منو

۱۳ شهر استان کرمان در وضعیت قرمز آب قرار دارند

مدیرعامل آبفای استان کرمان از هدر رفت بیش از ۲۰ درصد آب شرب استان کرمان خبر داد و گفت: ۱۳ شهر استان وضعیت قرمز آب قرار دارند.

۲۴ تیر ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل از تسنیم، محمد طاهری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با موضوع وضعیت آب استان و گزارش پیشرفت پروژه فاضلاب اظهار داشت: هر منطقه‌ای کیفیت آب جداگانه‌ای دارد و کیفیت آب در تمام استان یک نوع نیست.

وی با بیان اینکه در شهر کرمان 70 هزار متر مکعب منبع ذخیره آب داریم گفت: آب در منابع ته‌نشین شده و سپس گندزدایی و کلرزنی وارد شبکه آب شهر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه آب به صورت لحظه‌ای توسط دانشگاه علوم پزشکی رصد می‌شود و بهداشتی بودن آن مورد تایید است عنوان کرد: هزار و 980 کیلومتر طول شبکه آبرسانی شهر کرمان است.

وی با بیان اینکه گل و لای ایجاد شده در لوله‌های آبرسانی آلودگی نیست گفت: این گل و لای ماسه‌های دانه‌ریزی است که بر اثر تلاطم ایجاد شده آب در لوله‌ها و بالاآمدن گل و لای و سایر املاح ایجاد می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه برای سه شهر سیرجان، زرند و کرمان فاضلاب شهری توسط بخش خصوصی در حال انجام است گفت: هزار و 460 میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی برای اجرای فاضلاب شهر کرمان است.

وی با بیان اینکه تاکنون در شهر کرمان بالغ بر 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 120 کیلومتر فاضلاب اجرا شده است افزود: در سیرجان اجرای تصفیه‌خانه مراحل پایانی را دارد و شبکه فاضلاب 42 درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه در شهر زرند اجرای فاضلاب حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: اجرای فاضلاب شهری سختی‌هایی دارد و امیدواریم مردم همکاری کنند تا این پروژه هم به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه انشعاب فاضلاب در جایی که قانون اجازه بدهد به‌صورت اقساط پیش‌فروش می‌شود افزود: قطره‌ای آب از شهر کرمان، ماهان و جوپار در محور هفت باغ نمی‌رود؛ ما متولی تامین آب محور گردشگری هفت باغ نیستم و اینکه از کجا تامین می‌شود من پاسخگو نیستم.

طاهری با اشاره به اینکه کرمان 230 هزار واحد مسکونی دارد که انشعاب آب دارند و چاه‌های آب به‌صورت آنلاین شماره می‌اندازد که چقدر آب تولید می‌شود تصریح کرد:‌ با قطعی برق عدم جریان آب در شبکه راداریم و کمبود آب شهر کرمان کاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه کرمان 3 هزار لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد و هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب شهر کرمان در روز است گفت: مقدار آبدهی چاه‌های آب شهر کرمان کاهش پیدا کرده و از طرفی انشعابات جدید نیز وارد مدار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه با افزایش رشد جمعیت در شهر کرمان روبه‌رو هستیم اما مقدار آب شهر کرمان افزایش پیدا نکرده است افزود: بزرگترین مرکز استانی هستیم که 100 درصد آب شرب شهر از چاه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه قائده این است که آب شهر کرمان باید از آب‌های سطحی تامین شود و به این شکل در سال‌های آینده وضعیت بسیار بدتری خواهیم داشت گفت: میانگین هدررفت آب در استان کرمان بر اثر شبکه فرسوده بین 20 تا 26 درصد است که در هر منطقه متفاوت است.

طاهری با اشاره به اینکه در شهر کرمان هدررفت آب بین 18 تا 20 درصد است که بر اثر شبکه انتقال‌رسانی فرسوده است افزود: مقدار آب تولیدی مشخص بوده و مقدار آبی هم که با انشعاب به مردم فروش می‌رسد مشخص است اما این مقدار با هم هم‌خوانی ندارد که دلایل آن هم شبکه فرسوده است و هم حاشیه‌نشینانی هستند که مصرف آب غیرمجاز داشته و پول آب هم نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در محدوده شرکت خانه‌سازی بالای سرآسیاب و همچنین در محدوده هنرستان رضوان که برای رساندن آب به این نقاط میلیاردها هزینه دارد مخالف هستیم گفت: ما با خانه‌سازی در کرمان مشکل نداریم اما لازم است زیرساخت‌های آن اول فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه حدود 13 شهر استان کرمان در وضعیت قرمز هستند و برای تامین آب با مشکل روبه‌رو هستیم افزود: این شهرها 63 درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهند و چنانچه تامین آب انجام نشود با چالش اصلی در آینده روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه شهر کرمان 230 هزار واحد مسکونی دارد و اگر هر واحد یک کولر داشته باشد هر کولر ساعتی 20 لیتر آب مصرف می‌کند گفت: وقتی دمای هوا افزایش پیدا می‌کند کولرها 24 ساعته روشن هستند و به‌شدت با کمبود آب در شهر روبه‌رو می‌شویم.

طاهری با اشاره به اینکه در این چند روز 14 تانکر آبرسانی سیار در سطح شهر و حاشیه شهر آبرسانی می‌کنند و حتی به مجتمع‌های مسکونی سطح شهر هم آبرسانی شده است افزود: بیش از 130 حلقه چاه آب شهر کرمان را تامین می‌کنند که همیشه حدود هفت چاه دچار مشکلات می‌شوند و در حال تعمیر هستند.

وی با بیان اینکه 13 شهر چترود، کاظم‌آباد، کرمان، ریگان، منوجان، هنزاء، بم، بروات، جیرفت، رفسنجان و زرند در وضعیت قرمز آب قرار دارند عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا سه تا پنج درصد مصرف آب را افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه 5 هزار و 642 روستا در استان کرمان وجود دارد که 2 هزار و 792 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند ادامه داد: هزار و 871 روستا شبکه آبرسانی دارند و 512 روستا با تانکر، آبرسانی سیار می‌شوند که طی سال گذشته 300 روستا از چرخه آبرسانی سیار خارج شدند و شبکه آبرسانی به آنها رسیده است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.