منو

کمبود ماسک در کرمان ادامه دارد/ شش ماه وعده برای افزایش تولید

استان کرمان در حالی با ادامه سیر صعودی ابتلاء به کرونا مواجه است که کمبود و گرانی ماسک در این استان همچنان یکی از مشکلات اصلی مردم است.

۲۷ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش ایستار،هر چند در روزهای اخیر تعداد فوتی‌های ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ کاهش یافته اما روند صعودی ابتلاء به ویروس کرونا در استان کرمان همچنان ادامه دارد.

تعداد کلی افراد مبتلاء به کرونا در کرمان پنج هزار و ۵۳ نفر ثبت شده و دیروز نیز ۲۸ نفر مورد مثبت کرونا در کرمان شناسایی شد و هشت نفر جان خود را از دست دادند.

افزایش گرایش مردم به استفاده از ماسک

همچنین مجموع تعداد فوتی‌های کرونا در کرمان به ۶۰۱ نفر رسیده است. پس از افزایش روند ابتلاء به این بیماری در کرمان و سفارش کارشناسان به مردم در خصوص لزوم استفاده از ماسک حالا می‌توان رویه بهبود یافته استفاده از ماسک در کرمان را مشاهده کرد.

روز گذشته با حضور در بازار کرمان و بررسی آماری ۴۰۰ نفر از ساعت ۱۸ تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه استفاده ۷۵ درصدی از ماسک را در ورودی بازار ثبت کرد این در حالی ست که این آمار قبل از تشدید استفاده از ماسک حداکثر ۵۰ درصد در بازار کرمان بود.

هر چند که مشاهدات میدانی از سطح شهر نشان می‌دهد استفاده از ماسک در محله‌ها و مناطق مختلف متفاوت است اما در مجموع می‌توان شاخصه‌های مثبت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم در آمار دانشگاه علوم پزشکی و هم مشاهدات میدانی مشاهده کرد اما با توجه به برگزاری کنکور و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و آغاز فصل پاییز در ماه‌های آتی و احتمال وقوع موج سوم بیماری، تأمین اقلام بهداشتی در کرمان با قیمت مناسب باید در اولویت برنامه‌های مسئولان استان باشد اما برای بررسی دسترسی آسان و ارزان قیمت مردم کرمان به ماسک کافیست سری به خیابان سپه کرمان بزنید.

قیمت ماسک و الکل در این بازار روند صعودی طی می‌کند و البته طی روزهای اخیر فراوانی عرضه محصولات با کیفیت نیز به شدت پایین آماده است

اینجا طی روزهای اخیر نه به دلیل وجود بازار اقلام بهداشتی و اصناف مرتبط در ماه‌های اخیر خبرساز بود بلکه به دلیل ایجاد پیست دوچرخه سواری مورد توجه مسئولان و مردم و رسانه‌ها قرار داشت!

در سایه این خبر حاشیه‌ای اما قیمت ماسک و الکل در این بازار رویه صعودی سپری می‌کند و البته طی روزهای اخیر فراوانی عرضه محصولات با کیفیت نیز به شدت پایین آماده است.

بدون شک اگر حضور نیروهای بسیجی و مردمی در مساجد و کارگاه‌های مردمی نبود و ماسک مورد نیاز تولید و توزیع نمی‌شد بسیاری از مردم برای تأمین ماسک ارزان قیمت با چالش جدی مواجه بودند.

آخرین نمونه این کارگاه‌ها به همت بسیجیان ناحیه مقاومت حضرت امیرالمومنین (ع) کرمان در مسجد جامع شهر کرمان با تولید روزانه ۷۰۰ ماسک آغاز به کار کرد.

همچنین بسیاری از مردم نیز ماسک‌های خانگی را در خانه‌ها تولید و استفاده می‌کنند اما در این میان عرضه ماسک‌های بی کیفیت به وفور در بازار مشاهده می‌شود.

نیمی از نیاز استان به ماسک در کرمان ساخته می‌شود

هم اکنون نیاز روزانه استان کرمان به ماسک در خوش بینانه ترین حالت ۴۰۰ هزار ماسک به صورت روزانه است اما رقمی که در کارگاه‌های استان کرمان تولید می‌شود طبق آمار صمت استان کرمان ۲۰۰ هزار ماسک است.

و البته سایر نیاز استان نیز از خارج از استان تأمین می‌شود در خیابان سپه اما قیمت‌ها نیز متفاوت است و در بسیاری از موارد مردم برای تأمین نیاز خوب فقط با یک جواب مواجه می‌شوند «نداریم».

ماسک‌ها نیز متفاوت است از دو هزار و ۵۰۰ تومان ماسک پرستاری تا ۴۰ هزار تومان ماسک ان ۹۵ خارجی و ۲۰ هزار تومان ماسک ان ۹۵ ایرانی.

شیلد نیز از ۱۲ هزار تومان تا ارقام بالاتر بنا به استفاده از رویه شیشه‌ای و فلزی یا پلاستیکی در نوسان است و یک جعبه دست کش لایتکس هم ۲۴۰ هزار تومان فروش می‌رود و البته قیمت یک بسته ۱۰۰ تایی دستکش پلاستیکی معمولی هم از ۵ هزار تومان در روزهای گذشته حالا به ۷ هزار تومان هم رسیده است.

