منو

سلامتی مهم تر از تصمیم های آموزشی گزارش ایستار از مخاطرات بازگشایی مدارس در رفسنجان

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان آخرین زنگ شروع سال تحصیلی قرن که با مخالفت شدید نظام پزشکی و کادر درمانی و متخصصین سلامت روبرو بود و حتی وزیر بهداشت نیز اکراه خود را پنهان نداشت، خانواده ها، مخالفین اصلی این تصمیم بودند در نیمه شهریور ماه به صدا در امد .

۱۷ شهریور ۱۳۹۹

سرویس اجتماعی ایستار/ یگانه شجاعی: بالاخره پس از کش و قوس های فراوان آخرین زنگ شروع سال تحصیلی قرن در نیمه شهریور به صدا در آمد. زنگی که سر و صداهای زیادی را به راه انداخت و واکنش های متعدی را به همراه داشت. واکنش هایی که سایه شیوع کرونا بر آن سنگینی می کند.
علیرغم تصمیمات گذشته که قرار بود بازگشایی مدارس بر اساس رنگ کرونا در شهرهای مختلف باشد اما به یکباره تصمیم بر بازگشایی و آموزش حضوری همه مدارس کشور گرفته شد. تصمیمی که حاجی میرزایی وزیر آموزش پرورش آن را این گونه اعلام کرد که اصل بر آموزش حضوری دانش آموزان است تا دانش آموزان و معلمان همدیگر را بشناسند و اطلاعات سال قبل خود را مرور کنند و پیگیری این موضوعات به شکل حضوری بهتر است.
رئیس جمهور نیز در روز نخست بازگشایی مدارس بر آموزش حضوری تاکید کرد و در حالی که نسخه حضور دانش آموزان و اطمینان بخشی به سلامت مدارس را پیچید که مدارس آنقدر امن نبودند که ایشان برای چند دقیقه در مدرسه ای حاضر شود و به طبق روال هر ساله چکش زنگ آغاز سال تحصیلی را بکوبد.
در خصوص این بی تصمیمی و یا تصمیم ناگهانی که با مخالفت شدید نظام پزشکی و کادر درمانی و متخصصین سلامت روبرو بود و حتی وزیر بهداشت نیز اکراه خود را پنهان نداشت، خانواده ها، مخالفین اصلی این تصمیم بودند که سلامت فرزندانشان بیش از هر چیز برایشان در اولویت و اهمیت بود.
برخی از والدین رفسنجانی در گفت و گو با ایستار از بلاتکلیفی خود در این شرایط گلایه داشتند و معتقد بودند که دانش آموزان مقطع دبستان امکان انجام کامل پروتکل های بهداشتی را ندارد. علاوه براین خانواده ها روز های پر استرسی را می گذرانند و دانش آموزان هم با استرس بیش از اندازه، در سرکلاس حاضر می شوند. در این شرایط بسیاری از والدین اظهار داشتند که قصد دارند در شرایط قرمز رفسنجان، فرزندان خود را به مدرسه نفرستند زیرا این عقیده را دارند یک سال عقب ماندن از تحصیل، بهتر از عواقب جبران ناپذیر بیماری کرونا خواهد بود.
اما تقوی رئیس آموزش پرورش رفسنجان در گفت و گو به ایستار در خصوص این دغدغه و تصمیم والدین اظهار کرد: با توجه به نا معلوم بودن زمان پایان این ویروس انصراف دادن از تحصیل کار درستی در این شرایط نخواهد بود زیرا اگر دانش آموزان پسر انصراف دهد در زمان اعزام به خدمت به مشکل بر خواهند خورد. وی ادامه داد: امسال ترک تحصیل انجام دهند، اما آیا سال آینده هم می توانند ترک تحصیل کنند؟ زیرا پایان ویروس کرونا نامشخص خواهدبود و شاید سال ها در جامعه ماندگار باشد.
تقوی همچنین در پاسخ به نگرانی به جای والدین تصریح کرد: والدینی که استرس حضور فرزند خود در مدارس را دارند می توانند با مراجعه به مدیر مدرسه و هماهنگی لازم از آموزش های آنلاین مدرسه و دریافت درسنامه استفاده کنند.
رئیس آموزش و پرورش رفسجان اظهار داشت: اولویت مهم و اساسی ما سلامت دانش آموزان خواهد بود و همچنین مدارس باید پروتکل های بهداشتی کامل از جمله ضدعفونی ، تهویه مناسب و فاصله گذاری یک ونیم متری دانش آموزان در محیط های آموزشی را فراهم کنند. و والدین می توانند در مکان آموزش فرزند خود حضور یابند و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی به آموزش و پرورش رفسنجان اطلاع دهند.
از سوی دیگر معلم ها و کادر آموزشی نیز از حضور دانش آموزان در کلاس ها واهمه دارند. مسئله ای که به وضوح در گفت وگو ما با آنها هویدا بود. زیرا آنها به خوبی می دانند نه تنها شهرستان رفسنجان بلکه کل کشور امکان مقابله با حجم عظیمی از بیماری کرونا را نخواهد داشت و احتمال اینکه بسیاری از دانش آموزان در برابر شیوع ویروس قدرت تاب آوری کمتری داشته باشند وجود دارد.
اگر چه مسئولین کشوری و همچنین شهرستان و آنچنان که از صحبت های رئیس اداره آموزش پرورش رفسنجان بر می آید والدین هیچ اجباری برای آموزش حضوری فرزندانشان ندارند و می توانند آموزش را به صورت غیر حضوری و در بستر فضای مجازی دنبال کنند اما پرسش و دغدغه اصلی شهروندان به ویژه کادر زحمتکش درمان این است که رفسنجان در شرایطی به سر می برد که پس از خشکسالی های متوالی امسال دارای محصول کشاورزی خوبی است و در این وضعیت همزمان با بازگشایی مدارس، کارگران فصلی نیز از نقاط مختلف کشور مهاجرت موقت به شهرستان رفسنجان خواهند داشت هرچند مسئولین شهرستان وعده سازماندهی کارگران فصلی را در فصل برداشت داده اند اما انجام این سازماندهی هرگز به طور کامل و صد در صدی امکان پذیر نخواهد بود. و این همزمانی، دانش آموزان و شهروندان رفسنجانی را با مخاطره جدی روبرو می کند مخاطره ای که می توان از آن تحت عنوان موج سوم کرونا یاد کرد. موجی که با توجه به شیوع فصلی آنفولانزا می تواند با خطرات و افسارگسیختگی بیشتری همراه باشد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نه =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.