منو

ایستار گزارش می دهد :شوی تبلیغاتی و عجولانه 25 مرداد/ اختلاف شهرداری و اوقاف و پا در هوایی واگذاری خانه حاج آقا علی

25 مرداد ماه با حضور مسئولین شهرستان و معاون عمرانی استاندار کرمان مراسم واگذاری بزرگترین خانه خشتی جهان به شهرداری رفسنجان برگزار شد. مراسمی که از ظواهر امر این گونه بر می آمد که از طرح های مهم شهرداری رفسنجان بوده و ارزش خبری آن آنقدر برای شهرداری و شورای شهر بالا بود که شهردار مستعفی رفسنجان را نیز از یزد به این مراسم کشاند. اما با گذشت 40 روز از این واگذاری ،خبرها حکایت های دیگری دارد. هنوز مهر واگذاری خشک نشده، این طرح معطل و سردرگم به بن بست خورده است.

۰۱ مهر ۱۳۹۹

به گزارش ایستار،25 مرداد ماه با حضور مسئولین شهرستان و معاون عمرانی استاندار کرمان مراسم واگذاری بزرگترین خانه خشتی جهان به شهرداری رفسنجان برگزار شد. مراسمی که از ظواهر امر این گونه بر می آمد که از طرح های مهم شهرداری رفسنجان بوده و ارزش خبری آن آنقدر برای شهرداری و شورای شهر بالا بود که شهردار مستعفی رفسنجان را نیز از یزد به این مراسم کشاند. اما با گذشت 40 روز از این واگذاری ،خبرها حکایت های دیگری دارد. هنوز مهر واگذاری خشک نشده، این طرح معطل و سردرگم به بن بست خورده است. البته از همان اول هم این واگذاری حرف و حدیث ها و حاشیه هایی داشت،که غیبت بخشدار مرکزی، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای قاسم آباد در این مراسم اوج اختلافات در این واگذاری را نشان می داد.

کرمی رئیس شورای اسلامی روستای قاسم آباد در این خصوص به خبرنگار ایستار اظهار داشت: زمان واگذاری خانه حاج اقا علی از اعضای شورای اسلامی روستا و دهیاری قاسم اباد دعوت به عمل نیامد. ما درخواست داشتیم که این مکان تاریخی به صورت پرداخت اقساطی در اختیار شورای اسلامی روستا قرارگیرد. وی ادامه داد: چالش مهم ما در حال حاضر نارضایتی اهالی قاسم آباد است زیرا همچنان درهای این خانه به روی مردم بسته است و ظاهر این مکان تاریخی هنوز در حالت بلاتکلیفی قرار دارد.

رضا زاده رئیس دهیاری قاسم آباد نیز در گفت و گو با ایستار عنوان کرد: دهیاری قاسم آباد از واگذاری خانه حاج اقا علی بی اطلاع بوده است و هم اکنون این خانه در بلاتکلیفی است و بدتر از قبل نگه داری می شود. وی ادامه داد: در حال مکاتبه و گفت و گو با بخشدار مرکزی هستیم تا بتوانیم این مکان را از بلاتکلیفی خارج کنیم.
بر اساس آنچه که در روز واگذاری این خانه به شهرداری رفسنجان در صحبت مسلولین مطرح گشت مقرر شد که از همان روز( یعنی 25 مرداد 99) این خانه تاریخی زیر نظر شهرداری رفسنجان فعالیت خود را آغاز کند اما این اتفاق رخ نداد و هنوز درب آن بسته است.
حجت الاسلام ارجمند از اعضای شورای اسلامی رفسنجان در این زمینه صراحتا به ایستار گفت: با اداره اوقاف شهرستان به اختلاف بر خورد کرده ایم زیرا اوقاف شهرستان علاوه بر ۶ میلیارد و پانصد میلیون تومان برای تامین بودجه استفاده شده برای مرمت خانه خشتی، خواهان مالکیت امکانات فراهم شده در این مکان توسط شهرداری رفسنجان است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما قبل از امضای توافق نامه تمام جهات قرار داد را مورد بررسی قرار داده بودید اظهار داشت: به علت فشار از سوی استانداری این قرارداد به سرعت انجام شد.!!!

علی بهشتی پور دیگر عضو شورا اسلامی رفسنجان در این زمینه اینگونه به خبرنگار ایستار پاسخ داد: مراسم واگذاری خانه خشتی توسط استانداری کرمان در خانه خشتی برگزارشد بعد!!! از برگزاری این مراسم ، شورای اسلامی شهرستان رفسنجان قراردادی را تایید و به اوقاف مرکزی ارسال کرد و درصورت موافقت اداره اوقاف کشور با قرار داد جدید این واگذاری انجام خواهد شد.

یوسفی رئیس اداره اوقاف رفسنجان در گفت و با گو با ایستار در این خصوص اظهار داشت: طبق قرار داد انجام شده ما بین اداره اوقاف و شهرداری رفسنجان، این خانه پس از پرداخت مبلغ ذکر شده در قرارداد، به شهرداری رفسنجان واگذار خواهد شد. وی ادامه داد: قرار بر این بوده است که پس از امضاء قرارداد شهر داری مبلغ مورد نظر را به اداره اوقاف پرداخت کند که به علت عدم پرداخت، واگذاری انجام نشده است و درهای خانه حاج آقا علی به روی مردم بسته است.

آنچه مشخص است در ماجرای خانه حاج اقا علی حرف های ضد و نقیض از سوی مسئولین زده می شود. تحقیقات ایستار نشان می دهد چند گزاره به عنوان دلایل بلاتکلیفی مطرح شده است اما کدام یک صحت دارد؟

  • این قرارداد و واگذاری با اصرار استانداری کرمان و بدون رضایت شهرداری و شورا و بررسی جمیع جهات صورت گرفته و به همین دلیل هنوز بلاتکلیف است
  • شهرداری رفسنجان در پی این بود تا بدون پرداخت پول این پروژه را در دست بگیرد. و اوقاف نیز زیر بار نرفته است
  • شورای شهر و شهرداری در پی انعقاد قرادادی دیگر است که تا سازمان اوقاف و امور خیریه آن را تایید کند و طرف قرارداد اداره اوقاف رفسنجان نباشد.
  • با توجه به عدم حضور بخشدار مرکزی در مراسم 25 مرداد و نیز عدم پاسخ به پرسش ایستار در این خصوص نشان می دهد که بخشداری نیز احتمالا برنامه هایی دیگری در این راستا داشته باشد. البته عدم پاسخگویی بخشدار در این زمینه که مسوولیت اصلی را داشته و عدم اعتراض رسمی به این موضوع در زمان انعقاد قرارداد تعجب آور است.

اما ماجرا هر چه که باشد باید به مسئولین رفسنجان خدا قوت گفت که اول مراسم واگذاری و امضاء توافق نامه را برگزار می کنند و سپس به فکر تنظیم قرار داد یا توافق در مبلغ قرار داد می افتند. این ماجرا نشان داد که این واگذاری تبلیغاتی و برگزاری عجولانه مراسم 25 مرداد چیزی جز ارائه بیلان کاری کاذب برای شهرداری و شورای شهر نبوده است تا از شوی تبلیغاتی آن ذهن افکار عمومی را از ماجرای استعفای عظیمی دور کند.

گزارش :یگانه شجاعی


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.