ژل و ماسک همچنان وجود دارد اما با قیمت‌های بالا؛ یک افشانه الکلی ۷۰ درصد نیم لیتری ۴۰ هزار تومان فروش می‌رود اما در فروشگاه اتکا که یکی از پر طرفدار ترین مواد ضد عفونی با قیمت ۳۸ هزار تومان برای هر لیتر فروش می‌رفت در حال حاضر مدتهاست این مواد عرضه نمی‌شود.

هزینه تأمین ماسک قابل توجه است

طبق نظر کارشناسان بهداشتی هر فرد برای استفاده از یک ماسک پرستاری با قیمت ۲,۵۰۰ تومان بعد از سه ساعت باید آن را عوض کند و برای یک فرد شاغل در خارج از خانه استفاده سه تا چهار ماسک در طول روز ضروری است با این حساب فقط هزینه روزانه یک فرد عادی در صورت رعایت این توصیه ۱۰ هزار تومان برای یک عضو از خانواده که در یک خانواده ۴ نفره این رقم در طول ماه قابل توجه است.

از ابتدای شیوع کرونا مسئولان استان کرمان به صورت مکرر وعده ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک با دستگاه‌های پیشرفته را داده‌اند که البته با گذشت هفت ماه از شیوع این بیماری هنوز عملیاتی نشده است

اما از ابتدای شیوع کرونا مسئولان استان کرمان به صورت مکرر وعده ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک با دستگاه‌های پیشرفته را داده‌اند که البته با گذشت هفت ماه از شیوع این بیماری هنوز عملیاتی نشده است و ۵۰ درصد از نیاز استان از خارج از کرمان تأمین می‌شود.

اگر پای درد دل مردم بنشینید اوضاع جالب‌تر هم می‌شود، تقریباً هیچ نظارت دقیقی بر کیفیت این کالا هم وجود ندارد یکی از خریداران در این خصوص گفت: یک بسته ماسک را روز گذشته ۱۳۰ هزار تومان خریداری کردم اما هر کدام از ماسک‌ها را که برداشتم بندهای ماسک جدا شده بود و فقط با یک قطره چسب قطره‌ای به ماسک متصل بود. وقتی ماسک اینگونه عرضه می‌شود وضعیت الکل‌هایی که باید ۷۰ درصد باشد و اکثراً دست ساز با آب مخلوط می‌شود چگونه است؟

یکی دیگر از شهروندان گفت: به هر کدام از داروخانه‌ها و یا فروشگاه‌های عرضه محصولات پزشکی مراجعه می‌کنم ماسک با کیفیت ندارند و یا فقط ماسک‌های گران ان ۹۵ یا فیلتر دار را می‌فروشند.

به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت‌های مردم برای استفاده از ماسک تقاضا افزایش یافته در این شرایط وجود ماسک‌های استاندارد و ارزان قیمت با توجه به تورم موجود اهمیت فوق العاده دارد.

کمبود ماسک ارزان جبران شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان  ضمن انتقاد از کمبود ماسک در کرمان اظهارداشت: امیدواریم با راه اندازی کارگاه‌ها و دستگاه‌های مکانیزه تولید ماسک نیاز استان کرمان طی روزهای آینده به این کالا تأمین شود.

حمید رضا رشیدی‌نژاد بیان کرد: آنچه در خصوص قیمت‌ها نیز وجود دارد باید اصلاح و قیمت ماسک ارزان شود.

وی بر استفاده حداکثری مردم از ماسک تاکید کرد و گفت: مسئولان ذی ربط باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که ماسک به صورت آسان در دسترس مردم قرار گیرد.

وی افزود: کمبودی در خصوص توزیع ماسک در بیمارستانها وجود ندارد اما این کالای ضروری باید به سهولت در دسترس مردم عادی نیز قرار گیرد.

به زودی خط تولید مکانیزه ماسک در کرمان فعال می‌شود

معاون سازمان صمت استان کرمان اظهار داشت: نیاز روزانه استان کرمان به ماسک ۴۰۰ هزار عدد می‌باشد که هم اکنون ۲۰۰ هزار ماسک به صورت روزانه در استان تولید می‌شود.

سینا خسروی افزود: برنامه ریزی لازم برای افزایش تولید صنعتی ماسک در کرمان انجام شده و امیدواریم با راه اندازی خط تولید جدید نیاز استان تأمین شود.

وی تصریح کرد: کارگاه‌ها و تولید کنندگان فعال کنونی نیز باید روند تولید را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در راستای راه اندازی خط تولید مکانیزه ماسک افزود: مشکلات به زودی رفع خواهد شد و نیاز استان را در داخل استان تأمین می‌کنیم.

خسروی همچنین از خریداری پارچه‌های استاندارد و عرضه به کارگاه‌های تولید ماسک اشاره کرد و گفت: در این خصوص همکاری لازم با دست اندرکاران تولید ماسک انجام می‌شود.

باید منتظر ماند و دید طبق وعده مسئولان روند تولید ماسک استاندارد در کرمان طی روزهای آینده بهبود می‌یابد یا همچنان با وعده مواجه خواهیم بود.

منبع :مهر


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.