منو

افزایش امار ازدواج در رفسنجان

علیدوستی مدیر گروه سلامت جمعیت رفسنجان عنوان کرد: خوشبختانه بعد از ورود کرونا موارد ازدواج در شهرستان رفسنجان افزایش یافته است زیرا هزینه های سرسام آور کاهش یافته اند.

۲۱ تیر ۱۴۰۰

به گزارش ایستار، علیرضا عرب علیدوستی صبح امروز در جمع خبرنگاران در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به وضعیت تولد، ازدواج، طلاق و دیگر مسائل شهرستان پرداخت و اظهار کرد: در تعریف سامانه سیب ( سامانه یکپارچه بهداشت) داریم که هرکسی در هر جای کشور زندگی کند به نزدیک ترین مرکز بهداشت که مراجعه کند می تواند اطلاعات خود و خانوارش را در سامانه سیب ثبت و در هر جای کشور هم با وارد کردن کد ملی خدمات بهداشتی دریافت کند.

وی ادامه داد: در این سامانه سیب که جمعیت ایرانی و غیر ایرانی دارد، در شهرستان رفسنجان اطلاعات 322 هزار نفر یعنی 280 هزار نفر ایرانی در قالب 84 هزار خانوار و 43 هزار نفر جمعیت غیر ایرانی در قالب 8 هزار و 600 خانوار ثبت شده است.


علیدوستی تصریح کرد: اگر جمعیت را به خانوار تقسیم کنیم بُعد خانوار به دست می آید که در رفسنجان بُعد خانوار 3.3 است یعنی یک خانوار شامل پدر، مادر و یک فرزند است.

علیدوستی با اشاره به اینکه در کشور در دهه 40 بُعد خانوار روستایی 7.8 و بُعد خانوار شهری هم 4.4 بوده است عنوان کرد: یعنی خانواده های شهری 5 فرزند و خانوار روستایی 6 فرزند داشتند که این بعد خانوار رفته رفته کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: 6 سال پیش بُعد خانوار در رفسنجان 2.1 بود یعنی هر خانوار 2 فرزند داشت که در سال 97 این عدد به 1.67 رسید و اگر این عدد به 1.5 برسد نرخ رشد جمعیت رفسنجان منفی می شود.


وی در مورد کمترن نرخ باروری و بیشترین این نرخ در کشور در سال 98 هم گفت: بیشترین نرخ رشد و باروری به استان سیستان و بلوچستان با نرخ باروری 3.3 و کمترین آن هم به استان گلستان با رقم 1.تعلق گرفته است، ضمن اینکه استان کرمان نرخ باروری 1.8 را داراست.

دکتر علیدوستی تصریح کرد: جمعیت زنان واجد شرایط یعنی زنانی که سن بین 10 تا 54 ساله هستند که این جمعیت زنان، 62 درصد خانم های کل جمعیت شهرستان رفسنجان را شامل می شوند.

وی ادامه داد: 37.6 درصد این خانم ها را خانم های همسردار تشکیل می دهند.

علیدوستی در مورد طلاق در رفسنجان هم گفت: نرخ زنان طلاق گرفته 1.5 درصد و فوت شدگان هم در رفسنجان 1.1 درصد است. هر ساله 6.5 درصد از زنان واجد شرایط ایرانی ( 67 هزار زن واجد شرایط ایرانی در رفسنجان ) در رفسنجان زایمان می کنند در حالی که از 9 هزار و 636 زن غیر ایرانی 16 درصدشان زایمان می کنند.

مدیر گروه سلامت جمعیت رفسنجان با ادامه اینکه متولدین ایرانی ما در رفسنجان طی سال 96 هم 5 هزار و 600 مورد بوده که در سال 97 ، 98 و 99 به ترتیب 700 ، 600 و 500 تولد کاهش یافته است افزود: این یعنی از 5 هزار و 600 تولد در سال 96 به 3 هزار و 700 مورد رسیدیم و 1900 تولد کاهش یافته که زنگ خطر است.
وی اظهار کرد: این در حالی است که آمار غیر ایرانی ( اتباع بیگانه ) در رفسنجان از 420 تولد در سال 96 به یکهزار و 448 تولد در سال 99 افزایش یافته اند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بعد از کرونا موارد ازدواج در شهرستان رفسنجان افزایش یافته است به دلیل کاهش سرسام آور هزینه ها بوده است که با توجه به وجود کرونا و اینکه پروتکل های بهداشتی باید به طور کامل رعایت شود هم تعداد مهمان ها بسیار کم شد هم از صرف هزینه های ازدواج جلوگیری شد.

