منو

چوب حراج به دارایی مردم رفسنجان

استاندار کرمان، نماینده بافت و اردشیر سعد محمدی چه خوابی برای سرمایه رفسنجان دیدند؟!

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

تارنمای خبری ایستار// در روزهای گذشته اخباری از جلسات برگزار شده فی مابین زینی وند استاندار کرمان و مدیران مجتمع مس سرچشمه به گوش رسید. که خروجی این جلسات بر اساس شنیده ها و شواهدی که یک به یک در حال آشکار شدن است، تامین اعتبار چندین طرح استانی (به جز رفسنجان) از محل در آمدهای مجتمع مس رفسنجان بوده است. طبق اطلاعات منتشر شده در رسانه های استان، حمایت مالی مجتمع مس سرچشمه از طرح های اشتغال‌زایی و ساخت جاده جدید رابر (بافت)به کرمان به مبلغ 600 میلیارد تومان (طرحی که با فشار نماینده بافت، همراهی استاندار کرمان و خوش رقصی اردشیر سعد محمدی، به سرچشمه تحمیل شد) از مصوبات این جلسات بوده است.

اینکه چگونه ممکن است گروهی از مسئولین، به خود چنین اجازه ای بدهند که از محل درآمدهای مجتمع مس رفسنجان، این خاصه خرجی ها را انجام دهند سوال مهمی است که بدون شک جوابی جز بی ارادگی و وادادگی مسئولین رفسنجان برای آن وجود ندارد. اینکه چگونه می توان باور کرد در جلسه ای تصمیماتی به منظور هزینه کرد ثروت مردم یک شهر برای آبادانی جایی دیگر گرفته شود ماجرای غریبی است. تکلیف فرماندار رفسنجان که از قبل معلوم است. و برخی دیگر از مسئولین رفسنجان نیز با توجه به حمایت صد در صدی شان از مدیرعامل مس، دیدگاه های او را بر منافع رفسنجان ترجیح می دهند.

و اما وضعیت مدیرعامل شرکت ملی مس که این تصمیمات با چراغ سبز او بوده است هم قابل تامل است. مدیری که در نوع خود ملوان قابلی در تشخیص جهت وزش باد در دریای مواج سیاست است. و همین توانایی اردشیر سعد محمدی بوده که پایه های مدیریتش را تا کنون حفظ کرده است. وی شخصی است که در زمان وزارت محمدرضا رحمانی آذری تبار، برای بقای خود، شبانه روز در حال پرزنت مجتمع سونگون آذربایجان بود و ده ها میلیارد تومان از ثروت رفسنجان را در این مجتمع هزینه کرد و با روی کار آمدن رزم حسینی وزیر کرمانی صمت، به ناگاه بادبان های مدیریتش را از شمال غرب با چرخشی ۱۸۰ درجه ای به جنوب شرق چرخاند و ۲۴ ساعت از کشف ذخایر عظیم مس در کرمان داد سخن راند.

و حالا خروجی جلسه آقایان مسئول، معجون زهر آلودی است برای مردم رفسنجان، آبادانی جاده رابر و کمک به اشتغال زایی هزاران نفری و نهایتا حفظ یک صندلی. و رفسنجان می ماند و جاده نیمه کاره نوق، جاده مرگ زرند و هزاران جوان بیکار رفسنجانی که نگاهشان به ثروتی است که نصیبشان نمی شود. و از درد بیکاری و بی درآمدی موی سپید کرده اند.

قطعا پاسخ مدیران مس و مسئولان، مسئولیت های اجتماعی مس در استان کرمان است. که ما آن را قبول می کنیم اما چند سوال مطرح می شود:

چرا مسئولیت های اجتماعی مس در رفسنجان حمایت های مالی از برنامه های فرهنگی و هنری و قرآنی است اما در سطح استان پروژه های عمرانی و اشتغالزایی؟

چرا ترمیم جاده های مرگ رفسنجان جزو مسئولیت های اجتماعی مس سرچشمه قرار نمی گیرد اما ساخت جاده رابر کرمان را شامل می شود؟

چرا دیگر مجتمع های صنعتی در استان کرمان چون گل گهر سبرجان این چنین مسئولیت هایی در سطح استان ندارند اما مس سرچشمه دارد؟

بی تردید طرح این پرسش ها ناشی از آن است که امروز مردم شهر ما گرفتار مسئولینی کم توان هستند و اگر دست شکسته برخی مسئولین ما زیر سر برخی مدیران، برای حفظ کرسی مدیریت دوستانشان نبود، شاهد این چنین اقدامات و تصمیماتی نبودیم.


برچسب ها:

3 پاسخ به “چوب حراج به دارایی مردم رفسنجان”

  1. علیرضا م گفت:

    با سلام و تشکر
    در ضمن 20 درصد درامد دولتی معدن مس رفسنجان که طبق قانون باید در رفسنجان هزینه شود ریالی در رفسنجان هزینه نمیشود و صرف کرمان میشود

  2. علیرضا م گفت:

    گل گهر سیرجان یک ریال در کرمان خرج نمیکند و کلی هزینه در سیرجان میکند

  3. علیرضا م گفت:

    در پاسخ سوال بعضی ها که میگویند مس مال همه هست مثل نفت باید بگوییم ما نمیگوییم که درامد معدن همه باید صرف رفسنجان شود میگوییم طبق قانون شماره 14 معادن کشور بیست درصد از درامد مالیاتی معدن باید در رفسنجان صرف زیر ساخت ها شود ولی متاسفانه بخاطر بی حالی مسولان رفسنجان در کرمان خرج میشود
    در ضمن در شهر های نفت خیز هم 20 درصد درامد مالیاتی صرف همان شهر میشود
    توضیح: 20 درصد درامد مالیاتی با 20 درصد درامد بسیار متفاوت هست و بسیار کمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − چهار =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.