منو

ترکیب شورای شهر باید در راستای گام دوم انقلاب باشد

رئیس مجمع اساتید انقلابی دانشگاه های رفسنجان بیان کرد: از کلیه جریانات سیاسی فعال که در تدارک تهیه و ارائه لیست نامزدهای موردنظر به مردم می‌باشند، انتظار می رود که از ظرفیت اساتید نخبگان و متخصصین توانمند جوان و انقلابی در کنار افراد مجرب و کارآزموده بهره وافی را ببرند. پر واضح است این انتظار صرفاً در راستای اهداف عالیه نظام اسلامی در گام دوم انقلاب و مبتنی بر واسپاری امور کشور به جوانان مؤمن کارآمد و انقلابی می‌باشد.

۱۰ خرداد ۱۴۰۰

دکتر مهدی تقوی رفسنجانی در گفت و گو با ایستار، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر و روستا یکی از نهادهای قانون اساسی است که بر دو عنصر تمرکز زدایی از قدرت و توسعه متوازن مبتنی بر ویژگی‌های جغرافیایی هر نقطه از کشور تاکید دارد.

رئیس مجمع اساتید انقلابی دانشگاه های رفسنجان بیان کرد: عملکرد پنج دوره این شورا در سراسر کشور در کنار تغییرات مثبت و رو به پیشرفت حکایت از وجود پاره‌ای از ضعف‌ها و نارسایی‌هایی دارد که در جای خود قابل بحث و بررسی است.

وی افزود: شورای شهر به‌ مثابه یک پارلمان شهری است که طیف وسیعی از وظایف را که از نظارت بر شهرداری تا سیاست‌گذاری تالیف و تصویب قوانین و برنامه‌ریزی برای مسائل گوناگون عمرانی، اقتصادی، ‌اجتماعی، فرهنگی و… را شامل می‌شود، برعهده دارد.

تقوی عنوان کرد:  بر مبنای وظایف فوق شورای شهر فقط وظایف مربوط به امور شهرداری را برعهده ندارد و در همه امور مربوط به شهر می‌تواند اثرگذار باشد. به‌همین دلیل لازم است اعضای شورای شهر با تمامی ظرفیت‌های قانونی موجود آشنا باشند تا بتوانند در زمان مقتضی از آن به‌ نحو مطلوب استفاده نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان گفت: بدیهی است اعضای شورای شهر بایستی به ‌مثابه مدیران یک جامعه از مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالا، کارایی و اثربخشی فراوان، شناخت و علم کافی نسبت‌ به مسائل و مشکلات منطقه و نهایتاً اشراف کافی نسبت به راهکار های حل مسائل موجود داشته باشد.

وی بیان کرد: عضو شورای شهر لازم است به قوانین و وظایف و به میزان لازم به تخصص‌ها و امور اجرایی شهر احاطه داشته باشد، تا بتواند در زمینه‌های مختلف با استفاده از مطالعه و تخصص خود و همچنین بهره‌گیری از مشاوران و صاحب‌نظران بهترین تصمیم را اتخاذ نماید.

تقوی افزود: اما آنچه که به عنوان موانع ساختاری شکل گیری شورای مطلوب و ایده آل میتوان از آن نام برد وجود سایه سنگین تمرکزگرایی در ساختار قدرت، رانتی بودن سیستم سیاسی و ابهام در جایگاه حقوقی شوراها است که از علل اصلی عملکرد نه‌چندان مطلوب شوراها در ادوار گذشته بوده‌است.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: علاوه‌ بر مشکلات فوق، آنچه که در بسیاری از شوراهای اسلامی در نقاط مختلف کشور به کارآمدی و مطلوبیت عملکرد آن آسیب فراوانی زده‌است عنصر سیاست‌زدگی در شوراها است.

وی خاطرنشان کرد: بنا به ماهیت شوراهای اسلامی اقتضاء دارد تا یک ترکیبی از عناصر توانمند و صاحب‌نظر با این ایده‌های نوآورانه و اهل‌فن با اندوخته‌های تجربی گران‌سنگ فارغ از هر گونه مشاجرات سیاسی به اداره مطلوب شهر به‌نحوی‌که تأمین‌کننده رضایت همشهریان باشد همت گمارند اما متأسفانه شورای اسلامی شهر و روستا در ادوار گذشته تا به اکنون از این عنصر سیاست‌زدگی و غلبه منافع گروه‌های سیاسی بر مصالح عمومی شهر و روستا درامان نمانده‌است.

تقوی با اشاره به اینکه این بلیه سیاسی همواره در شوراهای اسلامی شهر رفسنجان در طول ادوار گذشته با شدت و ضعف همواره وجود داشته‌است، گفت: انتظار آن است شهروندان رفسنجانی با ملاحظه سوابق عملکرد نامزدها در ادوار گذشته و همچنین سوابق سیاسی‌اجتماعی سایر نامزدها به انتخابی دقیق و درست به‌ گونه ای که تأمین‌کننده مصالح عمومی شهر باشد مبادرت ورزند.

رییس مجمع اساتید انقلابی دانشگاه های رفسنجان با اشاره به نقش این مجمع در انتخابات پیش رو خاطر نشان کرد:مجمع اساتید انقلابی دانشگاه‌های رفسنجان ضمن دعوت از همه همشهریان گرامی جهت حضور دغدغه‌مندان در روز انتخابات برای تعیین اعضای شورای اسلامی شهر و روستا اعلام می‌نماید در این دوره از انتخابات شوراها تصمیم بر ارائه لیست مستقل و جداگانه ندارد. اما بنا به وظیفه ذاتی و رسالت دانشگاهی خود از جامعه نخبگانی و متخصصین انقلابی که درخواست این تشکل صنفی را در ثبت‌نام و قرار دادن بضاعت خویش در معرض انتخاب همشهریان اجابت نموده‌اند، حمایت می‌نماید.

تقوی همچنین با اشاره به اهمیت گام دوم انقلاب اسلامی در ترکیب شورای آینده عنوان کرد:  از کلیه جریانات سیاسی فعال شهر که در تدارک تهیه و ارائه لیست نامزدهای موردنظر به مردم می‌باشد انتظار دارد که از ظرفیت اساتید نخبگان و متخصصین توانمند جوان و انقلابی در کنار افراد مجرب و کارآزموده بهره وافی را ببرد.

وی ادامه داد:  پر واضح است این انتظار صرفاً در راستای اهداف عالیه نظام اسلامی در گام دوم انقلاب و مبتنی بر واسپاری امور کشور به جوانان مؤمن کارآمد و انقلابی است.

رییس مجمع اساتید انقلابی دانشگاه های رفسنجان در پایان با بیان اینکه تردیدی نیست که صلاح و آبادانی جامعه تنها و تنها در سایه اعتماد به‌همین نیروهای متدین و دلسوز و کارآمد است، گفت:  لذا هر گونه تصمیم مغایر با اصل فوق از سوی عناصر صاحب‌نفوذ و یا گروه‌های سیاسی مرجع بر خلاف مصالح کشور، خواسته ی رهبری جامعه و انتظار مردم  خواهد بود.

گفت و گو: سرویس سیاسی ایستار/ یگانه شجاعی


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 7 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.