منو

گزارش میدانی ایستار از سطح شهر/ مردم رفسنجان چه انتظاری از نماینده آینده دارند؟

۱۸ آذر ۱۳۹۸

تهیه گزارش میدانی از سطح شهر همواره جزو جذاب ترین بخش های رسانه ای است. ارتباط بی واسطه با مردم و شنیده شندن حرف های آنان که گاهی گمان می کنند به فراموشی سپرده شدند از جذابیت های این ماجراست. با نزدیک شدن به انتخابات و داغ شدن فضای سیاسی شهر بر آن شدیم تا به سراغ مردم برویم. حرف های آنان را بشنویم، و انتظاراتشان را از نماینده بعدی شهر بدانیم. در این گزارش از افراد مصاحبه شونده چند سوال واحد پرسیده شده است. انتظارات شما از نماینده بعدی چیست؟ نماینده بعدی باید چه شاخص هایی داشته باشد؟ و برنامه های نماینده بعدی باید در چه حوزه ای تدوین شود. از میان افرادی که به سوالات پاسخ دادند مهمترین انتظار رفع بیکاری، مهمترین شاخص جوان بودن و مهمترین برنامه نیز در حوزه های اقتصادی است. این گزارش به دلیل طولانی بودن در دو بخش تنظیم شده است که بخش نخست آن به شرح زیر است:

به سراغ آقایی می رویم که 35 سال سن دارد و خود را کارمند شرکت کاشی فخار معرفی می کند و  نظرش را اینگونه بیان می کند:

 از نماینده آینده شهر انتظار دارم به درد جوان های شهر برسد. با وجود مشکلات اقتصادی زیادی که در کشور وجود دارد زندگی کردن سخت شده و حقوقمان کفاف زندگی را نمی دهد. حداقل در حوزه شهرستان انتظار دام اشتغال ایجاد شود. وی در در پاسخ به سوال شاخص های نماینده می گوید: مردمی و دلسوز باشد، فکر کنم هرچه جوانتر باشد بیشتر به فکر مردم و جوان هاست، مومن و تجربه کار اقتصادی داشتن اهمیت بالایی دارد.

خانم س .ن  30 سال دارد و  طراح یک شرکت تبلیغاتی است. در پاسخ می گوید:

 از نماینده انتظار دارم نیروهای غیر بومی را از شهر بیرون کند و اشتغال زایی را فقط مخصوص جوان های رفسنجان ایجاد کند؛ به نمایشگاه های شهرهای دیگر اجازه حضور در رفسنجان را ندهد تا کار مغازه داران ما کساد نشود. به نظر من نماینده آینده نباید اقتصاد و اشتغالزایی را فراموش کند و در حقیقت نماینده بعدی باید  متخصص و دارای تجربه در حوزه اقتصاد باشد.

خانمی که خود را فاطمه سلطانی معرفی می کند. 18 سال دارد. و رای اولی می گوید:

برنامه ریزی برای داشتن جامعه ای سالم و با امن و در عین حال رفاه کامل  انتظارات  من از نماینده آینده شهر است. به نظرم نماینده باید هم پشتوانه سیاسی داشته باشد و تجربه سیاسی تا بتواند اوضاع اقتصادی شهر را بهبود ببخشد. نماینده باید از جنس مردم  باشد. درد و فقر و نداری را کشیده باشد تا بتواند مشکلات را با تمام وجود حس کند و برای حل آنها فکری کند.

طیبه خانم 50 ساله که راننده آژانس بانوان است در حالی که از خودروی خود پیاده می شود می گوید:

من از سیاست هیچ چیز سرم نمی شود. فقط خدا کند کسی روی کار بیاید که واقعا درد مردم را بفهمد و بتواند مشکلات شهر را حل کند. طیبه خانم از معضل افاغنه شهر هم گلایه داشت. و گلایه او هم بیکار شدن جوانان رفسنجان عنوان کرد. او گفت  اولین کار نماینده بعدی رسیدگی به مسئله افاغنه است. وقتی می پرسم کدام ویژگی نماینده برایتان مهم است می گوید:  در درجه اول مومن و باتقوا بودن و متخصص و تجربه اقتصادی داشتن. نماینده بعدی باید کار اقتصادی انجام داده باشد چون اقتصاد شهر ما فلج است.

 بهاره کرمی دختر جوانی که سن خود را نگفت اما به نظر می آید رای اولی باشد به ما این گونه پاسخ داد:‌

من واقعا نمی دانم از نماینده باید چه انتظاری داشته باشم اما مهمترین برنامه نماینده آینده باید مسائل اقتصادی باشد. تجربه اقتصادی و متخصص بودن در این زمینه خیلی مهم است.

