منو

گزارش رسانه های چین و ژاپن از « نه» جهانی به آمریکا

رسانه های چین و ژاپن در واکنش به ادعای آمریکا بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران، با اشاره به اینکه واشنگتن دیگر عضوی از برجام نیست، نوشتند که آمریکا حق اجرایی کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

۳۰ شهریور ۱۳۹۹

 “سی جی تی ان” تلویزیون انگلیسی زبان چین در گزارشی  نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد جامعه جهانی باید با ایالات متحده برای تحمیل اراده خود بر جهان به عنوان “قلدر” مخالفت کند.

بر اساس این گزارش، ظریف یاداوری کرده است که ایالات متحده با خروج یکجانبه از این توافق در سال ۲۰۱۸ صلاحیت خود را در رابطه با هرگونه اقدام در توافق هسته ای ۲۰۱۵  ایران، از دست داده است.

تلویزیون چین در ادامه به واکنش سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخته و نوشته است: فرمانده سپاه پاسداران هشدار داده است هیچ قدرتی، از جمله ایالات متحده، شرایط تحمیل جنگ جدید به ملت ایران را ندارد بنابراین مردم نباید نگران بلوف های اغراق آمیز توسط رئیس جمهوری آمریکا باشند.

گزارش همچنین به عدم همراهی جامعه جهانی با درخواست آمریکا پرداخته و نوشته است انتظار می رود این اقدام آمریکا، حمایت بین المللی کمی داشته باشد همانطور که در ماه گذشته میلادی نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد واشنگتن برای بازگرداندن تحریم ها را رد کرده بود.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین هم از ادعای آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران به عنوان یک اقدام یکجانبه یاد کرد و نوشت: ایالات متحده پس از تلاش نافرجام و انزوا طلبانه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران که ماه آینده منقضی می شود، روز گذشته به طور یکجانبه ادعا کرد که مکانیسم ماشه را اجرایی کرده است.

در ادامه گزارش آمده است با این حال، اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت اظهار داشتند که ایالات متحده حق استناد به مکانیسم “ماشه” را ندارد زیرا این کشور پس از خروج از توافق هسته ای ایران در ماه مه ۲۰۱۸ دیگر عضو این توافق نیست.

گزارش به اظهارات سفیر اندونزی در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه گذشته را بر عهده داشت پرداخت و به نقل از وی نوشت: آمریکا در موقعیتی نیست که اقدامات بیشتری انجام دهد زیرا در این مورد، بین اعضای شورای امنیت، اتفاق نظر وجود ندارد.

شینهوا با اشاره به تهدیدهای پمپئو برای بازگرداندن تحریم های ایران نوشت که انگلیس، فرانسه و آلمان روز جمعه به شورای امنیت اعلام کردند هرگونه تصمیم یا اقدامی که برای اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل علیه ایران انجام شود «از نظر حقوقی ناتوان خواهد بود».

اما روزنامه ژاپن تایمز هم در مطلبی تحلیلی ضمن پرداختن به ادعای واشنگتن برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران نوشت: اقدامات آمریکا برای تحریم ایران به جای جمع کردن متحدان در کنار خود، دوستان واشنگتن مانند انگلیس، فرانسه و آلمان را با روسیه و چین متحد کرده است.

به گزارش ایرنا ژاپن تایمز روز یکشنبه نوشت: حمایت اعضای شورای امنیت از توافق نامه برجام، ایالات متحده را در شورای امنیت سازمان ملل متحد منزوی ساخته است و بیشتر کشورها می گویند آمریکا هیچ صلاحیتی برای درخواست بازگشت تحریم های بین المللی ندارد زیرا دیگر طرف این قرارداد نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا،  اواخر روز شنبه در بیانیه ای ادعا کرد که تحریم های ایران دوباره اعمال می شود و ایالات متحده انتظار دارد همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد کاملاً به تعهدات خود برای اجرای این تحریم ها عمل کنند.

گزارش با یاداوری اینکه بعید است چنین اقدامی (پایبندی کشورهای دیگر به این تحریم ها) اتفاق بیافتد نوشت: ترامپ از زمان خروج  توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ تمام تلاش خود را برای تضعیف برجام و بازگرداندن تحریم های ایران بکار گرفته است حتی در این مسیر متحدان تجاری تهران را هم تهدید کرده است.

ژاپن تایمز تاکید کرده است جهان معتقد است با توجه به اینکه دولت دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شده است صلاحیت درخواست و یا اجرای مکانیسم ماشه را ندارد.

این گزارش همچنین با اشاره به اختلاف آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل در مورد بازگشت تحریم های ایران نوشته است: این اختلافات، شورای امنیت سازمان ملل متحد را فلج و با بحران مواجه کرده است.

در ادامه گزارش آمده است: به نظر می رسد بیشتر کشورهای عضو شورای امنیت تلاش می کنند تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان ۱۳۹۹) از هرگونه برخورد مستقیم با این موضوع جلوگیری کنند. «جو بایدن» نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است که اگر در ماه نوامبر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود، به دنبال بازگشت به توافق هسته ای برجام و ادامه آن است.

در پایان گزارش ژاپن تایمز آمده است که ایران هم روز شنبه درخواست ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم ها را به سخره گرفته و اعلام کرده است اگر دشمن تلاش کند جنگ را شروع کند، پایگاه های نظامی واشنگتن در خلیج فارس در تیر رس قرار خواهند گرفت.

«کیودو» خبرگزاری رسمی ژاپن هم در گزارشی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران نوشت: جامعه جهانی از این اقدام ادعایی آمریکا حمایت نکرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایالات متحده آمریکا ادعا کرده است برای بازگشت تحریم های ایران به مکانیسم ماشه متوسل شده است که در قالب توافقنامه سال ۲۰۱۵ برجام گنجانده شده است، این در حالی است دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۸ میلادی این توافقنامه را ناقض دانست و از آن خارج شد


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 3 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.