منو

بودجه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری کشور به 20 هزار میلیارد تومان رسید

معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: بودجه آوزش عالی، تحیقات و فناوری کشور در سال 1400 به بیش از 20هزار میلیارد تومان رسید که 7 هزار میلیارد تومان از این رقم، بودجه درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها است.

۰۸ تیر ۱۴۰۰


به گزارش ایستار، صبح امروز محمدتقی نظرپور در آیین افتتاح 5 طرح عمرانی در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان اظهار کرد: بخش زیادی از مجموعه اقدامات در رفسنجان در حوزه دانشگاه ها از جمله احداث خوابگاه ها، خرید تجهیزات، بناهای داخل دانشگاه و … توسط خیرین انجام شده و ما هم باید کمک کنیم تا فعالیت خیرین به نتیجه مثبت برسد.

وی تصریح کرد: بحث توجه به منابع انسانی در حوزه آموزش عالی هم که مطرح می شود شامل دو رکن بارز و برجسته بحث اعضای هیئت علمی و بحث کارکنان است؛ اگر بخواهیم خدمات ارزنده ای داشته باشیم انتظار داریم اعضای هیئت علمی قدم های موثری بردارند و متعاقباً هم این اعضا انتظار دارند که دولت و مجلس هم قدم های موثری در حزه احقاق حقوق آن ها بردارند لذا در حوزه منابع انسانی گام های خوبی برداشته شده است.

نظرپور ادامه داد: در حوزه اعضای هیئت علمی هم کارهای خوبی انجام شده و وضعیت دریافتی حقوقی همکاران هم انجام خواهد شد؛ بحث همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی مد نظر است و باید این افزایش حقوق اتفاق افتد تا رضایت مندی خوبی داشته باشیم.
وی گفت: نکته بعدی تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه ها است؛ کمتر از 5 درصد از درآمد عمومی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، درآمد اختصاصی است که این عدد کم است در این حوزه هم باید بیشتر کار شود لذا دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان ارتباط خوبی با جامعه و صنعت اگر ایجاد کند می تواند درآمد اختصاصی خود را افزایش دهد.

نظرپور با اشاره به اینکه گرچه درآمد اختصاصی دانشگاه های کشور حدود 30 درصد است خاطرنشان کرد: اعتبارات آموزش عالی در سال 1400 به بیش از 20هزار میلیارد تومان رسیده است که 7 هزار میلیارد تومانِ آن درآمد اختصاصی دانشگاه ها است.

وی اظهار کرد: درآمد اختصاصی دانشگاه ها در برخی فعالیت های آن ها بیشتر شده است؛ باید در تلاش باشیم تا دانشگاه ها از نسل دوم ( بخش آموزش محوری) به نسل سوم و چهارم یعنی کارآفرینی ارتقاء یابند، دانشگاه هایی که صرفاً بخش آموزش داشتند درآمد آن ها اندک است البته این کم درآمدی به دلیل عدم حضور دانشجویان در شرایط کرونا بوده است و امدواریم بیماری و ویروس کرونا هر چه زودتر از کره زیمن رخت بر بندد و دانشجویان فضای دانشگاه ها را با حضور خود رونق ببخشند و پر رغبت کنند.

وی با بیان اینکه درآمدهای عمومی دانشگاه ها باید هزینه شود گفت: امّا درآمد اختصاصی دانشگاه بر عهده مدیریت و اعضای هیئت علمی دانشگاه است که این بخش باید فعال تر شود و انتظار می رود اگر هیئت رئیسه در قانون بودجه رقمی مشخص کرده این رقم را در بین دانشکده ها و بقیه فضاهای دانشگاه پخش کند که می تواند بر اساس برنامه منسجم پیش برود و درآمدهای اختصاصی را در راستای پیشبرد اهداف ایجاد کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: نکته بعدی؛ صرفه جویی در منابع مصرفی از جمله در حوزه برق، گاز و آب است، با توجه به اینکه اقلیم منطقه رفسنجان گرم و خشک است و خشکسالی هم بر منطقه غالب شده است و وضعیت نامناسبی هم در دریافت نزولات آسمانی داریم لذا می بینیم دانشگاه در اینجا اقدامات موثری از جمله اجرای طرح در حوزه جمع آوری پسآب ها انجام داده است و این در صرفه جویی منابع انرزژی قابل ستایش است.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.