منو

اَلو آقای استاندار؟/کرمانی‌ها بی‌واسطه با عالی‌ترین مقام استان درددل کردند

تا حالا شده 5 نفر را به‌صورت همزمان پشت خط تلفن‌تان داشته باشید، بعد هم در یک ساعت با 24 نفر درباره مسائل مختلف صحبت کنید، این اوضاع و احوال امروز محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در دفتر پاسخگویی برخط مدیران بود.

۲۱ اسفند ۱۴۰۲

به گزارش ایستار به نقل از  فارس , همیشه وقتی اطلاعیه مربوط به گفت‌و‌گوی تلفنی استاندار کرمان با مردم را می‌دیدم، دلم می‌خواست یک‌بار هم که شده همراه آقای فداکار به دفتر پاسخگویی برخط مدیران بروم تا از حال و هوای این گفت‌وگوهای تلفنی گزارش بنویسم، اما فکرش را هم نمی‌کردم چنین موضوعات مهم، حساس و حتی بامزه‌ای مطرح شود.

ارتباط بی‌واسطه با استاندار از طریق 111

قرار بود محمدمهدی فداکار استاندار کرمان از ساعت 9 تا 10 صبح امروز با مردمی صحبت کند که با سامانه 111 تماس می‌گیرند، آقای استاندار راس ساعت 9 به اتاق نُقلی سامد آمد که دو میز اداری در آن قرار داشت، او پشت یکی از میزها نشست، گوشی مخصوص را روی گوش‌هایش گذاشت و با استفاده از کامپیوتر از بین 5 نفری که شماره‌های‌شان روی صفحه بود، یکی را انتخاب کرد و با او به گفت‌وگو پرداخت.من و چهار، پنج نفری که در اتاق سامد بودیم، صدای مردم را نمی‌شنیدیم و فقط گاهی صدای پچ‌پچ آهسته‌ای از آن طرف خط شنیده می‌شد در حد اینکه بتوان تشخیص داد، یک خانم و یا یک آقا پشت خط است.اما از صحبت‌هایی که استاندار با مردم انجام می‌داد، چیزهای دست و پا شکسته‌ای از موضوع دستگیرم می‌شد، آقای فداکار شماره تماس، اسم و فامیل و خواسته هر کدام از افراد را بر روی یک برگه جداگانه یادداشت می‌کرد و بعد هم امضایش را با خودکار آبی‌رنگش زیر برگه‌ها می‌زد.نفر اول یک آقا بود که برای مشکلات مربوط به یک زمین تماس گرفته بود و استاندار کرمان راه‌حل‌هایی را برای رفع مشکل به او ارائه داد.تماس‌گیرنده دوم هم یک مرد است که استاندار کرمان به او توضیح می‌دهد باید مشکلش را از طریق دادگستری پیگیری کند و این قول را هم می‌دهد که خودش نیز پیگیر مسئله باشد.اما سومین فردی که موفق می‌شود با استاندار کرمان به صورت مستقیم صحبت کند، یک خانم است که آقای فداکار، مطالب او را تُندوتُند یادداشت می‌کند و می‌گوید: به بچه‌ها می‌گویم برای رفع مشکل شما کمک و پیگیری کنند.

فقط مدیران ارشد در دفتر سامد پاسخگوی مردم هستند

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمان برایم توضیح می‌دهد: پنج پنجره بر روی سیستم باز می‌شود و آقای استاندار یکی از آنها را انتخاب می‌کند و بقیه تا 10 دقیقه می‌توانند در انتظار بمانند و ممکن است، تماس بعضی‌ها هم قطع شود.روح‌الله الرضا نعمت‌اللهی با اشاره به اینکه هر هفته حدود 5 یا 6 نفر از مدیران ارشد استان در مرکز پاسخگویی حاضر می‌شوند، می‌گوید: فقط استاندار کرمان و معاونان وی و مدیران ارشد می‌توانند در دفتر پاسخگویی برخط مدیران پاسخگوی مردم باشند و این طور نیست که بتوانند معاون خود را برای جواب دادن به مردم به سامد بفرستند.وی بیان می‌کند: شلوغ‌ترین روز در دفتر پاسخگویی برخط مدیران روزی‌ست که استاندار کرمان در این جا حضور دارد و از لحظه‌ای که می‌آید تا زمانی که می‌رود به‌صورت مرتب به تلفن های مردم پاسخ می‌دهد.مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمان می‌گوید: استاندار کرمان هر ماه یک روز به صورت مستقیم با مردم از طریق تلفنی صحبت می‌کند و یک روز هم به صورت حضوری با مردم و خانواده شهدا و ایثارگران ملاقات دارد.

مشکل از کم‌کاری نیست، از بی‌پولی‌ست

اما ارتباط چهارم خیلی کوتاه است و استاندار کرمان قول پیگیری مشکل را می‌دهد، تماس نفر پنجم هم برقرار می‌شود، از صحبت‌های آقای استاندار متوجه می‌شوم، فردی که آن طرف خط است، درباره فیبر نوری و آبرسانی به روستای‌شان خواسته‌هایی دارد، نمی‌دانم آن آقا از آن طرف خط چه می‌گوید که استاندار به او پاسخ می‌دهد: از کم‌کاری نیست، از بی‌پولی‌ست و اگر پول بیاید، کار انجام می‌شود و دوستان خیلی هم پیگیر این هستند تا پروژه‌ها انجام شود.

