منو

سرنوشت وعده‌های جشن اتمام «مسکن مهر» دراستان کرمان/پایان کدام سال؟

وعده‌های جشن اتمام مسکن مهر در استان کرمان را مسئولان وزارتخانه‌ای و استانی طی سال‌های گذشته زیاد مطرح کرده‌اند اما آیا پرونده این طرح تا پایان امسال با رضایت کامل مردم از وعده‌ها در استان بسته خواهد شد؟

۲۳ شهریور ۱۳۹۹

مسکن مهر که در دولت نهم برای خانه‌دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه سنگ بنای آن نهاده شد، علی‌رغم اینکه چندین سال از آغاز آن می‌گذرد اما همچنان در کشور و استان پهناور کرمان جزو مباحث جلسات شورای مسکن است و وعده‌هایی که برای اتمام و جشن تکمیل این واحدها داده می‌شود، ادامه دارد.

در استان کرمان هر چند اظهارنظرهای متفاوتی از آمار کلی مسکن مهر طی سال‌های گذشته از سوی مسئولان مطرح شده اما وعده‌های اتمام آن هم از سوی مسئولان وزارتخانه مربوطه و استانی مکرر داده شده تا بالاخره پرونده آن بسته شود.

در این زمینه مروری می‌کنیم از آنچه طی چند سال اخیر بر مسکن مهر در استان کرمان گذشت و وعده‌های مسئولان در این ارتباط تا امروز…

خرداد ماه سال 96/بلاتکلیفی 16 هزار مسکن مهر کرمان

محمدمهدی بلوردی مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان کرمان در خرداد ماه سال 96 گفت: 16 هزار و 601 واحد مسکن مهر در استان کرمان هنوز افتتاح نشده است.

وی عنوان کرد: 54 هزار و 633 واحد مسکن مهر در استان کرمان داریم که از این تعداد 38 هزار و 32 واحد مسکن مهر افتتاح شده است.

وی بیان داشت: 16 هزار و 601 واحد مسکن مهر در استان کرمان هنوز افتتاح نشده است که مشکل آن‌ها ترکیبی از مسائل از جمله عدم توانایی مالی متقاضیان، مشکلات قضایی و مسائل زیرساختی است.

اسفند ماه 96/حل و فصل مشکل قضائی 4 هزار واحد مسکن مهر کرمان

مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان کرمان درباره آخرین وضعیت مسکن مهر در استان کرمان گفت: مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت را راه و شهرسازی پیش می‌برد و ۳۲ هزار و ۷۰۵ واحد مسکن مهر باید توسط اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان احداث شود که تاکنون ۲۳ هزار و ۶۵۴ واحد افتتاح شده است.

بلوردی با یادآوری اینکه تعدادی از واحدهای مسکن مهر هم در مرحله نازک‌کاری است و تعدادی از واحدهای باقی‌مانده فاقد متقاضی هستند، ادامه داد: پرونده ۶ هزار واحد مسکن مهر در دادگستری استان کرمان مطرح بود که با همکاری دستگاه قضایی مشکل حدود ۴ هزار و ۲۰۰ واحد را حل و فصل شده است. 

دی ماه 97/وجود 4 هزار مسکن مهر نیمه‌تمام در کرمان/ یک هزار واحد فاقد متقاضی

علی حاجی‌زاده معاون بازآفرینی و مسکن راه و شهرسازی کرمان با بیان اینکه در حوزه شمال استان کرمان، 33 هزار واحد مسکن مهر تعاونی، خودمالکی و تفاهم‌نامه سه جانبه داریم، عنوان کرد: 25 هزار واحد به صورت رسمی افتتاح و تحویل شده‌اند و حدود یک هزار واحد باقیمانده فاقد متقاضی هستند.

وی در خصوص تعیین تکلیف واحدهای بدون متقاضی عنوان کرد: بخشی در از این واحدها در قالب تفاهمنامه با کمیته امداد تعیین تکلیف شدند و بخشی هم با سایر نهادهای حمایتی تعیین تکلیف می‌شوند.

حاجی‌زاده ابراز داشت: بخش زیادی از واحدهای مسکن مهر که عمدتا تعاونی‌‌ها هستند، مشکلات قضایی دارند و حدود 3 هزار واحد باید تعیین تکلیف شوند و 4 هزار واحد نیمه‌تمام هم داریم که بعضا نیمه‌فعال و راکد هستند.

