منو

مهندسی انتخابات؛ سناریویی برای فرار رو به جلو

۰۸ آبان ۱۴۰۲

تارنمای خبری ایستار//صحبت های روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین جلالی نماینده فعلی رفسنجان در مجلس شورای اسلامی دارای نکات قابل توجه و در خور تفکری است که می توان در مورد چند و چون آن مدتها قلم زد.

مواضع دور از انتظار ایشان در خصوص نگرش سیاسی استحاله شده شان چنان اعجاب آور است که باید برای درک برخی از آنان فراموش کنیم جلالی منتسب به جریانی سیاسی(پایداری) است که جزء رادیکال ترین و قشری ترین جریان های سیاسی جناح اصولگرا بشمار می رود.

اگر موضوع مهم بی هویتی و استحاله افکار سیاسی جلالی را موقتا نادیده بگیریم مهمترین نکته قابل توجه سخنان وی در کنفرانس خبری روز گذشته طرح موضوعی تحت عنوان «مهندسی انتخابات » است.

اینکه حجت‌الاسلام جلالی با چه تحلیلی به بحث مهندسی انتخابات ورود کرده اصل کلام این یادداشت است.

شاید موضوع نمایندگی جلالی یکی از بدیع ترین رویدادهای سیاسی تاریخ سیاسی رفسنجان در ۴۰سال گذشته باشد.
چهار سال پیش کمتر کسی تصور می کرد که حسین جلالی بتواند حتی نظر مساعد همفکران خود را برای حمایت از کاندیداتوری اش جلب کند اما جلالی در سایه سواستفاده از موج روانی شهادت حاج قاسم و کاهش میزان مشارکت ، پیروز انتخابات گردید و صندلی سبز نمایندگی رفسنجان در میدان بهارستان را تصاحب کرد.

اما شگفتی های جلالی صرفاً به نحوه پیروزی او در انتخابات ختم نشد و رفتار سیاسی جلالی و اطرافیانش در همه حوزه‌ های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی موجبات حیرت و تاسف همه کسانی که به او رأی دادند و آنان که در روز انتخابات در خانه نشستند تا جلالی رای بیاورد، شد.

سخنان پر هزینه جلالی برای نظام و مردم رفسنجان و انار ،درگیری های کم فایده جلالی با نمایندگان هم استانی و مسوولین استانی،دخالت های عجیبش در انتصابات،پشت کردن به همفکران سابق و در آغوش کشیدن کسانی که روزگاری آنان را نمایندگان نتانیاهو در ایران می دانست،میدان دادن به اقلیتی کم توان و کم سواد…. همه و همه کار را بدانجا کشید که شایعات قوی از ترس جلالی از شکست در فضای سیاسی پیچیده که حاج آقا ممکن است در این دوره یا حضور نداشته باشند و یا از حوزه ای غیر از حوزه انتخابیه رفسنجان پا به میدان رقابت بگذارند.

این تحلیل مبتنی بر واقعیات میدانی بود که به جز حلقه ای محدود از ذی نفعان، اکثریت مردم رفسنجان معتقدند که جلالی در قواره نمایندگی این شهر پر آوازه نیست و قطعا با توجه به بیعرضگی و افتضاح عملکردی، در انتخابات پیش رو شکست مفتضحانه ای در انتظار او خواهد بود.

صحبت در مورد اینکه سرنوشت انتخابات پیش رو چه خواهد شد،صحبت در مورد هندوانه سربسته ای که بی گمان کسی از داخل آن خبر ندارد اما مهم ترین فصل مشترک همه جریان های سیاسی و افکار عمومی در شهر آن است که جلالی قطعا بازنده انتخابات خواهد بود.

و شاید همین تحلیل و ترس شکست از قریب الوقوع است که تیم مشاوره ای جلالی را به این نتیجه رسانده که برای التیام شکست سخت احتمالی چاره ای بیاندیشد و تنها راه را،ساختن سناریوی تحت عنوان مهندسی انتخابات و استشمام آن جستجو کند.

این رویه دقیقاً مشابه سیاست انتخاباتی اصلاح طلبان در سال ۸۸ است که با علم کردن کمیته ای تحت عنوان صیانت از آرا به دنبال القای این تصویر بودند که اگر ما رای نیاوریم قطعا روند انتخابات از حالت عادی خود خارج شده و الا ما بازنده نبودیم.امروز و بر پایه مشاهدات میدانی و فضای سیاسی موجود تقریباً شکست حجت‌الاسلام جلالی در انتخاب جزو بدیهیات تصورات عوام و خواص سیاسی رفسنجان است.

به زبان ساده شکست جلالی در انتخابات طبیعی ترین رویداد پیش رو است که اتفاقا و برخلاف رویه تبلیغاتی جلالی هر اتفاقی غیر آن مشکوک و محل پرسش است.به فرض محال اگر مهندسی در انتخابات رفسنجان روی دهد ، ساخت و پرداخت آن باید برای رای آوردن جلالی باشد نه غیر آن، که شکست جلالی نیاز به مهندسی ندارد.

اینکه دکتر جلالی بدنبال نعل زدن وارونه بر مرکب سیاسی خود است گواه از پذیرش دو واقعیت دارد؛اول قطعی بودن شکست و دوم فضاسازی برای ورود به فاز هزینه سازی برای نظام اسلامی.در این باره و سایر سخنان نشست خبری جلالی بیشتر سخن خواهیم گفت.

والسلام


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + شانزده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.