منو

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان اعلام کرد: دستورالعمل برگزاری مراسم محرم امسال در فضاهای باز

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: مراسمهای عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) امسال در فضای باز برگزار خواهد شد.

۲۰ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش ایستار به نقل ایسنا،حجت‌الاسلام “غلامحسین حقانی” با اشاره به آغاز جلسات توجیهی با هیات‌های مذهبی استان کرمان برای برگزاری مراسمات ماه محرم گفت: طبق پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسمات ایام محرم امسال در فضاهای باز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با قطعیت گفت که در این ایام چه اتفاقی می‌افتد، عنوان کرد: با توجه به اینکه در برگزاری مراسمات دعای عرفه، شب‌های قدر و حتی در زمان باز بودن مساجد در روزهای گذشته، مردم متدین ما با دقت بیشتری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، تقریبا نمره قابل قبولی در انجام پروتکل‌های بهداشتی داشتیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان با تاکید برآنکه با جدیت بر نحوه اجرا پروتکل‌های بهداشتی در اماکن تحت پوشش این نهاد، نظارت می‌کنیم، اظهار کرد: در هفته گذشته دو مسجد که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند تعطیل کردیم. با کسی در رعایت مسائل بهداشتی تعارف نداریم و معتقدیم اگر سخت‌گیری‌های که ما داریم را سایر ارگان‌ها نیز داشتند، اکنون باید برخی از مکان‌ها و ادارات در سطح استان تعطیل می‌شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در امامزاده ها نیز مراسم عزاداری ماه محرم برگزار خواهد شد؟ تاکید کرد: مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) امسال در فضای باز برگزار خواهد شد.

حقانی درباره پخش نذورات در این ایام نیز عنوان کرد: به هیات‌های مذهبی توصیه کردیم که پخش نذورات صرفا به صورت خشک بین مردم توزیع شود و پخت و پزی در این به منظور رعایت مسائل بهداشتی در ایام صورت نگیرد.

این مقام مسئول خطاب به مردم نیز گفت: مردم به ویژه گروه های پرخطر جامعه (افراد سالمند و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای می باشند) سعی کنند امسال بیشتر از طریق فضای مجازی و صدا و سیما عزاداری ها را دنبال کرده و در فضای اجتماعی کمتر شرکت کنند و آنهایی که هر ساله پذیرای هیات‌هایی در خانه‌هایشان بودند،  تلاش کنند مراسمات خود را در فضای باز برگزار کنند اما تاکید داریم که این پروتکل‌های بهداشتی فقط مختص هیات‌های مذهبی نبوده و هر کسی که قصد برگزاری مراسمات عزاداری را دارد، ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان افزود: افرادی که قصد برگزاری مراسمات ماه محرم را دارند حتما در سامانه‌ای که از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود باید ثبت‌نام کرده تا به آنها ایرادی مبنی بر اینکه چرا مراسم برگزار کرده‌اند گرفته نشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا بسترهای لازم برای اجرای برنامه‌های مذهبی در فضای مجازی ایجاد شده است؟ اظهار کرد: در ماه رمضان اکثر هیات‌های مذهبی، مساجد و … حتی در روستاها، از طریق فضاهای مجازی امورات فرهنگی خود را ایجاد کردند و این بستر همچنان فعال است و ما نیز با تولید محتوا تلاش کردیم این فضا را پررنگتر کنیم.

حقانی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از رسالت‌های امام حسین(ع) دانست و ادامه داد: به هیئت های مذهبی توصیه کرده ایم که در هیئت داری امسال شاهد اجرای پروتکل‌های بهداشتی و تذکر دادن در باب رعایت شیوه‌نامه بهداشتی باشیم.

وی در پاسخ به اینکه یکی از ایراداتی که در ماه‌های محرم سال‌های قبل گرفته می‌شد این بود که در این ایام فقط به تشنگی امام حسین (ع) و یارانشان پرداخته می‌شد اما به هدف امام و اینکه برای چه در این مسیر گام برداشتند، زیاد پرداخته نمی‌شود، به ایسنا گفت: بسته‌هایی از درس‌های عاشورا تدوین شده و در بین افراد موثق دین توزیع و آموزش داده می‌شود تا در فضای مجازی آنها را آموزش و ترویج ‌دهند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کرمان با تاکید برآنکه همواره در منبرهای محرمی بحث روشنگری و تطبیق واقعه عاشورا با جامعه امروزی داشتیم، افزود: بخشی از جلسات مذهبی هر سال ماه محرم در منبرها می‌گذرد و در این منبرها دروس کربلا مطرح می‌شود و بخشی نیز شور حسینی است که در این ایام پررنگ دیده می‌شود اما به دنبال آن هستیم که امسال در تولید محتوا رشد بیشتری داشته باشیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این ویروس منحوس به زودی از بین رود، عنوان کرد: کارشناسانی که پروتکل‌های بهداشتی برای سایر اماکن فعال همچون بازارها، مطب‌ها، رستوران‌ها و … تدوین کرده اند همان تیم‌های کارشناس شیوه نامه بهداشتی برای اماکن مذهبی را آماده کرده بنابراین باید به شیوه‌نامه‌ها ایام محرم همانند شیوه‌نامه‌های سایر اماکن اعتماد کرده و به آن عمل باید کرد.