الو آقای استاندار؟

نفر ششم و هفتم یک مرد و یک زن هستند که درخواست وام دارند. نفر هشتم هم یک خانم است که ابتدا باور نمی‌کند، آقای استاندار خودش تماس را جواب داده است و تا از این بابت مطمئن بشود چند ثانیه‌ای می‌گذرد.خانمی که نهمین تماس‌گیرنده با سامانه 111 است از استاندار کرمان درخواست وام برای درمان را دارد. نیم ساعت از فرصت یک‌ساعته گفت‌و‌گوی تلفنی مقام عالی دولت در استان با مردم گذشته است و نفر دهم پشت خط می‌آید و استاندار کرمان هم مطالبی را بر روی برگه او یادداشت می‌کند.نفر یازدهم اما یکی از دهیاران است که از جنوبی‌ترین نقطه استان کرمان یعنی رمشک تماس گرفته است و استاندار کرمان درباره موضوعاتی مثل اعتبارات روستایی و شاخص‌های اختصاص بودجه برای او توضیحاتی می‌دهد. انگار آقای دهیار دارد از آن طرف خط برای اختصاص سوخت بیشتر به مردم منطقه چانه می‌زند که فداکار توضیحاتی را هم درباره سهمیه‌های سوخت می‌دهد.دوازدهمین تماس‌گیرنده هم خانمی‌ست که درخواست وام برای درمان ناباروری را دارد و نفر سیزدهم از افرادی‌ست که قبلا هم با سامانه 111 تماس گرفته است، اما حالا می‌خواهد هرچه سریع‌تر به او نتیجه را اعلام کنند. نفر چهاردهم از منطقه‌ای به نام فتح‌آباد اولیا تماس می‌گیرد که برای اولین بار نام این آبادی را می‌شنوم و سپس استاندار کرمان در دل کاغذ مطالبی را از گفته‌های نفر پانزدهم هم می‌نویسد.

لطفا حقوق کارگران معدن هجدک را بدهید

اما تماس شانزدهم مهمترین تماسی‌ست که امروز با استاندار کرمان گرفته می‌شود، یک خانم در این ارتباط تلفنی اعلام می‌کند کارگران معدن هجدک چند ماه حقوق معوقه دارند و آقای استاندار بلافاصله بعد از قطع ارتباط به مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمان می‌گوید: همین امروز نامه‌ای را با این موضوع با امضای من برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کنید.4 زن و مرد دیگر هم بی‌واسطه با استاندار کرمان صحبت می‌کنند تا نوبت به تماس 21 می‌رسد که مربوط به خانمی از قلعه‌گنج در جنوب استان است، او تماس گرفته تا موضوعاتی را درباره یکی از ادارات به گوش آقای استاندار برساند.

آقای استاندار به رئیسم بگویید که …

تماس بیست و دوم اما کمی عجیب و البته بامزه بود، آقایی به استاندار کرمان زنگ زده تا از او بخواهد به رئیسش بگوید اضافه‌کاری‌اش را زیاد کند.وقتی استاندار کرمان به زنی که تماس بیست و سوم را برقرار کرده می‌گوید، مادر!، متوجه می‌شوم یک پیرزن آن طرف خط است، فداکار به این مادربزرگ قول می‌دهد: بچه‌های استانداری با او تماس می‌گیرند تا در صورت امکان مشکلش را برطرف کنند. نفر آخر هم آقایی از یک آبادی‌ست که استاندار کرمان آخرین امضا را پای خواسته او می‌زند.

کرمانی‌ها چه خواسته‌هایی از استاندار دارند؟

به آقای استاندار خداقوتی می‌گویم و می‌پرسم بیشترین خواسته مردم در تماس‌های تلفنی با شما در چه موردی است. فداکار توضیح می‌دهد: مردم بیشتر وام می‌خواهند برای درمان بیماری‌ها و یا ناباروری و راه‌اندازی کسب و کارشان.وی با بیان اینکه بعضی از افراد هم مشکلاتی را به صورت موردی مطرح می‌کنند، می‌گوید: در تماس‌های امروز از نقاط مختلف استان از جنوبی‌ترین منطقه در رمشک و قلعه‌گنج تا شمالی‌ترین نقطه در شهربابک و زرند و همچنین از شهر کرمان تماس گرفتند و با هم صحبت کردیم.در گفت‌وگو با استاندار کرمان به تماس‌های تکراری افراد با سامانه 111 اشاره می‌کنم و علت را جویا می‌شوم، فداکار بیان می‌کند: بعضی از درخواست‌هایی که افراد دارند به دلایل مختلف قابل عملیاتی شدن نیست، اما باز هم بر خواسته خود تاکید دارند و دوباره تماس می‌گیرند.استاندار کرمان از دفتر پاسخگویی برخط مدیران که بیرون می‌آید، تعدادی مرد پشت درب منتظرش هستند و همانجا خواسته‌های‌شان را به‌صورت چهره‌به‌چهره با آقای فداکار مطرح می‌کنند تا مقام عالی دولت سیزدهم در استان برای مشکلات آنها هم فکری بکند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 11 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.