منو

درخشش رفسنجان در تولید ابزیان در کشور

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی رفسنجان:رفسنجان در مقابل استان های بزرگ از جمله اصفهان و فارس تنوع ابزی پروری بسیاری دارد و میدرخشد، در سال ۱۳۹۸شهرستان رتبه سوم ابزی پروری در استان کرمان کسب کرده است و ۱۶ درصد از تولیدات ابزی پروری استان کرمان را تولید میکند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۹


به گزارش ایستار ، افاق فلاحتی کارشناس شیلات جهاد کشاورزی رفسنجان در جمع خبرنگاران شهرستان با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر شاهد رشد ابزی پروری در ایران و دنیا هستیم بیان کرد:شهرستان رفسنجان در این زمینه یک ظرفیت نهفته دارد و باتوجه به تنوع اقلیمی موجود در شهرستان رفسنجان پرورش ماهی های مختلفی از جمله خاویاری،گرمایی و سردابی و آرتمیا مهیا شده است.

وی افزود:رفسنجان در مقابل استان های بزرگ از جمله اصفهان و فارس تنوع ابزی پروری بسیاری دارد و میدرخشد، در سال ۱۳۹۸شهرستان رتبه سوم ابزی پروری در استان کرمان کسب کرده است و ۱۶ درصد از تولیدات ابزی پروری استان کرمان را تولید میکند.

فلاحتی با توجه به اینکه با کمبود منابع ابی رو به رو هستیم عنوان کرد: به دنبال طرح هایی با سود دهی خوب و کم ترین مشکل هستیم ،۶۰درصد از فعالان در حوزه ابزی پروری کشاورزان هستد که متوجه تاثیر مثبت آب خروجی استخر های پرورش ماهی بر حاصل خیزی زمین های کشاورزی شدند وفعالان در عرصه صنعت در حوزه ابزی پروری فعالیت میکند .

وی با اشاره به اینکه در صدور مجوز ها در عرصه ابزی پروری در شهرستان رفسنجان کم توجهی های بسیاری شده است تاکید کرد:در زمینه دریافت تسهیلات و کمبود سرمایه در گردش با مشکلات بسیاری مواجه هستند و عدم شناخت عموم مردم از ازرش غذایی و دارویی ماهیان یکی دیگر از مشکلات حوزه ابزی پروری در شهرستان است .

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خاطر نشان کرد:برای نخستین بار در کشور در شهرستان رفسنجان در سال گذشته جشنواره طبخ ابزیان برگزار شد،یکی از نیازمندی های شهرستان احداث بازار برای عرضه ابزیان است که مردم رفسنجان به انتخاب گوشت ماهی تشویق شوند و باتوجه به شرایط حاکم بر جامعه بر اثر کرونا ویروس در ابتدا سال تا کنون کلاس های مجازی ابزی پروری توسط جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان برگزار شده است که از استان های دیگر هم در این کلاس ها شرکت کرده اند.

وی افزود:در تلاش هستیم با تامین اعتبار به روستاییان برای ایجاد حوضچه های پرورش ماهی در خانه هایشان تسهیلات کم بهره ارائه شود که در هر ۶ ماه بتوانند تقریبا دو تن ماهی برداشت کنند و به اقتصاد خانواده کمک شود و کمیته امداد که وظیفه فقر زدایی را دارد شاید از این پتانسیل برای خانواده های بی بضاعت استفاده کند.

آفاق فلاحتی گفت:ماهی خاویار یک ماهی ارزشمند تجاری جهانی است که در نوق یک واحد پرورش ماهی خاویار به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع با ظرفیت تولید ۲۰ تن ماهی مهیا است ، منطقه نوق دارای تنهاواحد فعال تولید ماهی آرتمیا در کشور است که اگر حمایت شود علاوه برخودکفایی در تولید این ماهی صادرات ماهی آرتمیا رونق خواهد گرفت .

وی افزود:امسال به دلیل وجود کرونا ویروس حمل و نقل بچه ماهی با مشکلات بسیاری رو به رو بود و با خاموش شدن پمپ های چاه های کشاورزی بخشی از فعالیت ابزی پروری از گردونه تولید خارج شد.

در اخرگفت:باتوجه به اینکه نتوانستیم از مزرعه دارانی که مجوز صنعتی پرورش ماهی دارند حمایت کنیم ۴۰ درصد از تولیدکنندگان ابزیان از گردونه تولید خارج شدند و از افرادی که میخواهند فعالیت خود را در زمینه ابزی پروری شروع کنند بایدبه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند تا به انها مشاوره های لازم داده شود و مورد حمایت قرار گیرند.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.