بهمن ماه 97/ وعده جشن اتمام مسکن مهر در کلنگ‌زنی پروژه مسکن مهر رفسنجان

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به رفسنجان و در حاشیه کلنگ‌زنی پروژه ۴۸ واحدی مسکن مهر در رفسنجان گفت: جشن اتمام و تکمیل مسکن مهر در چهارمین استان کشور قبل از سال جدید برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه استان جشن اتمام مساکن مهر را برگزار کردند، افزود: استان چهارم هم قبل از سال جدید این جشن را برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه سال 98 تمام پروژه‌های مسکن مهر که مشکل حقوقی ندارند به پایان خواهند رسید، خاطرنشان کرد: 400 هزار مسکن مهر در سطح کشور ظرف دو سال آینده خواهیم داشت که پروژه 48 واحدی که امروز در رفسنجان کلنگ‌زنی شد اولین اتفاق در این خصوص است.

29 بهمن 97/ جمع شدن پرونده مسکن مهر کرمان تا سال 98

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح 584 واحد مسکونی از بخش تعاونی مسکن کارگران پیمانکاران گل‌گهر در شهر سیرجان از جمع شدن پرونده مسکن مهر در سطح استان کرمان تا سال آینده خبر داد و گفت: شهرستان سیرجان هم برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی آماده هستیم و از پیمانکاران و شرکت‌های ساخت و ساز درخواست می‌کنیم در این شرایط آماده همکاری کنند.

اردیبهشت ماه 98/ مجموع 50 هزار واحد مسکن مهر استان کرمان؛ افتتاح 41 هزار و 500

احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در شورای مسکن استان کرمان اظهار داشت: همکاری همه دستگاه‌ها بوده که توانستیم در استان کرمان 41 هزار و 500 واحد مسکن مهر را افتتاح کنیم.

وی با اشاره به مجموع 50 هزار واحد مسکن مهر استان کرمان بیان داشت: واحدهایی هم که به‌دلیل فاقد متقاضی، پرونده‌های قضائی و … باقی مانده‌اند، تاکید رئیس جمهور است که هر چه سریعتر برطرف شده و امسال پروژه مسکن مهر به طول کامل جمع شود.

محمدمهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار داشت: در مجموع استان کرمان حدود 50 هزار واحد مسکن مهر داریم که 32 هزار و 800 واحد آن در شمال استان است، 8 هزار و 300 واحد از این مسکن‌ها به دلایل مختلف باقیمانده‌اند که یک‌هزار و 14 واحد آن فاقد متقاضی است.

ساردوئی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت: در جنوب استان کرمان 6 هزار و 345 واحد مسکن مهر داشتیم که 4 هزار و 526 واحد آن تکمیل شده و یک‌هزار و 819 واحد باقی مانده که بعضا بلاتقاضی و بعضا مشکلات دارند.

در این نشست عنوان شد، بنیاد مسکن استان کرمان هم 11 هزار و 495 واحد مسکن مهر دارد که 9 هزار و 737 واحد آن به اتمام رسیده و 525 واحد مسکن مهر در جنوب استان باقیمانده داریم که 228 واحد آنها خودمالکی و مابقی تعاونی هستند و 250 واحد مسکن مهر تعاونی مشکل دارند.

دی ماه 98/ یک هزار و 900 واحد مسکن مهر در کرمان باقیمانده است

حاجی‌زاده سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در جلسه شورای مسکن استان کرمان گفت در حوزه شمال استان کرمان بالغ بر 25 هزار و 500 واحد مسکن مهر طی سال‌های گذشته و تا امروز به طور رسمی افتتاح و تحویل متقاضیان شده است.

وی با بیان اینکه 7 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که بخشی از آنها پرونده قضائی دارند و در حال رسیدگی در مراجع قضائی هستند، عنوان کرد: یک هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی داریم که با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در حال تعیین تکلیف هستند، این واحدها 6 پروژه را شامل می‌شوند که فرآیند واگذاری آنها در حال انجام است و دو مورد آن قرارداد منعقد شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: در مجموع یک هزار و 900 واحد مسکن مهر باقیمانده که تا پایان سال با همکاری اعضای شورای مسکن و شرکت‌ها و متقاضیان باید تعیین تکلیف شوند که اختتام مسکن مهر را شاهد باشیم.

آخرین اظهار نظر مسکن مهری مدیران کل شهرسازی کرمان

شمال کرمان/ بعد از حدود یک هفته پیگیری گفت‌وگو با مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان انجام نشد که در این ارتباط استناد می‌شود به آخرین اظهارات علی حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان در مرداد ماه امسال که اظهار کرده است: جشن اختتامیه مسکن مهر را با برنامه‌ریزی برای تکمیل و تحویل یک‌هزار و ۲۷۰ واحد دیگر به مردم، طی سال جاری برگزار می‌کنیم و پرونده این طرح در استان بسته می‌شود.

