منو

توهم،یک میلیون تنی

۲۹ تیر ۱۴۰۲

تارنمای‌خبری ایستار//تنها یک روز پس از انتصاب سرپرست جدید سازمان ایمیدرو، موثقی نیا با حضور در دفتر مرکزی شرکت ملی صنایع مس ایران به بررسی جنجالی ترین طرح تاریخ صنعت مس ایران پرداخت.شاید موثقی نیا اولین مدیر دولتی باشد که به عمق چاه ویل طرح توهمی که با نام مبارک غدیر نام گذاری گردیده، پی برده ، که بدون درنگ و در اولین روز کاری پس از انتصاب خود به شرکت ملی مس رفته و با حضور مثلث اصلی گرداننده این سناریو ،مثلث رستمی مدیر عامل،هدایت رییس هیات مدیره و رحمتی معاونت بهره‌برداری شرکت مس به بررسی چند و چون این طرح کذایی پرداخته است.

از آنجایی که بر ما حفظ حرمت نام مقدس غدیر واجب است ، در طول این یادداشت، طرح ارتقاء ظرفیت تولید مس کاتد را با نام پروژه رستمی نام خواهیم برد.ماجرا از این قرار است که با روی کار آمدن علی رستمی به عنوان مدیرعامل و مجید هدایت به عنوان رییس هیئت مدیره شرکت مس، طرح عجیبی برای افزایش تولید مس کاتد در این مجموعه تعریف شد که حجم عجیب و غریب و فوق متوهمانه آن با تجربه کاری این دوشخص هیچ تناسبی نداشت.

هدایت که ادعاهای شاذ او در جلسات برگزار شده طرح رستمی ، دهان به دهان می چرخد مدیری نظامی_صنعتی است، که تجربه حتی یک روز فعالیت در صنعت مس را ندارد. و از سوی دیگر رستمی نیز فاقد هر گونه تجربه فنی نه در صنعت و نه در جایی دیگر است.برای توجیه طرح رستمی حداقل بر روی کاغذ،ظلع سوم مثلث طرح کذایی پا به عرصه می گذارد.

رحمتی که در دوران علی رستمی به معاونت بهره‌برداری رسیده است تنها مدیر ارشد ماقبل دوران رستمی است که بواسطه رابطه دوستانه با وی در چرخه مدیریت مس باقی مانده است.این سه تن با مدیریت مجید هدایت،مدعی اجرایی شدن طرحی هستند که قلم از نوشتن ابعاد دور از ذهن آن به خود می لرزد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته مدعی تولید ۳۰۰ هزار تن مس کاتد در مجموعه خود شده است.با توجه به اینکه ظرفیت تولید مس کاتد در مجتمع سونگون در سال گذشته تقریباً صفر بوده است تولید مورد ادعای مدیران مس قاعدتاً در دو مجموعه مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و مجتمع مس شهربابک تولید شده است.

بر اساس طرح ادعایی رستمی و دوستانش تولید مس کاتد در سال ۱۴۰۶ یعنی در دوره ای ۴ ساله باید از ۳۰۰ هزار تن امروز به یک میلیون تن افزایش پیدا کند.یعنی افزایش تولید ۳.۳ برابری در طرف کمتر از چهار سال!!!

بر اساس طرح های توسعه شرکت مس که از زمان مدیریت اردشیر سعد محمدی استارت آن زده شده، مجتمع مس سونگون نهایتا می بایست به تولید ۱۰۰ هزار تن مس کاتد در سال برسد که به فرض تحقق این رقم ، مابقی تولید مس کاتد بر دوش دو مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و شهربابک خواهد بود.این بدان معنا است که در افق متوهمانه ای که رستمی و دوستانش ترسیم کرده اند در سال ۱۴۰۶ ، این دو مجتمع می بایست سالانه ۹۰۰ هزار تن مس کاتد تولید کنند!!!

با یک جمع و تفریق ساده متوجه خواهیم شد لازمه تحقق این ادعا رشد نزدیک به ۸۰ درصدی تولید مس کاتد در این دو مجتمع در هر سال است .به زبان ساده باید ظرفیت برداشت خاک،انتقال،خردایش،تغلیظ،تولید کنسانتره،ذوب،ریخته گری،پالایشگاه…. در این دو مجتمع ظرف چهار سال سه برابر شود.

باز به زبان ساده یعنی اینکه رستمی و هدایت بدون حتی یک روز تجربه عملیاتی در صنعت مس می خواهند سه برابر کاری که در ۵۰ سال صنعت مس صورت گرفته را چهار ساله به انجام برسانند!!!

هر عقل سلیمی که مقداری با شرایط اجرایی کار صنعتی در ایران آشنا باشد و تا حدودی به فرآیندهای اجرای پروژه در صنعت مس آشنایی کوچکی داشته باشد می داند که این طرحی است صرفا برای تعریف و تحمیق و عوامفریبی و نه برای اجرا.در شرایط خاص تحریمی کشور که تقریباً هیچ کشور صاحب تکنولوژی با صنعت مس ایران همکاری نمی کند و در شرایطی که برآورد اولیه اجرای این پروژه ۱۶ میلیارد یورو تخمین زده می شود ، مشخص نیست رستمی چه به گوش مسئولان مملکت خوانده که آنان را به باور اجرایی شدن این طرح رسانده است. پروژه رستمی به زعم همگان ، چاهی است که قطعا برای صنعت مس آب نخواهد داشت اما برای گروهی تا همین جا نان خوبی به همراه داشته است.

جذب نیرویی انسانی بی حساب و کتاب در مجموعه مس و شرکت های تابعه،تاسیس شرکت های بدون توجیه فنی و اقتصادی که همه با راهبری رستمی و هدایت صورت گرفته، تنها گوشه ای از نان این چاه بی آب است.

اینکه سرپرست ایمیدرو در اولین روز کاری خود و پیش از هرکاری برای کسب اطلاع از این طرح کذایی به شرکت مس رفته است نشانه ای از واهمه دولت انقلابی از عملکرد مثلث پر حاشیه این روزهای صنعت مس است.

ما نیز چون گذشته منتظر توضیحات احتمالی مدیران فعلی صنعت مس خواهیم بود، شاید بزودی با عزل و طرح شکواییه احتمالی در مراجع ذی صلاح ، سخنی برای اعمالشان و طرح توسعه رستمی برای بیان داشته باشند.

 


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 15 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.