افزود: اگر در تدوین برنامه هفتم آسیب‌شناسی و تحلیل درستی از چگونگی 6 برنامه گذشته نداشته باشیم، به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست؛ واقعیت آن است که در برنامه‌های گذشته آنچه نوشته شده با آنچه اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد که نباید در برنامه هفتم شاهد چنین رویکردی باشیم.

قالیباف تأکید کرد: مجلس به عنوان مجموعه‌ای سیاست‌گذار باید برنامه‌ای برای حمایت از اندیشکده‌ها به عنوان مجموعه‌های نوپا که با افت پایایی سازمانی و پایایی منابع انسانی روبه رو هستند، در دستورکار قرار دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 3 رکن مجلس، دولت و شورای عالی استان‌ها، امکان ارائه طرح و لایحه به مجلس را دارند، گفت: رکن چهارمی که می‌تواند پیشنهادهایی را به مجلس ارائه کند، نخبگان و مردم هستند؛ شما به عنوان نخبگان جوان پیشتاز این قراول شوید و در موارد لزوم پیشنهادات خود را برای ارائه طرح، لایحه یا اساسنامه به مجلس ارائه کنید.

رئیس مجلس خطاب به مدیران اندیشکده‌ها هشدار داد که در حوزه اندیشکده‌ها و موضوعات تحقیقاتی، رفتار و نگاه صنفی نداشته باشند و ادامه داد: شما باید نماینده خرد جمعی بوده و به جای افرادی که فرصت نمی‌کنند، در تصمیم‌سازی ایفای نقش کنند، عمل کنید.

قالیباف، موضوع فهم مشترک در حوزه حکمرانی را از اصول بسیار مهم و مورد توجه در مجلس دانست و تصریح کرد: فهم درست از حکمرانی در حوزه نظارت و قانونگذاری برای تک‌تک نمایندگان ضروری است که باید این نگاه جامع پیدا شود به این معنی که اگر مسئله را بدانیم برای آن راهکار مناسبی هم خواهیم داشت.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.