منو

شورای ورشکسته

اینکه چه شد کار شورا با ترکیب غالب اعضای اصلاح طلب به اینجا رسید، داستان عبرت آموزی است که همه مردم به ویژه سیاسیون شهر باید آن را آینه عبرت خود کنند.

۱۹ خرداد ۱۴۰۰

تارنمای خبری ایستار/ با رسیدن به روزهای پایانی شورای پنجم اسلامی شهر در رفسنجان، سکوت قابل تاملی، بر فضای این نهاد سایه افکنده است. مدت ها است که از شورا و اعضایش صدایی بر نخواسته و اگر کسی ابتدا و انتهای فعالیت این شورا در نظر داشته باشد، شاید به سختی باور کند این ساختار به خاموشی رفته، همان شورای پر سرو صدای ۴ سال پیش است.

اینکه چه شد کار شورا با ترکیب غالب اعضای اصلاح طلب به اینجا رسید، داستان عبرت آموزی است که همه مردم به ویژه سیاسیون شهر باید آن را آینه عبرت خود کنند.

شاید مهم ترین دلیل سکوت امروز اعضا شورا و مهم تر از همه رئیس شورا را بتوان در دو عامل جستجو کرد. اول آنکه اعضا شورا به واسطه عملکرد پر حاشیه و بعضاً تخلفات سنگین روی داده در شورا و شهرداری، توان اقناع اصحاب رسانه و نهایتا مردم را نخواهد داشت. دوم آنکه بر خلاف شعارهای سال های اول، اعضای شورا خوب می دانند که با شروع نهضت شفافیت و پاسخگویی، کار به سوالات سطحی و ظاهری ختم نخواهد شد و حتما به جای باریکی چون شفافیت در خصوص هزینه کرد ۱۰۰۰ میلیاردی  بودجه شورا خواهد رسید .

شروع به کار شورای پنجم بر پایه دو پیش فرض غلط بود، اول به نابودی کشاندن جبهه رقیب با همه توان و دوم سیاه نمایی مطلق اقدامات شهردار پیشین با همه ابزار. ماجرا از آنجایی شروع شد که در جلسه تودیع معارفه شهردار جدید، از پورمحمدی شهردار سابق دعوتی به عمل نیامد. در همین جلسه بود که در طی اقدامی از قبل برنامه ریزی شده رئیس شورا و سرپرست آن روز شهرداری بانگ برآوردند که خلق الله خزانه شهرداری خالی است. از  همین قدم اول می شد  فهمید که  شمشیر  اصلاح طلبان  بر علیه جناح رقیب از رو بسته شده است.

 اشتباه جبهه اصلاحات آنجا بود که شناخت صحیحی از توان تاثیر گذاری رسانه های اصولگرا و چهره های جدید سیاسی فعال در این رسانه ها، در بر هم زدن میدان بازی نداشتند. اشتباه محاسباتی که با مشاوره های پر غلط همراه شد تا سخت ترین ضربات را بر پیکر شورا و شهرداری وارد آورد.

اینکه جریان اصلاحات با همه ادعا، در برابر رسانه ها و قلم بدستان جریان رقیب کمر خم کرد، حدیث مفصلی است که در این یادداشت جای پرداختن به آن نیست  اما بی تردید ساختار اقتدار گرای جبهه اصلاحات در رفسنجان دلیل اصلی این نقطه ضعف است. همین جریان رسانه ای قدرتمند در مواجهه با سیاست های شهردار کار آزموده یزدی، چنان چالشی بپا کرد که عظیمی زاده بعدها در گفتگو با ایستار گفت: «موجی در حال شکل گرفتن است که من به آشیخ علی هم گفتم با آمدن این موج همه ما باید جمع کنیم و برویم»(نقل به مضمون)

کیش شخصیت رئیس شورا که اجازه هیچ گونه عرض اندام را به سایر اعضا نمی داد، در کنار حضور افراد مسئله دار و ضعیف در حلقه مشاوران و برخی مدیران شهرداری، پاشنه آشیل دومی بود که توان تحرک سیاسی و پویایی را از شورا سلب کرد. و نهایتا شاهکار فرماندار رفسنجان و بی اطلاعی وی از قانون، که با معرفی برخی اعضا کلیدی شورا به عنوان هیئت نظارت بر انتخابات، عملا حضور آنان را در انتخابات دور ششم غیر ممکن ساخت، تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان شورای پنجم بود.

و این شد که امروز شورایی، که زمانی حداقل رئیس و شهردارش روزی یک مصاحبه در قالب رفرمیستی و یا حداقل پوپولیستی در رسانه ها داشتند، قریب به یک سال است به سکوت کامل فرو رفته اند و در برابر همه دعوت ها به گفتگو، هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند.

تارنمای خبری ایستار، بارها از رئیس و اعضای شورای شهر در خواست داشته است که برای پاسخ به سوالات، زمانی اختصاص دهند که صدا از سنگ در آمد اما از این عزیزان پاسخی شنیده نشد.

حال در آغاز رقابت های انتخاباتی دوره ششم شورای اسلامی شهر، مجددا ریاست شورای پنجم و اعضا آن را دعوت به گفتگو در هر فضا و قالبی که می پسندند می کنیم. شاید حداقل به یکی از وعده‌ای پر طمطراق خود که شفافیت باشد تا حدودی جامعه عمل بپوشانند.

و من الله توفیق


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 4 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.