منو

از خنده تا واقعیت :گزارش ایستار از بازار مرغ رفسنجان

کسانی که سنی از آنها گذشته باشد روزگار قحطی و کوپن را به خوبی به خاطر دارند ،ماه هاست با کمبود روغن و مرغ در کشور مواجه هستیم ، در صورتی که مشتری ثابت یک فروشگاه باشید شاید به شما کالا بدهند وجالب است برای دریافت روغن و مرغ هم باید گزینش شویم.

۰۹ اسفند ۱۳۹۹

تارنمای خبری ایستار، یگانه شجاعی//چند سال پیش در یکی از برنامه های تلویزیونی کارشناسی می گفت روزگاری در کشور قحطی و کمبود بیداد می کرد و زمانی که مواد غذایی بین بقالی ها توزیع می شد سر در ورودی مغازه ها می نوشتند برنج رسید یا حبوبات موجود است. اما امروزه این دغدغه ها نیست و اکنون پشت شیشه مغازه ها می نویسند قسمت جدید فلان سریال رسید.
کسانی که سنی از آنها گذشته باشد روزگار قحطی و کوپن را به خوبی به خاطر دارند اما کسی در سن من تا چندی پیش کمبود مواد غذایی برایش خنده دار و بی معنی بود.
اما آن روزها گذشت و روزهای جدیدی پیش رویمان شکل گرفت. ماه هاست با کمبود روغن و مرغ در کشور مواجه هستیم. در صورتی که مشتری ثابت یک فروشگاه باشید شاید به شما کالا بدهند. جالب است برای دریافت روغن و مرغ هم باید گزینش شویم.

مردم برای خرید روغن یا مرغ تعاونی صف های طولانی و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کرونایی تشکیل می دهند. و همین توزیع های اندک هم در قفسه های فروشگاه های بزرگ و تازه تاسیس قرار می گیرد.
من همان دختری هستم که از واژه قحطی خنده ام می گرفت اما الان آن را درک می کنم. وقتی می بینم مردم برای دریافت مرغ صف تشکیل می دهند و در اخر برای خرید یک مرغ دعوا می شود آن را درک می کنم. این مردم همان مردمی بودند که به مرغ های یخ زده نگاه نمی کردند اما اکنون برای خرید یک مرغ یخ زده التماس می کنند و تمام شهر را در پی آن هستند.
در این خصوص با برخی شهروندان گفت و گو کردیم. یکی از شهروندان بیان کرد: در اوایل هفته گذشته زمانی که برای خرید مرغ به فروشگاه مرغ و ماهی مراجعه کردم گفتند مرغ موجود نیست. اسم و شماره تلفن خود را بنویسید با شما تماس میگیریم.
شهروندی دیگر با گلایه از این وضعیت گفت: فروشگاه های مرغ و ماهی ویترینشان خالی است. ومغازه های بسیاری هم بسته اند.
از یکی از فروشندگان مرغ درباره تعطیلی فروشگاهش سوال پرسیدیم که با عصبانیت پاسخ داد: با سهمیه روزانه ۵۰ کیلوگرم مرغ چگونه میتوانیم جوابگو مردم باشیم؟!
یکی از فروشندگان مرغ و ماهی در مرکز استان هم تصریح کرد: به دلیل عدم واردات نهاده های دامی و عدم ثبات قیمت دلار، و فشار استانداری برای ثابت نگه داشتن قیمت مرغ، دیگر برای مرغداری ها پرورش مرغ صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه: مرغداری های استان توان تامین مرغ مورد نیاز استان را نخواهند داشت و از سوی دیگر زمانی که مرغ داران متوجه می شوند فروش مرغ با کیلویی۱۵.۵۰۰تومان به دلالان برایشان صرفه اقتصادی ندارد مرغ زنده را به شهر هایی مانند زاهدان که مرغ زنده را کیلویی ۲۰۰۰۰ تومان می خرند می فروشند .

وی در آخر گفت: اگر همین شرایط تا پایان سال پیش برود فروشگاه های مرغ و ماهی ورشکست خواهند شد همانگونه که فروشندگان خرده پا ورشکست شده اند.

در زمینه کمبود مرغ در شهرستان به سراغ رئیس اداره ی جهاد کشاورزی رفسنجان رفتیم حاج عبداللهی اظهار کرد:در حال حاضر ۲۰۰ مرغداری در سطح شهرستان فعالیت میکنند و روزانه ۳۰ الی ۶۰ تن مرغ تولید میشود که نیاز شهرستان رفسنجان را تامین خواهد کرد .

وی تصریح کرد:طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار باید به شهرستان های دیگر استان مرغ ارسال شود که توزیع مرغ در شهرستان دیگر باعث کمبود مرغ در شهرستان رفسنجان شده است .

در ادامه ی پیگیری های خبرنگار ایستار در این باره مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان بیان کرد:تمام تلاش خود را در جهت توزیع مرغ به صورت گذشته و رفع کمبود مرغ در سطح شهرستان انجام دادیم وهمچنین نیروهای بسیجی در این باره پا به میدان گذاشتن و همراه توزیع کنندگان مرغ شدند که سهمیه مرغ فروشگاه های شهرستان تحویل داده شود.

با توجه به اینکه صبح امروز دوباره مرغ طبق روال قبل در میان فروشگاه های مرغ و ماهی توزیع شده است دوباره به سراغ فروشندگان رفتیم .

فروشنده اولی بیان کرد :صبح امروز ساعت ۷:۳۰ چهار صد و پنجاه کیلوگرم مرغ به ما ارائه شد که حدودا ۳۰ دقیقه بعد حتی یک دانه مرغ در مغازه باقی نماند .

فروشنده ای دیگر عنوان کرد:صد کیلو گرم مرغ سهمیه فروشگاه من شد که به سرعت یک چشم بهم زدن مرغ ها تمام شدن .

یکی دیگر از فروشندگان شهرستان اظهار کرد :هفته گذشته سهمیه روزانه فروشگاه ۳۰۰ کیلوگرم بود اما صبح امروز طبق روزهای قبل از کمبود مرغ در شهرستان ۷۰۰ کیلو گرم سهمیه قبل را شرکت تعاونی توزیع کرد اما به دلیل تقاضای بیش از حد مردم به ساعت ده نرسیده مرغ های موجود درمغازه تمام شد.

زمانی که صف های تشکیل شده برای خرید مرغ را در سطح شهرستان مشاهد میکردیم متوجه ی این که از هر خانواده تقریبا دو ،سه نفر در صف هستند که مرغ بیشتری دریافت کنند میشدیم و این تقاضای بیش از حد باعث کمبود مرغ برای خانواده های دیگر میشود.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هجده =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.