علیدوستی با بیان اینکه تعداد 50 درصد موارد طلاق ها در سطح کشور در 4 تا 5 سال اول زندگی رخ داده و تقربا بعد از 15 سال زندگی طلاقی اتفاق نمی فتد گفت: امّا باید فکری به حال رشد جمعیت کشور شود، عده زیادی از دوره میانسالی وارد سالمندی می شوند، سنین 30 تا 60 سال دوره میانسالی است و از 60 سال به بالا سالمند محسوب می شوند.

وی در تعریف پنجره جمعیتی چنین گفت: یعنی افرادی که قادر به کار هستند مشخص شوند؛ در کشور 64 درصد افراد سنین از 15 تا 65 سال دارند، حال اگر تا حد زیادی تولد نداشته باشیم که بچه هایمان وارد این چرخه بشوند و از طرفی دیگر هم افرادی از این رده سنی پنجره جمعیتی خارج می شوند.

علیدوستی خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی مهم است که هر چه تولد ها کاهش یابد کشور به سمت پیر شدن می رود و این پنجره را از دست می دهیم؛ برخی معتقدند که در سال 1425 امکان دارد به طور کامل پنجره جمعیتی را از دست بدهیم و در این سال یعنی نیروی جوان جهت کار نداریم.

وی برای رفع این مشکل ایجاد کمیته صیانت از جمعیت در رفسنجان را ابراز کرد و گفت: در سال 93 سیاست های 14 گانه رهبری برای رشد جمعیت ابلاغ شد که چند سال مسکوت ماند و در حال حاضر با به صدا درآمدن زنگ خطر کاهش جمعیت کشور، کمیسیونی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و به دنبال آن کمیته صیانت از جمعیت هم در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل شد.

دکتر علیدوستی 5 کارگروه زیرمجموعه این کمیته را نام برد و افزود: از جمله این کارگروه ها کارگروه مسکن، ازدواج آسان، اشتغال هستند و در این کارگروه ها به دنبال شناسایی خانواده هایی هستیم که نتوانستند بعد از چند سال دوران عقدف زندگی خود را شروع کنند.

وی ادامه داد: بعد از شناسایی این افراد و زوجین قرار است توسط خیران آئین جشن برای آغاز زندگی آن ها گرفته شود ضم ناینکه مسکن هایی هم توسط خیریه کوثر در رفسنجان در حال ساخت است تا به صورت امانی به مدت 3 سال به آن زوجین واگذار شود.

علیدوستی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 40 درصد از هزینه هر خانواری برای مسکن صرف می شود و افراد بی بضاعت توان تهیه این هزینه را ندازند به همین منظور موسسه خیریه کوثر واحدهای 65 تا 70 متری را در حال ساخت دارد.


برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

مطالب مرتبط
ایتا سروش بله تلگرام اینستاگرام
درباره ما

ایستار در لغت نامه ها ایستار را معانی بسیار است.اما آنچه که ما را وا داشت تا نام ایستار را برای حضور در عرصه فعالیت سیاسی بر گزینیم توجه به دو معنا بود اول نوع نگرش و طرز فکر و دوم ثبات قدم و استوار بودن. مجموعه ایستار ماحصل اجماعِ فکری گروهی از جوانان انقلابی است که در سالهای متمادی فعالیت خود در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به باوری در چهار چوب ایستار رسیده اند. ایستار برای ما ایستادگی خردمندانه برای تحقق اصول است، اصولی که منبعث از وحی و عقل است . سعی ما بر این است که در دامگه حوادث با تکیه بر دین و دانش به خردمندانه ترین مسیر ممکن قدم بگذاریم

تمامی حقوق سایت برای تارنمای خبری ایستار محفوظ می باشد.