منو

فرماندار رفسنجان: تغییر اقلیم تهدید جدی برای تولید محصولات کشاورزی

فرماندار رفسنجان با اشاره به گزارش وضعیت و تعدد زیاد تغییر اقلیم طی دهه اخیر تا کنون در رفسنجان  و به خطر افتادن محصول کشاورزی پسته گفت: این گزارش هشداری نگران کننده در مورد عواقب عدم اقدام است و نشان می‌ دهد تغییرات اقلیمی تهدیدی جدی و فزاینده علیه رفاه مردم و کشاورزی پسته شهرستان است.

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش ایستار،حسین رضایی در جلسه هواشناسی کشاورزی با حضور دکتر دهقانی معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری رفسنجان، رییس  پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی کشور، رییس پژوهشکده پسته کشور و مدیران شهرستانی و جمعی از باغداران در محل فرمانداری بیان کرد:  ‌سال 58 باغات پسته شهرستان دچار سرمازدگی و خسارت وارده به کشاورزان شد.

وی افزود: اما در سال 76 خطر سرمازدگی به این باغات مجدداً بروز کرد و باز هم تا اوایل دهه 90 خبری از تغییر اقلیم نشد؛ ولی در دهه 90 تا کنون تعدد سرمازدگی ها و به عبارتی تغییر اقلیم زیاد شده و این خطری است جدی که کشاورزان را تهدید می کند.

رضایی بیان کرد: البته کارها و اقداماتی سنتی توسط کشاورزان و دست اندرکاران مربوطه انجام شده ولی ناکافی است و باید تدبیری پایدار در راستای مقابله با تهدیدات اقلیمی اعم از سرمازدگی، گرمازدگی، آفت پسیل، پروانه چوبخوار و غیره که سیر محصول دهی را تهدید می کنند اندیشیده شود و به کشاورزان ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه مردم و کشاورزان دارای کمترین توانایی مقابله، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند تصریح کرد: پروانه چوبخوار آفتی که از 15 بهمن ماه بروز می کند و برای از بین بردن پروانه چوبخوار از ۱۵ بهمن باید واحدهای حرارتی محاسبه شود.

رضایی بیان کرد: تعدادی ایستگاه هواشناسی در شهرستان وجود دارد و قرار است 8 ایستگاه هواشناسی دیگر هم در نقاط مختلف نصب شود تا با اطلاع رسانی های قبلی توسط این ایستگاه ها، موارد مقابله ای با سرمازدگی توسط کشاورزان و مرغداران اجرا شود.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی موجب از بین رفتن محصول و کاهش امید به زندگی در مردم و ایجاد تبعات اجتماعی از جمله بیکاری، اعتیاد، طلاق و غیره می شود خاطرنشان کرد: نیاز است اطلاعات و داده های هواشناسی زودتر از بروز حوادث طبیعی به دست آوریم تا بتوان به مردم اطلاع رسانی کرد و راه های مقابله با پدیده های سرمازدگی و گرمازدگی را اجرا کنند لذا دریافت خدمات از طریق ایستگاه های هواشناسی کشاورزی از اولویت های شهرستان است تا گامی موثر برای کشاورزان برداشته شود.

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: باید به علم روز دنیا مجهز شد تا از خسارت های سالانه جلوگیری شود بنابراین ایستگاه های هواشناسی می تواند تا حد زیادی از بروز خسارت های ناشی از تغییرات اقلیمی شامل سرمازدگی و گرمازدگی جلوگیری کند.

ابراهیم اسدی اسکویی رییس  پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی کشور هم در این نشست گفت: استخراج داده ها و تحلیل اولیه آن ها نیاز است تا بتوان تمهیدات مقابله با تغییرات اقلیمی را فراهم کرد.

وی افزود: این داده ها از طریق دماسنجی کردن باغات و نصب ایستگاه های هواشناسی به دست می آید لذا تعدادی باغ در شهرستان باید پایش کرد و اطلاعات و داده ها را استخراج کرد بنابراین ما آمادگی لازم برای تجهیز کردن باغات و استخراج داده ها و گزارش دهی به کشاورزان در زمان مقابله با پدیده های حوادث طبیعی داریم تا از خسارت های هنگفت ناشی از تغییرات اقلیمی جلوگیری شود.

اسکویی خاطرنشان کرد: با استخراج داده ها و اطلاعات می توان زمان دقیق محلول پاشی ها، تولید حرارت در باغ، سمپاشی هاو غیره را به کشاورزان اعلام کرد

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.