منو

سوگواره آیین جوش زنی هرمزآباد رفسجان در اربعین حسینی برگزار خواهد شد.

سوگواره آیین‌ جوش‌زنی ایران(هرمزاباد رفسنجان) امسال در دو بخش نوحه‌خوانی جوش زنی و طراحی گرافیکی پوستر و نقاشی (موضوع ازاد) برگزار خواهد شد.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹


به گزارش ایستار ،ابراهیم رضوی دبیرآیین جوش زنی ایران ،در نشست خبری با اصحاب رسانه در عصر چهار شنبه با اشاره به فلسفه قیام عاشورا بیان کرد:
قطعا امام حسین (ع)برای حاکمیت و حکومت به کربلا نرفتند بلکه پیامی بزرگ در پشت پرده این قیام بزرگ وجود داشته داشت.

وی در زمینه ی تاریخچه آیین جوش زنی عنوان کرد:
آیین جوش زنی در روستای هرمز اباد رفسنجان به دوران صفویه برمیگردد که درصبح روز عاشورا در مسجد قدیم روستا با تعداد ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر انجام میشود.

رضوی در زمینه ی ملی شدن ایین تاریخی اظهار داشت: این آیین تاریخی در میراث ملموس با شماره ۵۴۴ در میراث فرهنگی کشور به عنوان آیین جوش زنی شمال استان کرمان (ابرکوه یزد) ثبت شده است .با ارسال مستندات و پروسه های قانونی در سال ۹۴ ثبت ملی شد.

ابراهیم رضوی ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ از تمبر پستی آیین جوش زنی با حضور مسئولین و مدیر اداره پست استان کرمان در ایین جوش زنی رونمایی شد. درسال ۱۳۹۸ جشنواره سوگواره آیین جوش زنی برگزارشد.

دبیر آیین جوش زنی اظهار داشت:در سال گذشته ۱۴۵ عکس به دبیر خانه ارسال شد و ۱۲ اثر برتر برجای گذاشت اما بنا به دلایلی امکان برگزاری نمایشگاه وجود نداشت و امیدواریم امسال نمایشگاه امسال وسال گذشته را برگزار کنیم.

رضوی تاکید کرد:هرمز اباد در منطقه ویژه ای از شهرستان رفسنجان و بزرگ ترین جنگل مصنوعی دنیا دارد و در سال ۱۳۹۶بزرگترین مسجد هرمز اباد که مربوط به دوران قاچار ثبت ملی شده است و حمام تاریخی که در جوار این مسجد در حال ثبت شدن ملی است.

در ادامه بیان کرد:روستای هرمز اباد دارای ۳۰۰۰ جمعیت و ۲۴ شهید والا مقام دارد.

رضوی‌ در پایان یاد اور شد: سوگواره آیین‌ جوش‌زنی ایران(هرمزاباد رفسنجان) امسال در دو بخش نوحه‌خوانی جوش زنی و طراحی گرافیکی پوستر و نقاشی (موضوع ازاد) برگزار خواهد شد.
مهلت ارسال آثار تا  دهم مهرماه است و اختتامیه این آیین ۱۷ مهرماه همزمان با اربعیین حسینی است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهارده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.