منو

مرکز توسعه نوآوری و فناوری پسته در رفسنجان راه اندازی می شود

  فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه پسته رفسنجان هنوز در سطح کشور و بین المللی یک برند است و پسته ایران بین پسته تولید شده کشورهای دیگر دارای بهترین طعم و مزه است گفت: برای بهره وی بیشتر از این محصول مرکز توسعه نوآوری و فناوری پسته در این شهرستان راه اندازی می شود.

۱۰ مهر ۱۴۰۲

به گزارش ایستار،حسین رضایی در نشستی با موضوع پسته که با حضور رئیس مرکز فناوری و نوآوری روستایی کشور و هیئت همراه در محل فرمانداری برگزار شد اظهار کرد: پسته یکی از مهمترین محصولات کشاورزی رفسنجان است که از دیر باز حرف برای گفتن داشته است و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی بهترین طعم را دارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که رفسنجان  مهد تولید پسته در جهان است باید مرکز توسعه نوآوری و فناوری پسته و پالایشگاه پسته را در رفسنجان ایجاد کرد و از راه های علمی بتوان از اجزای  آن یعنی مغز، پوست سخت و نرم پسته، نخاله، ساقه، ریشه و برگ درخت و غیره مشتقاتی به وجود آورد که در صنایع مختلف غذایی، دارویی، صنعتی، کشاورزی و دیگر موارد کاربرد داشته باشند.
وی به دو موضوع تازه خوری پسته و تولید کود کمپوست پسته اشاره کرد که می توان در این مرکز توسعه نوآری و فناوری پسته و نیز پالایشگاه پسته به نتایج قابل قبول رسید و تصریح کرد: برای اینکه طعم پسته ایران و رفسنجان در جهان گسترش پیدا کند بر روی جوانب مختلف این محصول تحقیقاتی انجام شده که یکی از آن ها بحث بر روی تازه خوری پسته است.
رضایی بیان کرد: با کمک اساتید دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان تحقیق و پژوهش بر روی این موضوع انجام شده و نتیجه آن هم ماندگاری پسته تازه به مدت 2 ماه است لذا با استفاده از ابزار خاص می توان پسته تازه را به مدت 2 ماه نگهداری کرد که در این صورت می توان پسته تازه را به کشورهای خارج هم صادر کرد.
وی ادامه داد: با اینکه کشور آمریکا بیشترین سطح کشت پسته را در دنیا دارد و امسال 600 هزار تن پسته دنیا توسط این کشور تولید شد اما در بحث تازه خوری هنوز هیچ اقدامی نکرده است.
فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه ده درصد تولید پسته ایران به صورت تازه خوری در داخل مصرف می شود و از نظر اقتصادی هم برای خانواده ها مقرون به صرفه است گفت: باید بر روی انجام مراحل نگهداری دو ماهه پسته تازه اقدام کرد تا ضمن اینکه بتوان پسته را در داخل به مصرف خانوارها برسانیم می توان به خارج هم صادر و از این راه ارزاوری هم ایجاد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: بحث دیگر بر روی پسته را می توان تولید کمپوست پسته را در دستور کار قرار دهیم زیرا کمپوست بهترین کودی است که می توان برای انواع درختان جهت رشد ریشه و تقویت درخت استفاده کرد.
رضایی عنان کرد: امسال 70 هزار تن محصول پسته از باغ های رفسنجان برداشت کرد که می توان از نخاله آن ها بالای 15 هزار تن کمپوست تهیه کرد.
 
پسته ایران حکم نفت را دارد

دکتر محمدحسین پورشمسی رئیس مرکز فناوری و نواوری روستایی کشور هم در این نشست با اشاره به اینکه پسته ایران حکم نفت را دارد گفت: باید در رفسنجان مرکز توسعه و نواوری پسته راه اندازی شود زیرا که مهد تولید محصول درجهان است.
وی بیان کرد: در پالایشگاه پسته می توان به راحتی از مغز پسته مشتقات حلوای پسته، شکلات پسته، کره پسته و شیر پسته تولید و به عنوان غذای مقوی در بازار عرضه کرد و نیز می توان از دیگر جوانب پسته مانند پوست، نخاله، ساقه و برگ درخت هم به طور علمی محصولات جدید تولید کرد که کاربرد داشته باشند.

وی افزود: طرح و ساختار اولیه پالایشگاه پسته مطالعه شده و نباید فقط به افزایش حجم تولید محصول و کاهش آلودگی در این محصول تمرکز کرد باید بر روی اجزای دیگر این محصول هم تمرکز و ارزش افزوده ایجاد کرد.
دکتر پور شمسی بیان کرد: آینده دنیا به سمت تغذیه، درمان  و گردشگری است و در خراسان جنوبی پالایشگاه عناب و زرشک ایجاد شده  چون با تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که بهترین آنتی بیوتیک قوی در ریشه عناب است.

تولید مشتقات پسته نیاز به هم افزایی دستگاه های اجرایی مختلف دارد

خانم دکتر محمدی مدیر موسسات پارک علم و فناوری استان کرمان هم در این نشست گفت: مباحث مختلفی از جمله اسانس پسته، عطر پسته، کمپوست پسته و غیره در استان به صورت پراکنده ایجاد شده که می توان در حوزه پالایشگاه پسته این مباحث را تجمیع و بهتر بر روی آن ها بحث کرد و نتایج مطلوب و ارزش آفرینی به دست آورد.
وی خاطرنشان کرد: البته این روند به هم افزایی دستگاه های مرتبط اعم از جهاد کشاورزی، دانشگاه، فرمانداری، پژوهشکده پسته، اتاق بازرگانی و غیره نیاز دارد تا بتوان محصولات جدید بر پایه علم و دانش تولید و روانه بازارهای  داخلی و خارجی کرد.
 
عمر پسته تازه از 4 روز به 2 ماه رسید

دکتر سید حسین میردهقان استاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان هم در این نشست اظهار کرد: ارزش غذایی پسته تازه از نظر آنتی اکسیدان ها نسبت به پسته خشک غنی تر است چون در فرایند خشک کردن پسته، آنتی اکسیدان پسته کاهش میابد.

وی افزود: پسته تازه و تر را اگر در کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه کنیم ارزش افزوده بالایی را می توان کسب کرد.
دکتر میردهقان بیان کرد: در سال 86 در قالب پایان نامه پژوهشی دانشجویی بر روی افزایش طول عمر پسته تازه تحقیق انجام دادیم و توانستیم تا حدودی رشد آلودگی را کاهش و ماندگاری پسته تازه را افزایش دهیم و به حدود دو ماه برسانیم.
وی ادامه داد: نخستین بار در دنیا در رفسنجان توانستیم طول عمر پسته تازه را افزایش دهیم.
در این جلسه مهندس محمد سعید جلادت از شرکت دایا سپهر ایساتیس مخترع دستگاه خشک کن تحت خلاء با تکنولوژی حفظ آب طعم دار هم حضور داشت و  بیاناتی در خصوص فراوری پسته از روش های علمی ارائه کرد.
در این جلسه قرار شد فاز اول پالایشگاه پسته تحت عنوان تازه خوری پسته در قالب شرکت زرنگاران پسته سبز جهان با مدیریت عامل مهندس فاطمه عبداللهی رفسنجانی راه اندازی شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 7 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.