وی عنوان کرده است: بیش از ۳۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکن مهر در استان کرمان داشتیم که تاکنون ۲۸ هزار واحد آن تکمیل و افتتاح شده و یک‌هزار و ۲۷۰ واحد تا شهریورماه امسال آماده بهره‌برداری و به زودی افتتاح می‌شود.

به گفته حاجی‌زاده، بخشی از باقیمانده مسکن مهر مشکلاتی در حوزه قضایی و دیگر موارد دارد که این واحدها از برنامه اختتامیه مسکن مهر خارج شده‌اند.

97 تعاونی به دلیل دعاوی حقوقی بین اعضاء و مدیران دارای پرونده حقوقی بوده و راکد است و یک‌هزار و 200 واحد از پروژه مسکن مهر کهنوج با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال اجرا است

جنوب کرمان/ ساردوئی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان در این ارتباط گفت: مجموع واحدهای مسکن مهر در جنوب کرمان 6 هزار و 341 واحد بوده است و 2 هزار و 542 واحد در دولت قبلی واگذار شده و 2 هزار و 502 واحد از سال 92 تاکنون تحویل متقاضی شده است. 

وی با بیان اینکه مابقی پرونده‌های متقاضیان، دارای پرونده مشکلات حقوقی بین اعضا است که عملا جلوی کار گرفته شده است، عنوان کرد: 97 تعاونی به دلیل دعاوی حقوقی بین اعضاء و مدیران دارای پرونده حقوقی بوده و راکد است و یک‌هزار و 200 واحد از پروژه مسکن مهر کهنوج که مدت‌ها راکد بوده با پیگیری به‌عمل آمده با پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان بیان کرد: این اداره کل همه خدمات زیربنایی و روبنایی که وظیفه این اداره کل بوده را انجام داده است.

صدای مردم/خانه‌هایی که بعد از ۹ سال هنوز سند ندارند

زهرا زن جوانی است که از ۹ سال قبل در یکی از واحدهای پروژه ۵۷ هکتاری شهرک مطهری شهر کرمان ساکن شده است، با اشاره به اینکه امروز نسبت به سال‌های قبل شرایط پروژه های مسکن مهر بهتر شده است و مشکلات کمتری داریم، اظهار داشت: منزل ما جزو پروژه ۹۶ واحدی ست که همه این واحدها با مشکل نداشتن سند مواجه هستند.

وی درباره علت سنددار نشدن این ۹۶ واحد مسکن مهر تصریح کرد: متراژ خانه‌ها در سند نسبت به متراژ واقعی خانه‌ها بیشتر ذکر شده است برای همین شهرداری نامه‌ای را با موضوع سندهای ما به اداره مسکن و شهرسازی فرستاده است.

این بانوی کرمانی عنوان کرد: متراژ خانه‌ها در سند نسبت به متراژ واقعی خانه‌ها بیشتر ذکر شده است/ اداره کل مسکن و شهرسازی هنوز جواب نامه شهرداری را نداده است

این بانوی کرمانی عنوان کرد: اداره کل مسکن و شهرسازی هنوز جواب نامه شهرداری را نداده است و صاحبخانه‌ها در صورتی که بخواهند منازل خود را بفروشند باید خانه‌ها را به صورت وکالتی و زیرقیمت واگذار کنند‌.

زهرا بیان داشت: دو، سه سال قبل هم یکی از همسایه‌ها به ما گفت یک شرکت هست که از هر واحد ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرد و کارهای سندها را انجام می‌دهد اما آنها هم پول ما را خوردند و رفتند.

مریم هم یکی دیگر از ساکنان پروژه مسکن مهرکرمان است، وی درباره نگرانی این روزها درباره خانه‌اش گفت: خانه‌های بلوک ما ترک خورده‌اند و آن طور که شنیده‌ایم این ترک‌ها به علت این است که مجتمع ما را بر روی آب‌های زیرسطحی ساخته‌اند.

وی همچنین از نبود فضای سبز، پارک و مدرسه دولتی در پروژه گلایه کرد و ابراز داشت: افراد زیادی در این پروژه ساکن هستند و اینجا خیلی شلوغ است اما فضای سبز و مدرسه دولتی نداریم.

منبع : فارس


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.