منو

هفتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان به کار خود پایان داد

هفتمین جشنواره ملی پسته رفسنجان پس از پنج شب فعالیت با سفر معاون پارلمانی رئیس جمهور و برگزاری آئین اختتامیه به کار خود پایان داد.

۳۱ شهریور ۱۴۰۲

به گزارش ایستار، آیین اختتامیه هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان پنجشنبه شب ۳۰ شهریور ماه با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، استاندار کرمان، شهردار رفسنجان، امام جمعه و فرماندار رفسنجان و عموم مردم در خانه حاج آقا علی قاسم آباد رفسنجان برگزار شد.

 

اختصاص یک میلیارد دلار برای توسعه صادرات کشاورزی

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این جشن ضمن تبریک ماه ربیع الاول و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: ما هرچه داریم از دفاع مقدس است و ان شاالله که بتوانیم پاسدار خون شهدا باشیم.

وی با اشاره به شهرت جهانی پسته و اینکه این محصول بعد از نفت، طلا و فرش، مهم‌ترین کالای ارزآور کشور است، افزود: هنوز هم پسته در زندگی مردم نقش تعیین کننده‌ای دارد و در چند سال اخیر که سرمازدگی اتفاق افتاد، گرفتاری مردم کاملا محسوس بود.

استاندار کرمان به نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور مدیران اقتصادی کشور و بخش خصوصی با محوریت پسته اشاره و اضافه کرد: برای رونق محصول پسته، کارت‌های مسدود شده تجار به دلیل تعهد ارزی به مدت شش ماه آزاد می‌شود و از طرف دیگر ۶ هزار میلیارد تومان جهت کمک به کشاورزان در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد.

فداکار گفت: همچنین مبلغ یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود که کشاورزان در بحث تعهدات ارزی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به طرح نهصت ملی مسکن، افزود: همه شهرهای استان به غیر از کرمان و سیرجان زمین یک نفره و خود مالکی واگذار می‌شود، در رفسنجان هم آماده‌سازی باید انجام و در ادامه قطعه‌بندی و زمین‌ها واگذار شود، همچنین در این راستا می‌توان از ظرفیت‌های قانونی مسکن ملی هم استفاده کرد.

 

مسیر صادرات پسته هموار می‌شود

 سیدمحمد حسینی معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه رفسنجان به دلیل قدمت آن به عنوان پایتخت پسته شناخته می‌شود، افزود: هرچند که آمریکایی‌ها و کشورهای دیگر در موضوع پسته ورود پیدا کرده‌اند، اما این کپی برابر با اصل نیست و در عین حال این کشورها با قدرت رسانه و بازاریابی که دارند در بازارهای جهانی نفوذ پیدا کرده‌اند، ما نیز باید از طریق ظرفیت‌های مختلف مسیر صادرات را هموار کنیم.

وی با اشاره به دیپلماسی موفق دولت در برقراری ارتباط با کشورهای مختلف جهت صادرات پسته، عنوان کرد: باتوجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر رفع موانع و جهش تولید، یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی، بخش کشاورزی است که در برنامه هفتم توسعه باید ۹۰ درصد نیازهای کشاورزی کشور در داخل تولید شود که این امر نیازمند همکاری کشاورزان و مسئولین است.

دبیرخانه جشنواره پسته در رفسنجان راه‌‌اندازی شود

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: در کنار مزایای اقتصادی جشن ملی پسته، این جشن دارای آثار فرهنگی هم هست و مردم از فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر آشنا می‌شوند، همچنین این جشنواره‌ها می‌توانند موجب رونق صنعت گردشگری شوند که این امر نیازمند تشکیل یک دبیرخانه دائمی در رفسنجان است.

وی بیان داشت: امسال بیش از ۱۰ میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و پول آن هم پرداخت شد، در سایر محصولات نیز این امر رقم خورده است، لذا در خصوص محصول پسته نیز باید مسئولین تمام شهرهای پسته‌خیز به یکدیگر کمک کنند تا مشکلات موجود شناسایی و رفع شوند.
حسینی با اشاره به اینکه دولت بر درآمدهای غیر نفتی تاکید دارد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس یکی از مصادیق آن توجه به محصول پسته و افزایش صادرات آن به کشور‌های هدف است.

وی وجود مشکلات آبی و خشکسالی را یکی از مسایل مشترک در همه استان‌های کشور دانست و افزود: بر همین اساس جلسات متعددی برگزار و از راه‌های مختلفی همچون استفاده از چاه‌های ژرف، اصلاح آبیاری و الگوی کشت، انتقال آب از دریا و تامین آب از سدها جهت رفع خشکسالی استفاده می‌شود.

معاون امور مجلس رئیس جمهور بر حل کردن مسائل موجود تاکید کرد و افزود: نگاه دولت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و لذا بیش از ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال هستند که علاوه بر تامین نیازهای داخل، به امر صادرات نیز ورود پیدا کرده‌اند چراکه هدف رونق پیدا کردن تولید داخلی است.

وی ادامه داد: در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم و شهرستان رفسنجان در این دوران درخشش خاصی داشت و همانطور که رفسنجان قبل از انقلاب سرآمد بود، در دوران دفاع مقدس نیز خوش درخشید لذا هرآنچه که داریم مدیون فداکاری و گذشت نسل قبل از خودمان هستیم.

حسینی ابراز داشت: اگر امروز رئیس جمهور با اقتدار در سازمان ملل سخن می‌گوید و کشورهای دیگر نیز ما را به گرمی می‌پذیرند، به خاطر همین رشادت‌های رزمندگان و فداکاری شهدا است.

گفتنی است در پایان برنامه معاون امور مجلس رئیس جمهور و استاندار کرمان از بخش‌های جنبی این جشن در زمینه صنایع دستی، محصولات و فرآوری‌های پسته بازدید کردند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + سیزده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.