منو

۱۵ فروشگاه فروش سم و کود در رفسنجان پلمپ شد/۱۵ هکتارسطح زیر کشت زعفران در اویل ابان برداشت خواهدشد/ ارائه سند مالکیت به کشاورزان شهرستان

حاج عبداللهی رئیس اداره جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد:با همیاری اداره صنعت معدن و تجارت ۱۵ فروشگاه به علت فروش سم قاچاق پلمپ شدند.در مناطق سرچشمه ، خنامان و راویز به مساحت ۱۵ هکتار کاشت هیدرو پونیک زعفران انجام شده است.به مالکین باغات پسته با مراجعه به اداره امور اراضی سند مالکیت ارائه خواهد شد

۱۹ شهریور ۱۳۹۹


صبح چهارشنبه حاج عبداللهی مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه رفسنجان در زمینه برداشت پسته در چند سال اخیر بیان کرد:

در سال ۹۷ ، ۳۵ کیلوگرم ودر سال ۹۸ ، ۲۶۰ کیلوگرم محصول پسته در هرهکتار از باغات رفسنجان برداشت شده است.

وی عنوان کرد: امسال امیدوار بودیم که محصول خوبی برداشت کنیم اما به علت گرما زدگی (دمای ۳۷درجه سانتی گراد)۵۰ درصد پسته رفسنجان ازبین رفت .همچنین بیشترین ضرر به رقم کله قوچی وارد شده است.

حاج عبداللهی ادامه داد : گرما زدگی بیشترین خسارت را به شهر های کشکوئیه و فردوس وارد کرده است.

وی در زمینه برداشت پسته در شهرستان رفسنجان بیان کرد:مالکین عمده از ۲۰ شهریور ماه و خورده مالکین از اول مهر برداشت باغات خود را آغاز خواهند کرد.مدت برداشت در رفسنجان به مدت ۴۵ روز با ظرفیت روزانه ۲۵۰۰۰ کارگر انجام خواهد شد.

حاج عبداللهی یاد اور شد :کشاورزان هرچه سریع تر باید محصول خود را برداشت به علت اینکه درخت زود تر ازاد شود و از ریزش جوانه های پسته جلو گیری خواهد شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی در زمینه سطح زیر کشت شهرستان رفسنجان تصریح کرد:سطح زیر کشت پسته رفسنجان ۸۶ هزار هکتار است که بیشترین سطح کشت به منطقه حومه با ۳۱هزار هکتار و نوق با ۲۸ هزار هکتار و بعد از آن به منطقه کشکوییه و کبوترخان اختصاص دارد.

وی در زمینه استفاده اسید در باغات پسته عنوان کرد:با توجه به قلیایی بود باغات پسته استفاده از اسید بسیار مفید خواهد بود اما باید کشاورزان از اسید مرغوب استفاده کنند زیرا اگر اسید دارای کادمیوم وسرب باشد خاک باغات آلوده خواهد شد.

حاج عبداللهی یاد اور شد: با انجام یک طرح ضربتی با کمک تعزیرات ،اداره صنعت معدن تجارت شهرستان و فرمانداری رفسنجان
۱۵ فروشگاه که سم قاچاق و نامرغوب را عرضه میکردند پلمپ و به مراجع قضایی ارجاع شدند.

مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:کشت گلخانه ای و هیدرو پونیک را میتوان جایگزین محصول پسته کرد و همچنین کشت هیدروپونیک ارزش افزوده بسیار بالاتر از پسته خواهد داشت.

حاج عبداللهی بیان کرد:کاشت هیدروپونیک زعفران در رفسنجان در مناطق سرچشمه ،خنامان و راویز به مساحت ۱۵ هکتار انجام میشود و در اوایل ابان زعفران در این مناطق برداشت خواهد شد.

وی اظهار داشت:با توجه به کم ابی در سطح شهرستان از کشاورزان در اجرای طرح آبیاری قطره ای حمایت می کنیم . به ازای اجرای طرح ابیاری قطره ای در هر هکتار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض به کشاورزان ارائه میدهیم و باتوجه به اینکه تقاضای وام برای طرح ابیاری قطره ای افرایش یافته اما همچنان همه مراحل دریافت وام آسان و بدون وثیقه است.

حاج عبداللهی بیان کرد:شهرستان رفسنجان تقریبا 50 مزرعه پرورش ماهی دارا است و با مشکلات زیادی از جمله افزایش قیمت خوراک ماهی رو به رو هستند . همچنین مزرعه داران در حال حاضر در حال ساخت استخر های پرورش ماهی به شکل دایره ای هستند .

مدیر اداره جهاد کشاورزی رفسنجان تاکید کرد :مالکان باغات پسته(۲/۵هکتار به بالا) برای سند دار کردن اراضی خود به اداره امور اراضی شهرستان مراجعه کنند و با انجام امور مربوطه سند خودرا دریافت کنند.

حاج عبداللهی در پایان نشست خبری با اهالی رسانه اظهار داشت:برای اجرای طرح مدیریت یکپارچه باغات پسته در مناطق بهرمان ،کشکوئیه،نوق ، حومه و کبوتر خان ۱۸۰ موتورپمپ کشاورزی شناسایی شده است که تعداد مالکین آن کمتر از ۵۰ نفر است که پس از برداشت محصول پسته با مالکین گفت وگویی انجام شود که کار های از جمله؛ آبیاری تحت فشار ،ارتباط با کارشناس کشاورزی و عملیات مبازره با آفات باغات پسته به صورت هماهنگ و یکپارچه انجام می شود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 1 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.