 خانم ۴۰ ساله ای که خود را  آرایشگر معرفی می کند نظرش را اینچنین به ما می گوید:

 من به عنوان یک آرایشگر با هزار گروه آدم سروکار دارم. چقدر آدمهایی را می شناسم که نان شب ندارند. به نظرم نماینده ای باید انتخاب بشود که واقعا رنج نداری را کشیده باشد تا بتواند برای مردم کاری انجام بدهد. مگر نماینده های قبلی برای مردم چکار کرده اند. وی مهمترین اولویت کاری نماینده را مسائل اقتصادی دانست و گفت: من به کسی رای می دهم که تجربه کار اقتصادی داشته باشد و با تقوا باشد. در نهایت هم گفت: من از سیاست چیزی نمی دانم!

خانم 21 ساله که قریب سه سال است به خاطر مشکلات اقتصادی در تهیه جهیزیه خود عاجز مانده است وقتی می بیند گزارش می گیرم می گوید:

از نماینده آینده شهر انتظار دارم کاری کند که ازدواج ها آسان شود. مهمترین برنامه نماینده باید مسائل اقتصادی باشد. در کنارش هم به مسائل فرهنگی توجه داشته بشد.من به کسی رای میدهم که مومن و متخصص باشد و تجربه کار اقتصادی نیز برایم مهم است.

آقای صباغ خود را ۶۰ ساله و کارمند معرفی می کند. می گوید:

مهمترین برنامه نماینده باید اقتصاد واشتغالزایی و در نوبه بعدی مسائل فرهنگی  باشد.، برای من ویژگی باتقوا بودن، جوان ومتخصص بودن مهم است. من به کسی رای می دهم که تجربه اقتصادی داشته باشد.

آقای محمد.م 28 ساله دانشجوی رشته طراحی به پای صحبت با ما می نشیند و می گوید:

 اقتصاد و اشتغالزایی باید مهمترین برنامه نماینده بعدی باشد. به نظر من متخصص بودن خیلی مهم است، به نظرم کسی که تجربه کار اقتصادی داشته باشد از همه تجربیات بهتر است. انتظار من از نماینده آینده شهرم این است که مشکلات رفاهی و مشکلات جوانان را برطرفکند. رفتارش مردمی باشد تا مردم با او راحت تر مشکلاتشان را بیان کنند. نماینده بعدی باید منافع شهر و کشور برایش مهم باشد نه اینکه فقط منافع حزب و گروه خودش در اولویت باشد.

سمانه 20 ساله دانشجوی رشته مدیریت که به نظر می آید عجله دارد در جواب پرسش های ما کوتاه می گوید:

 نماینده باید به نخبگان شهر اهمیت دهد.  مشکلات مردم را بتواند در حد توان حل کند. بومی سازی را در دستور کار داشته باشد.

عرفان 23 ساله جوانی با خوشرویی به پرسش های ما پاسخ داد:

 نماینده باید در خط امام و رهبری حرکت کند، زمان شناس باشد، مشکلات قشرها و طبقات مختلف مردمی را جمع کند و به صورت مداوم در مجلس مطرح کند.  قوانینی که به نفع مردم است را در مجلس پیش ببرد و سعی کند آنها را تصویب کند تا گوشه ای از مشکلات مردم حل شود. وی می گوید: متخصص بودن و تجربه اقتصادی خیلی مهم است و همچنین اگر من بخواهم رای بدهم به کسی رای می دهم که با تقوا داشته باشد.

فائزه دانشجوی رشته معماری وقتی می بیند مصاحبه می کنم خود را به من نزدیک می کند. وارد بحث می شود و عنوان می کند:

نماینده باید از کاخ نشینی پرهیز کند. باید فاصله طبقاتی را کم کند. مشکل بیکاری و ازدواج جوانان را رفع کند. از فساد مالی جلوگیری کند و همچنین با تهاجم فرهنگی مقابله کند. وی می افزاید: متخصص بودن ، جوان بودن و ایمان داشتن نماینده شهرم برایم خیلی مهم است. من به کسی رای میدهم که تجربه اقتصادی داشته باشد.

ف. الف 29 ساله که گلایه های بسیار دارد. با حرارت می گوید:

نماینده ها که كاري انجام نمي دهند كه بخواهيم از آنها انتظاري داشته باشيم.  وقتي اوضاع اقتصاد اينجوريه چه انتظاري از وضع اشتغال بايد داشته باشيم؟ جوان ما باید به چه دلخوش باشد.

مریم . خ  49 ساله در پاسخ به ما می گوید:

 از نماینده بعدی شهرم انتظار دارم آنچه که شایسته و در خور این شهراست را انجام دهد. بیکاری، اعتیاد، گرانی، سوء استفاده های اداری و پارتی بازی در این شهر بیداد می کند.دوی در ادامه در خصوص مهمترین ملاک برای رای دادن به نماینده می گوید: تجربه اقتصادی و ایمان مهمترین رکن  است. نماینده اگر خداترس باشه به ملت خیانت نمی کند.

