منو

مدیرعامل آب منطقه ای کرمان هشدار داد :احتمال خطر نشست زمین در استان کرمان خیلی زیاد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: احتمال خطر نشست زمین در استان کرمان خیلی زیاد است.

۰۹ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل ایسنا،” علی رشیدی” امروز نهم مردادماه در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار کرد: از ۴۱ محدوده مطالعاتی آبی استان کرمان، چهار منطقه بدون پتانسیل، ۲۵ محدوده ممنوعه و ۱۲ محدوده کاملا مشکل دار و بحرانی داریم.

وی افزود: متوسط بارندگی استان کرمان در ۴۸ سال گذشته ۱۲۹ میلیمتر بوده که ۲۳ و نیم میلیارد مترمکعب آب از این بارندگی ها تولید می شود و ۱۸ میلیارد مترمکعب آن تبخیر می شود و فقط ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب تجدیدپذیر است.

رشیدی با اشاره به کسری مخزن ۹۰۲ میلیون مترمکعب بر ثانیه تصریح کرد: ۳۸ هزار و ۵۴۰ جمع منابع آبی استان کرمان از جمله ۳۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه، قنات و است و چهار سد بزرگ در حال بهره برداری داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان بیان کرد: بالاترین افت منابع آبی در دولت آباد شهرستان ارزوئیه است و سالیانه بیش از ۲.۹ متر در دشت ارزوئیه افت آب را داریم.

وی با اشاره به اینکه متوسط تجمعی افت در ۱۵ سال گذشته در دولت آباد ۳۱ متر بوده، افزود: در دشت زرند وضعیت خیلی بد است و افت این دشت از سال ۶۹ تاکنون ۳۸ متر است و اگر همه اقدامات لازم را انجام بدهیم این دشت احیاء نمی شود مگر به لطف خداوند بارندگی این دشت را نجات بدهد.

رشیدی با بیان اینکه احتمال خطر نشست زمین در استان کرمان خیلی زیاد است، گفت: در صورت عدم حفظ آبخوان های ما سرنوشت دشت زنگی آباد دورنمای کشاورزی استان است.

وی با اشاره به کمبود آب شرب شهری و روستایی در استان کرمان بیان کرد: ۱۵ شهرستان با ۶۶ درصد جمعیت شهری در وضعیت بحران آب شرب قرار دارند که یکی از آنها شهر کرمان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان اظهار کرد: ۷۰۲ روستا با کمبود آب مواجه هستند و در بحث کیفیت آب، شهرهای با شوری آب ۱۰ شهرستان مشکل شوری بیش از حد دارند و ۱۶۸ روستا و ۱۹ شهر استان مشکل فلزات سنگین را دارند که اقداماتی انجام شده و در ۵۹۲ روستا بحث کیفیت و فلزات سنگین را داریم.

وی افزود: وابسته بودن منابع آب شرب و کشاورزی به منابع زیرززمینی، خشک شدن اکثر قنوات، کاهش آبدهی تعدادی از چاه ها، تنزل کیفیت، عدم دسترسی ۷۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به آب آشامیدنی، وجود ۹۶۶۷ حلقه چاه غیرمجاز فرم شماره یک و پنج از مشکلات حوزه آب استان کرمان است.

رشیدی با بیان اینکه برنامه سازگاری با کم آبی در کشور و کمیته آن در استان تشکیل شده، تصریح کرد: وزارت نیرو به تنهائی نمی تواند وضعیت منابع آب استان را حفظ کند و وضعیت کشور بحرانی است و باید همه ارکان حکومت و به ویژه دستگاه های مصرف کننده دست به دست هم داده و برنامه سازگاری با کم آبی را مصوب و اجرا کنند.

وی بیان کرد: براساس ماده ۳۵ قانون برنامه ششم، باید از طریق اقدامات مختلف، تعادل بخشی سفره های زیرزمینی و جبران تراز آب صورت گرفته و تا در پایان برنامه ششم ۱۱ میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی شود که سهم استان کرمان ۱.۸ میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمان گفت: پر کردن چاه های غیرمجاز و تعدیل پروانه ها و نصب کنتورهای هوشمند دو برنامه اصلی برای صرفه جویی در مصرف آب است.

وی اظهار کرد: ۹۸۱ چاه غیرمجاز در شمال و ۸۶۶۷ چاه غیرمجاز در جنوب استان کرمان وجود دارد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 7 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.