حقانی با تاکید بر اینکه سلامت مردم همواره برای هیئت های مذهبی مهم است خاطر نشان کرد: همه دغدغه هیئت ها، سلامتی مردم است لذا شیوه‌نامه‌های بهداشتی که توسط پزشکان و کارشناسان خبره نوشته شده را رعایت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، در دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر امسال، در بخش مربوط به ضوابط اجرای این مراسم در شهرها با توجه به روند بیماری آمده است: کارگروه مراسم عزاداری با توجه به نکات ذیل نسبت به مدیریت و برنامه ریزی برگزاری مراسم عزاداری حسینیه ها، تکایا، مساجد و هیات های مذهبی در کشور اقدام می نمایند:

– برنامه ریزی برگزاری مراسم دارای مجوز کارگروه بند پنج دستورالعمل صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله گذاری (از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلی.

– رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم (حداکثر دو ساعت).

– جابجایی هیات ها و دسته روی ممنوع می باشد.

– استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم ممنوع می باشد. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابجایی مجاز می باشد.

– ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری.

– استفاده از ماسک به صورت مستمر.

– پیش بینی استفاده از راهکارهای جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم وجود ندارد (با هماهنگی کارگروه استانی).

– اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات.

– تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته های نظارت استانی و شهرستانی.

در تبصره یک این دستورالعمل تاکید شده است که مراسم های خاص در برخی استان ها (نظیر یوم العباس در زنجان، نخل گردانی در یزد، تشت گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران اصفهان و …) به دلیل تجمع، تراکم و جابجایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع می باشد.

در تبصره ۲ دستورالعمل آمده است: حضور هیات ها در اماکن مقدس حرم رضوی، حرم حضرت معصومه سلام علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امامزاده صالح و …جهت برگزاری مراسم ممنوع می باشد. مدیریت تولیت ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق الذکر اقدام می نمایند.

در تبصره ۳ آمده است: برگزاری نماز کما فی السابق در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن سربسته دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت مکان مورد نظر و رعایت فاصله گذاری (حداقل دو متر از هر طرف)، استفاده از ماسک و همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع می باشد.

در بخش مرتبط با نذورات این دستورالعمل آمده است: با عنایت به مخاطره جدی نسبت به توزیع نذورات به شکل سنوات گذشته لازم است ذیل اقدام و نظارت لازم معمول گردد:

– ممنوعیت هر گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری.

– نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع گردد.

– برپایی هر نوع ایستگاه های صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب ها، خیمه ها، چادر و …) در تمامی استان ها و شهرستانها ممنوع است.

د ریکی از تبصره های این بخش تاکید شده است که نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته بندی می شود. توزیع این نذورات باید در سایر اماکن انجام شود تا از تشکیل تجمع، صف و تراکم جمعیت خودداری شود.

در بخش مرتبط با بهداشت محیط این دستورالعمل آمده است:

۱.با عنایت به اهمیت حفظ بهداشت محیط در محل های برگزاری مراسم سوگواری، لازم است نسبت به توجیه هیات امنا و متولیان امر و مداحان مبنی بر رعایت دستورالعمل های ضمیمه و فراهم نمودن اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی، نصب پلاکاردهای آموزشی، توجیه عدم حضور افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، مدیریت ساعت و زمان برگزاری و سایر موارد، اقدام لازم قبل از فرا رسیدن ماه محرم و همچنین در حین ایام سوگواری، صورت پذیرد.

۲. مسوول برگزاری مراسم نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و رعایت نکات مرتبط با پذیرایی متعهد بوده و لازم است به شیوه مناسب اطلاع رسانی و توجیه صورت پذیرد.

۳. مراسم صرفا در اماکن و فضاهایی دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

در این دستورالعمل همچنین وظایف دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات، مدیریت حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، دادستانی کل کشور،سازمان بسیج، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور (کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی)، ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و رسانه ها تشریح شده است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − هشت =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.