خانم ب . شریفی خود را فعال فرهنگی معرفی می کند. و با خوش رویی در پاسخ به ما می گوید:

نماینده باید بیشتر به موضوعاتی اهمیت دهد که نیاز مردم است، تلاش کند همه انتظارات مردم را پاسخ دهد، نماینده باید کسی باشد که به امور شهرستان و شهرهای تابع آن اشراف مدیریتی داشته باشد و موضوعات مغفول مانده شهر را در اولویت کاری خود قرار دهد در زمینه رفاه و آسایش مردم قدم بردارد ارتباط تنگاتنگی با دیگر مدیران داشته باشه همراه و همدل باشد تا کارها راحت تر پیش رود، نماینده بعدی باید در حوزه اشتغال و اقتصاد فعالیت کند حوزه ای که مورد نیاز اکثر جوانان است.

وی همچینن در خصوص شاخص های یک نماینده می گوید: وجود یک جوان با انگیزه در کنار تجربیات افراد دیگر می تواند اتفاقات خوبی را رقم زند هر جا که به جوانان بها داده شده نتیجه خوبی عاید شده است قطعا اعتماد به جوانان و حمایت از آنها می تواند مسیر مطلوبی را باز کند که شهر پیشرفت کند، قوانینی مصوب بشد و اتفاقاتی ایجاد شود که نفعشان را مردم شهر و کشور ببرند.

این خانم ۲۷ ساله در پاسخ به سوال به چه کسی رای می دهید می گوید: من فردی را انتخاب می کنم که با آگاهی به این انتخاب رسیده باشم و قطعا در انتخابم دستخوش بازیهای سیاسی نخواهم شد و آگاهی در انتخاب نماینده مهم است چراکه با انتخاب غلط  یک فرد، شهر و کشور متضرر خواهند شد.

آقای ز. رزانی 40 ساله تحصیل کرده کارشناسی ادبیات فارسی می گوید:

من‌ترجیح میدم به کسی رای بدهم‌ که تجربه کار اقتصادی داشته  باشد وبه مسئله جوانان ومشکلاتشون اهمیت  بیشتری بدهد. ترجیح می دهم به کسی رای بدهم  که متعهد وبا تقوا باشد و به قول هایی که مخصوصا  به جوانان  می دهد عمل کند.

فاطمه سادات ح  دانشجوی رشته تربیت بدنی است. نظرش را اینچنین بیان کرد:

نماینده باید هوای مردم را داشته باشه و فعالیت های اجتماعی  فرهنگی را فراموش نکند. اولویت کاری اش باید اول اقتصاد و اشتغالزایی باشد و بعد مسائل مربوط زنان. متخصص و متعهد بودن برایم از اهمیت خاصی برخوردار است و در نهایت به کسی رای می دهم که تجربه کار اقتصادی داشته باشد.

آقای جواد . م 31 ساله مداح جوان رفسنجانی ولایت پذیری را مهمترین خصیصه نماینده می داند و می گوید:

نماینده آینده شهر باید علاوه بر ولایت پذیری به تمام امور شهر اشراف داشته باشد. مشکلات شهر را بداند و تا حد امکان با مطرح کردن آنها در مجلس شورای اسلامی برای حل آنها تلاش کند. مشکلاتی از جمله آرسنیک آب، وجود افاغنه در شهر، دود ناشی از مس سرچشمه و تاثیرات آلایندگی مس بر زندگی مردم که باید برای این ها برنامه ای داشته باشد. وی اقتصاد و اشتغالزایی را مهمترین محور برنامه های آینده نماینده می داند و می گوید: متخصص بودن و تجربه کار اقتصادی داشتن برای یک نماینده مهم است.

اما خانم 46 ساله که کارگری می کند و زندگی خود را به سختی می گذراند می گوید:

 شوهرم مریض است سکته کرده. عمل قلب باز انجام داده. همه چی گران شده. نامه به رئیس جمهوری نوشتم ولی جوابی نگرفتم کاش حداقل نماینده ای روی کار بیاید که به درد ما مردم فقیر برسد،

پیرمردی که روی جدول های خیابان نشسته وقی سوالم را می پرسم سرش را بالا می آورد و می گوید:

من از سیاست چیزی نمی دانم فقط نماینده باید خوب باشد مشکل گرانی و بیکاری را حل کند، جوان ها معتاد شدند بیکار شدند شغل نیست. نماینده فقط باید با خدا باشه تا بتونه برای مردم کاری انجام بدهد پارتی بازی هم نکند.

گزارش: منیژه نوروزی


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.