منو

منطق مندرس در توجیه رسوایی سونگون

۲۳ خرداد ۱۴۰۲

تارنمای خبری ایستار// واکنش ها به تصمیم خطرناک استقلال معدن سونگون از شرکت ملی مس و واکنش ها نسبت به آن چنان بالا گرفت که دبیر شورای اطلاع رسانی دولت مجبور به واکنش گردید و در یک اظهار نظر متناقض اصل استقلال را منکر و مدعی آن شد ، تشکیل شرکت مس آذربایجان منجر به چابکی تصمیم گیری ها خواهد شد.

ما در این یادداشت قصد آن نداریم که مشخصاً به ادعاهای مطرح شده توسط دبیر شورای اطلاع رسانی پاسخ بدهیم که ناگفته پیداست جناب صالحی صرفا مطالب ساخته و پرداخته شده در اتاق فکرها را که به منظور التیام افکار عمومی ساخته می شود، بیان می کنند.

لفظ تشکیل شرکتی مستقل تحت عنوان مس آذربایجان بدعتی است نو که در مورد هیچ یک از سایر حوزه‌های معدنی مس در رفسنجان و شهربابک سابقه ندارد.

کما اینکه امور مربوط به این دو حوزه معدنی مس تحت نظارت مجتمع های رفسنجان و شهربابک و زیر نظر مستقیم مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اداره می شود و ما شرکتی مستقل تحت عنوان شرکت مس رفسنجان با هیات مدیره مستقل،برای چابک سازی !!!! چنانچه ادعا می شود ، نداریم .

نکته بعدی مغلطه ناجوانمردانه ای است که سالها عده ای با نیات خاص بر آن می‌دمند و آن اینکه اقدامات خلاف منافع و امنیت ملی خود را در ذیل آن توجیه کنند و آن بیان واژگونه حقیقت تحت عنوان انحصار معادن مس رفسنجان و شهربابک بر معدن مس سونگون است.

منطق این مطلب چنان مندرس است که حتی کم اطلاع ترین فعالین عرصه معدن به توخالی بودن آن آگاه هستند اما به مستمسکی برای تهیج افکار عمومی و اجبار سیاست گذاران به تمکین در برابر منطق غلط و تبلیغاتی چند سال اخیر بدل شده است.

اول آنکه، اولین محل درآمد شرکت ملی مس که از روز اول تا به امروز موتور محرک سرمایه گذاری و توسعه معادن مس ایران بوده است،معدن و مجتمع مس سرچشمه رفسنجان است.

یعنی شرکت مس از سرچشمه در آورده و سایر حوزه های معدنی خود از جمله مجتمع سونگون را آباد کرده است و این هزینه یکطرفه همین امروز هم ادامه دارد و تمام هزینه سرمایه گذاری صورت گرفته در معدن مس سونگون از محل درآمد معادن مس رفسنجان و شهربابک است.

پس ادعای انحصارگرایی مطرح شده توسط برخی رسانه های مغرض کم سواد حرف بی منطقی است که حتی نیاز به آمار و ارقام ندارد.

نکته مهم بعدی این است که قطعا مردم و مسوولین استان کرمان از جدا شدن کامل دخل و خرج مجتمع مس سونگون تحت هر عنوانی حمایت خواهند کرد. بارها از زبان مسوولین ادوار گذشته و فعلی استان شنیده شده که سونگون بار اضافه ای بر دوش کرمان است و کاش برای همیشه خرجش از کیسه معادن استان کم و هر چه منفعت از آن حاصل میشود در همان استان آذربایجان هزینه شود.

همه فعالین معدن در کشور به خوبی می دانند که ذخایر اعلامی معدن سونگون غیرواقعی و غیر علمی هستند و صرفا طراحی شده اند برای توجیه غارت منابع ملی و تصاحب کرسی های مدیریتی شرکت مس. کما اینکه با همین آمار و ارقام ساختگی از معدنی که هنوز وبال گردن است ، تمامی مناصب دفتر مرکزی و شرکت های تابعه را به تصاحب لابی آذری درآورده است.

کافی است اسامی مدیران عامل شرکت مس از ابتدا تاکنون و حتی برخی شرکت های زیر مجموعه مس را مرور کنید تا این واقعیت دستگیرتان شود که. تصمیم گیران اصلی مجموعه مس به کدام استان تعلق دارند.

نکته پایانی آنکه،همان مسوولین آذری که دایه استقلال معدن سونگون را دارند به خوبی می دانند که چاه معدن سونگون نان دارد اما آبی در بساط اش نیست .از همین جهت است که حتا در ادعا راضی به استقلال کامل از شرکت مس نمی شوند و چون معبود عباس زاده که مدعی استقلال در خرج و اشتراک در هزینه هستند.

آذری ها به خوبی می‌دانند تشت رسوایی سونگون دیر یا زود از پشت بام خواهد افتاد و اگر آن شود که ما دانیم،برای پوشش هزینه های شرکت مس مستقل آذربایجان هیچ محل درآمدی نخواهند داشت از همین جهت است می خواهند هم چنان وبال گردن معادن مس رفسنجان و شهربابک باشند .

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.